هاتگرام و طلاگرام

هاتگرام و طلاگرام به زودی مستقل خواهند شد

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت دو نسخه فارسی تلگرام یعنی هاتگرام و طلاگرام به زودی از نسخه اصلی جدا خواهند شد که سرعت این فرایند نیز پس از اقدام گوگل مبنی بر حذف این دو پیام رسان، افزایش پیدا کرده است.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص جدا شدن نسخه‌های فارسی تلگرام از نسخه اصلی عنوان کرد در حال حاضر پیرامون این دو پیام رسان بحث‌های سیاسی مطرح شده است. در واقع دو پیام رسان هاتگرام و طلاگرام بر اساس مجوز مرکز ملی فضای مجازی و با هماهنگی قوه قضائیه فعالیت خود را ادامه داده‌اند. وی افزود مجوز فعالیت این دو پیام رسان از سوی قوه قضائیه صادر و به مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده است که برای ادامه فعالیت به پهنای باند نیاز داشتند و وزارت ارتباطات نیز بر اساس مجوزهای صادر شده پهنای باند مورد نیاز آن‌ها را تامین کرد.

ابوالحسن فیروزآبادی در ادامه بیان کرد مبالغی که مبنی بر حمایت دولت از هاتگرام و طلاگرام اعلام می‌شود واقعی نیست. همچنین در برخی از خبرها بیان شد این دو پیام رسان برای جدا شدن از نسخه اصلی به سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومانی نیاز دارند، اما دولت چنین پولی را به آن‌ها اختصاص نداده است. وی افزود ممکن است دلیل تاخیر جدا شدن آن‌ها از نسخه اصلی به همین موضوع عدم تامین سرمایه‌گذاری‌های مرتبط باشد. دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد وزارت ارتباطات برای این دو پیام رسان سروری را خریداری نکرده است و این وزارتخانه شریک این مجموعه نخواهد بود.

زمان استقلال هاتگرام و طلاگرام

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص جدا شدن دو نسخه فارسی تلگرام از نسخه اصلی عنوان کرد:

خبرهای خوبی در راه است و شنیده می‌شود که آمادگی استقلال این دو نسخه تلگرام از این شبکه پیام رسان خارجی وجود دارد و به زودی طلاگرام و هاتگرام اعلام استقلال می‌کنند. به ویژه پس از اقدام گوگل، سرعت کار این شبکه‌ها برای جدا شدن از شبکه خارجی تلگرام، افزایش پیدا کرده است.