گوگل در قرارداد 35 میلیون دلاری دولت آمریکا، مایکروسافت را شکست داد

 


دولت‌ امریکا همچون بسیاری از دولت‌های دیگر دنیا همواره تلاش می‌کند تا با بکارگیری تکنولوژی روز دنیا انجام امور را تسهیل بخشیده و امنیت اطلاعات را تا جای ممکن افزایش دهد. تاکنون بیشتر قراردادهای دولتی با شرکت مایکروسافت منعقد شده‌اند. قراردهای وزارت کشور نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند. اما اکنون وزارت کشور امریکا برای جمع آوری اطلاعات و سامانه ابری ایمیل‌ها به گوگل و شریک تجاری‌اش Onix Networking روی آورده و دلیل آن را نیز تغییرات در دنیای تکنولوژی و البته بازار فناوری طی دو سال اخیر اعلام کرده است.

گوگل و شریک تجاری‌اش Onix Networking به تازگی یک قرارداد 35 میلیون دلاری برای راه اندازی سامانه ایمیل و ارتباطات مبتنی بر فضای ابری جدید را با وزارت کشور آمریکا منعقد کرده‌اند. در سال 2010 وزارت کشور قراردادی 59.3 میلیون دلاری را برای سامانه ایمیل و ارتباطات، با مایکروسافت به امضا رساند. گوگل و شریک اهل اوهایو اش Onix Networking، برای تصرف این قرارداد به سرعت همکاری خود را آغاز نمودند. از نظر گوگل، فرایند امضای قرارداد وزارت کشور با مایکروسافت ناعادلانه بود و هیچ گاه فرصت مناسبی را به گوگل برای نشان دادن قابلیت‌هایش نداده بودند. سرانجام گوگل شکایت خود را در سپتامبر گذشته پس گرفت، چرا که این وزارتخانه اعلام کرد که قصد دارد از تصمیمش مبنی بر سپردن این ماموریت به مایکروسافت عقب نشینی کند، چرا که تصمیم قبلی آنها

"در پرتو تحولات و پیشرفت‌های فناوری و همچنین تحولات بازار، امروز کمی کهنه و قدیمی شده است."

جر و بحث میان مایکروسافت و گوگل در برهه‌ای از تابستان سال گذشته داغ‌تر شده بود. مایکروسافت حتی مدعی شد که گوگل به دروغ تبلیغ کرده که روش آن توسط سازمان خدمات عمومی برای استفاده در ادارات دولتی تایید شده است.
وقتی این تغییرات تکمیل شوند و وزارت کشور امریکا به فضای ابری گوگل نقل مکان کند این سازمان به بزرگترین سازمان دولتی آمریکا تبدیل می‌شود. سایر ادارات و سازمان‌های دولتی که هم اکنون از اپلیکیشن‌های گوگل استفاده می‌کنند، عبارتند از NOAA، GSA، لابراتوار لارنس برکلی و لابراتوار ملی آیداهو.
از آنجا که این یک قرارداد دولتی است، همه چیز در یک انتقال ساده ایمیل‌ها به یک سامانه جدید خلاصه نمی‌شود. در عوض این قرارداد به گوگل و شریکش این حق را می‌دهد تا

"نشان دهند که می‌توانند اهداف این وزارتخانه را برای مجموعه یکپارچه‌ای از ابزار و خدمات، بیمه اطلاعات و گردآوری منظم آنها، تامین کنند."

انتظار می‌رود این تغییر سیستم و مهاجرت از مایکروسافت به گوگل تا دسامبر 2012 تکمیل شود. به طور کلی این فرایند شامل انتقال 90,000 صندوق پست الکترونیکی از سامانه‌های کهنه و چند ساله این وزارتخانه به Google Apps برای دولت است.

مایکروسافت البته از این تصمیم چندان خوشحال نبود و بیانیه زیر را در واکنش به تصمیم اخیر صادر کرده است:

مایکروسافت رابطه ای مثبت و بلندمدت با وزارت کشور دارد و ما در حال کار بر روی تعدادی از طرح‌های سرمایه‌گذاری گسترده با این اداره هستیم. با وجود آنکه به خاطر تصمیم اخیر کمی ناامید شده‌ایم، باید بگوییم که با شرکایمان و وزارت کشور در ارتباط خواهیم بود تا دلایل این تصمیم را متوجه شویم. مایکروسافت در زمینه خدمات ابری اش که عملکرد، امنیت، حریم خصوصی و قابلیت‌های استثنایی مورد انتظار مشتریانش را دارد، در کنار آنها خواهد ماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*