ویژگی های آی او اس 13

بررسی ویژگی های آی او اس 13 + زمان انتشار و دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده

آی او اس 13 نام سیستم عامل موبایل بعدی اپل است. در این مطلب قصد داریم بر اساس اخبار و شایعاتی که تا امروز منتشر شده‌اند، ویژگی های آی او اس 13 را مورد بررسی قرار بدهیم.

آی او اس 13 بدون شک در حال حاضر در دست توسعه قرار دارد و بر اساس نحوه عملکرد اپل طی چند سال اخیر، در ماه ژوئن (خرداد – تیر) رونمایی خواهد شد. انتظار می‌رود پیشرفت‌های زیادی در این سیستم عامل صورت بگیرد و ویژگی های آی او اس 13 نظر کاربران را شدیدا به خود جلب کنند. برخی از قابلیت های آی او اس 13، قرار بود در سیستم عامل کنونی یعنی آی او اس 12 پیاده‌سازی شوند، اما اپل آن‌ها را به تعویق انداخت.

بررسی ویژگی های آی او اس 13

با توجه به زمان باقی مانده تا رونمایی رسمی جدیدترین سیستم عامل پلتفرم موبایل اپل، در حال حاضر اطلاعات دقیق و موثقی درباره ویژگی های آی او اس 13 در دسترس نیست و احتمال دارد تعدادی از قابلیت‌های این سیستم عامل هنوز به آن افزوده نشده باشند. با این حال، بر اساس شایعات، اخبار و ویژگی‌هایی که قرار بود به آی او اس 12 اضافه شوند، اما در نهایت توسعه آن‌ها متوقف شد، به بررسی ویژگی های آی او اس 13 خواهیم پرداخت.

ویژگی های آی او اس 13

حالت تیره

یکی از قابلیت‌هایی که شدیدا انتظار می‌رود در آی او اس 13 در دسترس کاربران قرار بگیرد، امکان فعال‌سازی حالت تیره رابط کاربری است. از آنجایی که نمایشگرهای او ال ای دی در گوشی های هوشمند مخصوصا آیفون‌ها، روز به روز متداول‌تر می‌شوند، توسعه‌دهندگان بیشتری به پیاده‌سازی حالت تیره اشتیاق نشان می‌دهند. طی چند سال اخیر، این اشتیاق نه تنها توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها، بلکه شرکت‌های توسعه‌دهنده دو پلتفرم موبایل اصلی دنیای تکنولوژی یعنی اندروید و آی او اس را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

بعد از فراهم شدن استفاده از این قابلیت در اندروید و همچنین پیاده‌سازی این حالت در پوسته سفارشی‌سازی شده اندروید شیائومی، سامسونگ و دیگر گوشی‌سازان، اکنون نوبت آن شده تا اپل نیز امکان استفاده از حالت تیره در رابط کاربری را در اختیار کاربران قرار بدهد.

شایعات درباره پیاده‌سازی دارک مود در آی او اس 13 از سال گذشته آغاز شد، اما به تازگی، یک منبع مورد اطمینان اعلام کرده این حالت، در نخستین نسخه بتای آی او اس 13 نیز وجود خواهد داشت.

ویژگی های آی او اس 13

گفته می‌شود فرآیند توسعه حالت تیره سیستم عامل موبایل بعدی اپل، به خاطر بهبودهای پیش‌بینی نشده رابط کاربری شرکت‌های رقیب سرعت گرفته است. به احتمال زیاد منظور از این بیان، رابط کاربری تازه معرفی شده One UI سامسونگ است که از جمله قابلیت‌های مهم آن، وجود یک حالت تیره با توانایی در بر گرفتن سرتاسر رابط کاربری است. به عبارتی اپل یک سری قابلیت‌های کنونی و همچنین احتمالی بعدی رابط کاربری سامسونگ را در نظر گرفته و بر اساس آن‌ها، توسعه یک سری از ویژگی‌ های آی او اس 13 را دست اقدام قرار داده است.

اپل سال گذشته، دارک مورد را به Mojave، جدیدترین سیستم عامل پلتفرم مک، آورد و اکنون تصمیم دارد این ایده را در سیستم عامل موبایل بعد نیز پیاده‌سازی کند. با این حال انتظار داریم این ویژگی در آی او اس 13 در مقایسه با سیستم عامل Mojave وضعیت بهتری داشته و کمی قیرگون‌تر و غلیظ‌تر باشد! در سیستم عامل مک جدید، در زمان فعال‌سازی دارک مود رابط کاربری بیشتر به شکل خاکستری دارای رگه‌های آبی در می‌آید.

فراموش نکنید این به معنی ضعف حالت تیره سیستم عامل Mojave نیست و این حالت زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما با توجه به استفاده از نمایشگرهای او ال ای دی در آیفون‌های جدید، عدم استفاده از رنگ سیاه در رابط کاربری به غلیظ‌ترین شکل ممکن، به معنی عدم استفاده از یک نعمت بزرگ (صفحه نمایش OLED) خواهد بود! در گالری تصاویر بالا، به دید خوبی نسبت به ظاهر آی او اس بعد از فعال‌سازی دارک مورد در آن دست پیدا خواهید کرد.

صفحه خانه بازطراحی شده

ویژگی های آی او اس 13

از سال 2007 و زمان معرفی اولین گوشی آیفون، هوم اسکرین آی او اس تقریبا دست نخورده باقی مانده، هر چند در داک، تغییراتی رخ داده است. ایده اپل در این مورد، عدم نیاز به تعمیر تا زمان شکستن، بوده است! اما با گذشت 13 سال اکنون زمان آن رسیده تا ویژگی های آی او اس 13 تغییراتی اساسی در پلتفرم موبایل اپل به وجود بیاورند.

درباره امکان بازطراحی هوم اسکرین آی او اس، مدتی است اخباری پراکنده به گوش می‌رسد، اما برخلاف شایعات درباره دارک مورد، در این رابطه اخبار موثقی در دسترس نیست. می‌دانیم بیشتر کاربران، در انتظار یک دراور اپلیکیشن شبیه به اندروید هستند، اما بعید به نظر می‌رسد اپل به قیمت کپی‌برداری از رقیب، به خواسته آن‌ها احترام بگذارد. ممکن است در نهایت، دست کاربران برای جابه‌جایی اشیا در صفحه خانه بیشتر باز گذاشته شود، اما همچنان به پیاده‌سازی یک دراور اپلیکیشن شبیه نمونه آن در اندروید چندان امیدوار نیستیم.

ویژگی های آی او اس 13

بر اساس جدیدترین شایعات، در بازطراحی صفحه خانه آی او اس، بیشتر آیپدها مد نظر قرار گرفته شده‌اند. در حقیقت امسال، تعداد قابلیت توجهی از ویژگی های آی او اس 13 مختص تبلت‌های قدرت گرفته از این سیستم عامل توسعه خواهند یافت. به عنوان نمونه می‌توان به افزایش توان مالتی تسکینگ، بهبود حالت اجرای چند پنجره با هم و ارائه یک ابزار مدیریت کلیپ بورد منعطف‌تر، اشاره کرد.

پاپ آپ کنترل حجم صدای جدید

ویژگی های آی او اس 13

کاربران اندروید ممکن است درباره این موضوع زیاد فکر نکنند، اما برخی کاربران آی او اس، مدت‌ها است از رابط کنترل حجم صدای بزرگ و اضافی سیستم عامل‌های این پلتفرم، که در زمان لمس کلیدهای کاهش و افزایش حجم صدا پدیدار می‌شود، شکایت دارند. در حال حاضر، این رابط یک مربع بزرگ است که بعد از لمس کلیدهای کنترل حجم صدا، درست در وسط صفحه پدیدار می‌شود.

ظاهر اسلایدر نمایش‌دهنده حجم صدا در اندروید، از سال‌ها پیش بهبود پیدا کرده است. با در نظر گرفتن شایعات درباره ویژگی های آی او اس 13 احتمالا اپل نیز به سمت توسعه قابلیتی مشابه خواهد رفت. احتمالا در سیستم عامل جدید، این رابط به شکلی عمودی درست در کنار کلیدهای کاهش و افزایش حجم صدا نمایش داده خواهد شد. درباره وجود یا عدم وجود کنترلرهای حجم صدای جداگانه برای صدای زنگ گوشی، صدای پخش مدیا و صدای نوتیفیکیشن، اطلاعاتی در دسترس نیست.

ویژگی های آی او اس 13 مخصوصا آیپدها

ویژگی های آی او اس 13

اپل مدت‌ها است ایده جایگزین کردن لپ تاپ‌ها و حتی کامپیوترهای شخصی (PC) با تبلت‌های آیپد را در سر می‌پروراند. به همین دلیل، هر سال قابلیت‌های متفاوت‌تری به منظور بهبود توانایی‌های مالتی تسکینگ به تبلت‌هایش اضافه می‌کند. انتظار داریم بخشی از ویژگی های آی او اس 13 نیز در راستای همین هدف توسعه پیدا کنند.

به عنوان یکی از قابلیت‌های جدید آیپدها در زمینه مالتی تسکینگ، که با دریافت آی او اس 13 به آن‌ها افزوده خواهد شد، امکان نمایش چندین پنجره داخل یک اپلیکیشن است. گفتنی است بر اساس شایعات، قابلیت Split View که به وسیله آی او اس 9 به تبلت‌های اپل آورده شد، از طریق آی او اس 13 به گوشی های آیفون افزوده می‌شود.

یکی دیگر از تغییرات مهم آیپدها در حوزه مالی تسکینگ، بهبود کلیپ بورد منیجر آن‌ها است. در حال حاضر، به وسیله نصب اپلیکیشن‌های جانبی متعددی می‌توان قابلیت‌های کپی و پیست کردن را در دستگاه‌های آی او اسی افزایش داد، اما اپل تصمیم دارد ابزارهای منحصربه‌فرد خود را در این زمینه توسعه بدهد، به طوری که در سرتاسر سیستم عامل قابل استفاده باشند. انتظار داریم این دسته از ویژگی های آی او اس 13 در اختیار کاربران آیپد قرار بگیرد، هر چند ارائه آن‌ها به کاربران آیفون نیز دور از انتظار نیست.

ویژگی های کراس پلتفرم آی او اس 13 با مک او اس

ویژگی های آی او اس 13

از مدت‌ها پیش، شایعاتی درباره تصمیم اپل به منظور ادغام دو پلتفرم iOS و macOS شنیده می‌شد، تا این که سال گذشته، تیم کوک مدیر عامل اپل، به طور قاطع اعلام کرد ادغام پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ این شرکت هرگز اتفاق نخواهد افتاد. با این حال انتظار داریم تعامل بین این دو پلتفرم روز به روز بهتر شود تا به این وسیله توسعه‌دهندگان قادر باشند تجربه‌ها و قابلیت‌های متفاوت‌تری در اختیار کاربران قرار بدهند.

گفته‌های بالا به این معنی نیست که یکی از ویژگی های آی او اس 13 فراهم شدن امکان نصب اپلیکیشن‌های مک روی آیفون و آیپد خواهد بود، بلکه توسعه‌دهندگان قادر می‌شوند اپلیکیشن‌هایی با رابط کاربری و تجربه مشابه برای هر دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ اپل بسازند.

این قابلیت برای کاربران عادی تفاوت چندانی ندارد، چرا که آن‌ها در هر صورت، از اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم استفاده می‌کنند، چنان که در حال حاضر نیز تعداد بسیار زیادی برنامه این چنینی (دارای نسخه مک او اس و آی او اس) وجود دارد. ویژگی های آی او اس 13 در راستای توسعه اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم، کار را برای توسعه‌دهندگان راحت می‌کنند.

زمان انتشار آی او اس 13

ویژگی های آی او اس 13

سال 2019، دهمین سال برگزاری کنفرانس سالانه WWDC اپل است. قرار است رویداد امسال، در روز سوم جوئن (سیزدهم خرداد) برگزار شود. در این تاریخ، به طور دقیق از ویژگی های آی او اس 13 اطلاع پیدا خواهیم کرد.

همانند سال‌های گذشته، انتظار داریم بعد از رونمایی سیستم عامل موبایل جدید در کنفرانس WWDC، انتشار اولین نسخه بتای آن با فاصله چند روز آغاز شود. این نسخه مختص توسعه‌دهندگان است. یک ماه بعد، اولین نسخه بتای عمومی نیز منتشر خواهد شد تا کاربران مشتاق و علاقه‌مند به کمک به اپل به منظور باگ‌گیری سیستم عامل جدید، قادر به چشیدن طعم آی او اس 13 باشند.

به فاصله یک یا دو ماه، چندین آپدیت بتای عمومی دیگر با هدف رفع ایرادات نسخه‌های قبلی منتشر خواهند شد. طبق روال سال‌های گذشته، در شهریور ماه زمان انتشار نسخه پایدار برای کاربران سراسر دنیا فرا می‌رسد.

دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از آی او اس 13

در ذهن هر کاربر آیفون یا آیپد، درباره دریافت یا عدم دریافت آپدیت سیستم عامل جدید سوالی مطرح می‌شود. هر چه مدل دستگاه کاربر قدیمی‌تر باشد، استرس وی درباره این موضوع بیشتر خواهد بود! فهرست دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از آی او اس 11 و آی او اس 12 تفاوتی نداشت و نحوه عملکرد اپل همه را راضی نگه داشت. به عنوان نمونه، در حالی که انتظار نداشتیم در سال 2017، آپدیت آی او اس 11 برای آیفون 5 اس (عرضه شده در سال 2013) منتشر شود، اپل آپدیت آی او اس 12 را نیز سال گذشته برای همین گوشی منتشر کرد. این دو آپدیت حتی برای آیپد مینی 2 (عرضه شده در سال 2013) نیز منتشر شدند.

اگرچه همانند ویژگی های آی او اس 13 درباره دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از آن نیز اطلاعات موثقی در دسترس نیست، اما انتظار داریم پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی‌تر که تا امروز آپدیت iOS 11 و iOS 12 را دریافت کرده بودند، متوقف شود. اوایل سال جاری میلادی بر اساس یک گزارش اعلام شد سیستم عامل موبایل جدید، فقط برای آیفون 7 و به بعد (دستگاه‌های سال 2016 و به بعد) منتشر خواهد شد! به این ترتیب نه تنها کاربران آیفون 5 اس، بلکه کاربران آیفون 6، آیفون 6 پلاس، آیفون 6 اس، آیفون 6 اس پلاس و آیفون اس ای نیز قادر نخواهند بود از ویژگی‌های آی او اس 13 بهره ببرند. در صورت حقیقی بودن این خبر، آیپد مینی 2، آیپد مینی 3، آیپد مینی 4، آیپد ای و آیپد ایر 2 نیز از قابلیت های آی او اس 13 محروم خواهند شد.

ویژگی های آی او اس 13

بعید به نظر می‌رسد اپل، که تا امروز درباره پشتیبانی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های خود نیز حساسیت به خرج می‌داد، به یکباره در استراتژی‌هایش تغییر ایجاد کند. حداقل می‌توان گفت احتمال حذف شدن آیفون 6 اس و آیفون 6 اس پلاس از فهرست دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از آی او اس 13 پایین است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*