هوش مصنوعی

اینترنتی امن‌تر به کمک هوش مصنوعی

روزی را تصور کنید که قبل از رخ دادن یک حمله‌ی سایبری آن را پیش‌بینی کنیم و از آن جلوگیری به عمل بیاوریم. آیا به نظر شما این یک انقلاب در زمینه‌ی امنیت اینترنت نخواهد بود؟ به تازگی محققین با کمک گرفتن از هوش مصنوعی قصد دارند چنین کاری را انجام دهند. با ما همراه باشید.

امنیت سایبری امروزه به یک چالش عظیم تبدیل شده است. آژانس‌های دولتی، شرکت‌ها و حتی مردم عادی همه روزه قربانی حملات سایبری می‌شوند. از طرفی با پیچیده‌تر شدن این حملات و استفاده از راه‌های جدید و خلاقانه توسط مجرمان سایبری، کار برای آدم‌های خوب قصه بسیار سخت‌تر از گذشته شده است.

به‌تازگی گروهی از محققان در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی MIT به نام CSAIL در حال کار بر روی یک الگوریتم یادگیری ماشین هستند که می‌تواند به‌عنوان یک راهکار بسیار موثر در مقابل تهدیدات سایبری مورد استفاده قرار گیرد. این گروه از محققین شرکتی به نام PatternEx را در رابطه با این دستاورد خود راه‌اندازی کرده‌اند.

این سیستم می‌تواند ۸۵ درصد از حملات سایبری را به‌درستی تشخیص دهد

این شرکت تا به حال توانسته با توسعه‌ی الگوریتم خود سیستمی را راه‌اندازی کرده‌اند که می‌تواند تا 85 درصد از حملات سایبری را به‌درستی تشخیص دهد و ما را از وقوع آن‌ها آگاه سازد. این سیستم با جمع‌آوری 3.5 میلیون خط از وقایع ثبت‌شده در فایروال‌ها و سرورها چنین سیستم هوشمندی را راه‌اندازی کرده است.

اگر شما چیز زیادی درباره‌ی یادگیری ماشین نمی‌دانید باید به شما بگویم که دانشمندان با الهام گرفتن از سیستم عصبی مغز انسان و ساخت شبکه‌های عصبی، الگوریتم‌هایی را توسعه می‌دهند که با جمع‌آوری داده‌ها یاد می‌گیرند که جواب صحیح موردنظر از میان انبوهی از اطلاعات را به درستی تشخیص دهند.

این سیستم جدید به طور کامل توسط هوش مصنوعی کنترل نمی‌شود و عوامل انسانی نیز در یافتن پاسخ صحیح به آن کمک می‌کنند. این محققین سیستم هوش مصنوعی خود را AI2 یا Artificial Intelligence Square (مربع هوش مصنوعی) نامیده‌اند. دلیل این نام‌گذاری این است که دو عامل در عملکرد آن تاثیرگذارند، یعنی انسان و خود هوش مصنوعی.

سیستم هوش مصنوعی AI2 چگونه کار می‌کند؟

این سیستم ابتدا به کمک یک الگوریتم یادگیری ماشین بدون ناظر (Unsupervised) اطلاعات دریافتی را بررسی و تحلیل می‌کند و در آخر آن را برای تایید نهایی تحویل یک تحلیلگر انسانی می‌دهد تا نظر خود را دربار‌ه‌ی آن بیان کند. تحلیلگر انسانی این اطلاعات دریافتی از AI2 را بررسی کرده و تعیین می‌کند که کدام‌یک تهدید سایبری بوده و کدام‌یک نبوده‌اند. سپس این AI2 بازخورد دریافتی از تحلیلگر انسانی را در تصمیم‌گیری‌های آتی مورد استفاده قرار می‌دهد تا در آینده تصمیم بهتری اتخاذ کند.

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل این موضوع را توضیح دهیم، باید بگوییم که این سامانه هرچه بیشتر داده برای تحلیل دریافت کند، در آینده بهتر و دقیق‌تر خواهد شد.

این گروه پژوهشی در آزمایشی نشان دادند که سیستمی که آن‌ها طراحی کرده‌اند نزدیک به 3 برابر از سایر سیستم‌های مشابه بهتر عمل می‌کند. این سیستم حتی اشتباهات کمتری را در خصوص تشخیص حملات سایبری انجام داده است.

برای درک بهتر این سیستم، ویدیوی زیر را در رابطه با سیستم هوش مصنوعی (AI2) تماشا کنید:


مدتی است که همگی از خطرات هوش مصنوعی سخن به میان آورده‌اند، اما اگر به‌درستی از این تکنولوژی جدید استفاده شود می‌تواند نتایج بسیار خوبی را برای انسان در پی داشته باشد. در آخرین دستاورد در این زمینه دیدیم که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند آینده‌ای امن‌تر در اینترنت را برایمان به ارمغان بیاورد.

نظر شما کاربران فهیم در این خصوص چیست؟ دیدگاه ارزشمند خود را در قسمت نظرات با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*