نسل پنجم اینترنت

نسل پنجم اینترنت (5G) تا سال 2023 جهانی نخواهد شد

کارشناسان حوزه فناوری بر این باورند که نسل پنجم اینترنت (5G) تا سال 2023 نیز جهانی نخواهد شد؛ زیرا زیرساخت‌های لازم برای توسعه این فناوری در تمامی کشورها فراهم نشده است و کاربران نیز تمایل مهاجرت به نسل جدید اینترنت را ندارند.

نسل دوم اینترنت یا شبکه 2G برای اولین بار در سال 1991 عرضه شد و پس از آن نیز نخستین شبکه‌های تجاری 3G از سال 2003 در دسترس عموم قرار گرفت. البته میان نسل‌های 2G و 3G از لحاظ محبوبیت اختلاف زیادی وجود ندارد، اما تفاوت محبوبیت میان نسل‌های 3G و 4G بسیار زیاد است. آن دسته از گوشی های موبایل اولیه که از اینترنت 3G بهره می‌بردند آنچنان مورد توجه قرار نگرفتند؛ چراکه در آن زمان کاربران آنچنان که باید از تماس‌های ویدیویی استفاده نمی‌کردند و برنامه‌های پیشرفته ارتباطی با قیمت‌های زیادی عرضه می‌شد، از این رو قابلیت‌های این نسل از اینترنت مورد توجه کاربران قرار نگرفت و حتی تا سال 2007 با گذشت عمر چهار ساله اینترنت 3G، همچنان خدمات آن نادیده گرفته می‌شد.

دلیل تاخیر جهانی شدن نسل پنجم اینترنت

اینترنت 4G در سال 2009 عرضه شد، اما اوایل این فناوری نیز همانند نسل سوم اینترنت خیلی مورد توجه قرار نگرفت. سرانجام محبوبیت نسل چهارم اینترنت یا 4G پس از 4 سال در سال 2013 به اوج خود رسید و بسیاری از استفاده‌کنندگان نسل سوم اینترنت به استفاده از اینترنت نسل چهارم ترغیب شدند. در واقع از سال 2013 تا امروز بسیاری از گوشی های هوشمند از فناوری 4G برخوردارند. هم‌اکنون نخستین شبکه تجاری نسل پنجم اینترنت یا 5G در حال راه‌اندازی است که با توجه به روند موفقیت سایر نسل‌های اینترنت و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم، پیش‌بینی می‌شود نسل پنجم اینترنت نهایتا در سال 2023 جهانی خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*