گوگل و اوراکل

مذاکرات گوگل و اوراکل شکست خورد؛ آینده مبهم زبان جاوا در اندروید

گوگل و اوراکل دو کمپانی مطرح جهان چند سالی است که با یکدیگر به مشکل خورده‌اند و گوگل به استفاده غیرمجاز از رابط برنامه‌های کاربری جاوا متهم شده است. با توجه به آنکه ماه آینده جلسه بعدی دادگاه این دو شرکت است، اگر تا قبل از آن به توافق دست نیابند گوگل احتمالاً غرامت سنگینی را باید بپردازد.

سال 2010 میلادی، کمپانی اوراکل گوگل را به استفاده از رابط برنامه‌های کاربردی (API)‌ جاوا بدون هرگونه صدور مجوزی متهم کرد. گوگل نیز خیلی سریع این ادعا را رد کرد و گفت که هیچ گونه نمی‌تواند این رابط‌های کاربری را به صورت اختصاصی استفاده کند. در آن دادگاه حکم به سود گوگل صادر شد اما اوراکل دست از شکایت خود بر نداشت و شکایت خود را از طریق مقام دادگاه عالی پیگیری کرد. پس از این قضیه حکم به سود اوراکل بازگشت اما این پایان ماجرا نیست.

در این دو سال دادگاه عالی ایالات متحده پرونده مربوطه را به دادگاه زیربط منتقل کرده و اقدامات لازم برای رفع و رجوع آن در حال انجام است. در این بین اوراکل مدعی شده که گوگل از طریق توسعه سیستم عامل موبایلی خود توانسته بیش از 22 میلیارد دلار سوددهی داشته باشد و باید چیزی حدود 9 میلیارد آن را به اوراکل ببخشد. هرچند که تنها 475 میلیون دلار آن سیستم عامل اندروید را پوشش قرار می‌دهد و 8.83 میلیارد دلار از این 9 میلیارد مربوط به تبلیغات سطح اپلیکیشن‌ها و فروش گوشی‌ها خواهد بود.

با توجه به این اختلاف عمیق بین گوگل و اوراکل صاحب امتیاز زبان برنامه نویسی جاوا به نظر می‌رسد که آینده اندروید N که در تابستان عرضه خواهد شد نامشخص خواهد بود. چرا که گوگل اعلام کرده بود برای توسعه اندروید N از رابط‌های کاربری جاوا بهره خواهد برد. در همین راستا دو شرکت مذاکرات متعددی را با یکدیگر داشتند که آخرین آن‌ها نیز چیزی حدود 6 ساعت به طول انجامید، اما نتیجه آن بدون نتیجه بود.

تا پیش از این باری دیگر دو کمپانی نام برده تلاش‌هایی را جهت دستیابی به تفاهم قبل از برگزاری دادگاه داشته اند اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است. با توجه به پیچیدگی این قضیه ممکن است تا برگزاری جلسه بعدی دادگاه در ماه آینده باری دیگر جلسه خصوصی بین نمایندگان دو کمپانی گوگل و اوراکل جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب تشکیل شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*