درباره دارک وب

بررسی 6 عقیده اشتباه درباره دارک وب

درباره دارک وب اطلاعات غلطی نزد عموم مردم منتشر شده است و بسیاری از کاربران ایده‌ای درباره حقیقت این بخش از دنیای مجازی ندارند. در این مطلب قصد داریم تصورات اشتباه درباره دارک وب را تصحیح کنیم.

درباره دارک وب چه می‌دانید؟ بسیاری از اطلاعات کاربران درباره دارک وب شنیده‌هایی از دیگران، گزارش‌های پلیس و اخبار منفی پیرامون آن بوده است. دارک وب جزو آن دسته از مفاهیمی است که اخبار ناصحیح بسیار زیادی درباره آن پخش شده است. متاسفانه بیشتر کاربران دیدی تماما منفی نسبت به آن داشته و تصور می‌کنند در صورت داشتن وجدانی پاک، به شدت باید از این محیط دوری کرد!

تصورات اشتباه درباره دارک وب

در این مطلب، 6 مورد از تصورات غلط درباره دارک وب را بیان و آن‌‌ها را تصحیح خواهیم کرد. با رسیدن به انتهای این مطلب، به احتمال زیادی باورتان درباره این بخش از اینترنت زیر و رو خواهد شد. پیش از شروع، بد نیست نگاهی به مطلب دیپ وب چیست داشته باشید. به این ترتیب، با آگاهی از مفاهیم پایه دیپ وب و دارک وب، ذهنتان بهتر آماده پذیرش حقایق زیر خواهد شد.

درباره دارک وب

1- فقط افراد بدطینت و خبیث از دارک وب استفاده می‌کنند

تصور عموم بر این است که تنها در صورت نیاز به تهیه محصولی خلاف قانون همچون اسلحه و مواد مخدر باید به دارک وب مراجعه کنید. این عقیده از ریشه اشتباه است. برای این قسمت از دنیای وب می‌توان بی‌شمار کاربرد در نظر گرفت. اگرچه خلاف‌هایی در Dark Web صورت می‌گیرند، اما نمی‌توان ماهیت آن را زیر سوال برد. اغلب افراد در پی مخفی نگه داشتن هویت واقعی خود به خاطر عقایدشان جزو کاربران این دنیای مجازی تاریک هستند. به طور طبیعی، خلافکاران نیز ترجیح می‌دهند هویت واقعی‌شان مخفی باقی بماند!

2- تمامی خلاف‌های سایری در دارک وب صورت می‌گیرند

عکس این عقیده وجود دارد. بیشتر تبهکاری‌های سایری در اینترنت و وب عادی رخ می‌دهند. دلیل این موضوع، تعدد کاربران وب عادی در مقایسه با دارک وب است. دارک وب فقط به خاطر وجود انجمن‌های هک و امنیت زیر زمینی، بازارهای سیاه و دیگر سرویس‌های غیر قانونی محلی مناسب‌تر به منظور پیش بردن پروژه‌های سایبری نامشروع محسوب می‌شود، اما این موضوع به معنی رخ دادن تمامی خلاف‌های اینترنتی در آن نیست. در حالت کلی، احتمال قرار گرفتن در معرض حملات سایبری حین استفاده از وب عادی بیشتر است. حین فعالیت در وب تاریک، خیلی محتاط عمل کرده و به هر کاربر، لینک، وب سایت یا شیئی اعتماد نمی‌کنید، اما در وب مورد استفاده عموم، احتمال فریب خوردنتان به مراتب بیشتر است.

3- دارک وب بسیار گسترده است

درباره دارک وب

این تصویری است که همیشه برای ارائه دیدی نسبت به اختلاف بین وب معمولی با دیپ وب و دارک وب مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. وب به عنوان پرکاربردترین سرویس اینترنت، از میلیاردها وب سایت تشکیل می‌شود. جالب است بدانید بی‌شمار صفحه وبی که روزانه توسط ربات‌های موتور جستجوی گوگل مورد کنکاش قرار می‌گیرد، تنها 1 درصد دنیای وب را تشکیل می‌دهند! 99 درصد محتواها توسط موتورهای جستجو قابل رویت نیستند.

به عنوان نمونه‌ای از این وب سایت‌ها و صفحه‌های وب می‌توان به دیتابیس‌های آکادمیک (حاوی مقاله‌های علمی)، پرتال‌های بانکی، شبکه‌های شرکت‌های داخلی، حساب‌های کاربری ایمیل و دیگر داده‌های رویت نشده در موتور جستجوی گوگل اشاره کرد.

دیپ وب بسیار گسترده و بزرگتر از وب عادی است، اما دارک وب در مقایسه با آن کوچکتر محسوب می‌شود. در واقع دارک وب بخشی بسیار کوچک از دیپ وب به شمار می‌رود. به صورت تخمینی، تعداد وب سایت‌های وب تاریک بین 250 هزار الی 400 هزار مورد اعلام شده که بسیار کمتر از تعداد وب سایت‌های وب عادی است. در شبکه Tor، ده‌ها هزار از این وب سایت‌ها آلوده به باج افزار یا دیگر انواع بدافزارها هستند.

4- دارک وب تنها مخصوص کاربران حرفه‌ای است

یکی از سوالات متداول درباره دارک وب چگونگی پیدا کردن آن است. تصور غلط درباره وب تاریک، مخفی، مرموز و قفل بودن آن است. در واقعیت، هر کاربری می‌تواند با استفاده از مرورگر Tor به آن دسترسی داشته باشد.

درباره دارک وب

مرورگر Tor را می‌توان نسخه‌ای دست‌کاری شده از مرورگر موزیلا فایرفاکس دانست که تعداد زیادی افزونه امنیتی به علاوه لانچر Tor به آن اضافه شده است. این ابزار یکی از بهترین راه‌های دسترسی به دارک وب محسوب می‌شود.

5- استفاده از دارک وب غیر قانونی است

دارک وب به خودی خود غیر قانونی نیست و به خاطر استفاده از آن، عمل خلافی مرتکب نخواهید شد، اما به خاطر پهن بودن بستر اعمال خلاف قانون در آن به شکلی گسترده، احتمال بروز عملی غیر قانونی و در ادامه تحت تعقیب قرار گرفتن بالا است!

همچنین در Dark Web، با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری بسیار پیچیده، ماهیت واقعی وب سایت‌ها، سرویس‌ها و کاربران مخفی می‌ماند. به همین دلیل خلافکاران فعالیت در آن را به فعالیت در وب عادی ترجیح می‌دهند.

در برخی کشورها، استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری بسیار قوی ممنوع است. از آنجایی که دسترسی به دارک وب بدون استفاده از ابزارهای رمزنگاری و رمزگشایی پیچیده و بسیار قدرتمند امکان‌پذیر نخواهد بود، دسترسی به آن عملی خلاف قانون تلقی می شود. به عنوان نمونه در کشور چین، استفاده از الگوریتم‌های پیچیده رمزنگاری غیر قانونی است. در نتیجه استفاده از مرورگر و شبکه Tor یک خلاف محسوب می‌شود. دولت چین حتی استفاده از سرویس وی پی ان را نیز ممنوع اعلام کرده است، چرا که در VPN نیز بستری ایمن به منظور حفظ حریم خصوصی کاربران از طریق رمزنگاری داده‌ها از مبدا به مقصد پیاده می‌شود. کاربران کشورهای روسیه، بلاروس، ترکیه، عراق، کره شمالی و تعداد دیگری از کشورها وضعیت مشابهی دارند. بهتر است پیش از تصمیم برای استفاده از آن، درباره دارک وب در کشور خود اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

6- در دارک وب امنیت و حریم خصوصی کامل برقرار است

امنیت دارک وب جزو چالش برانگیزترین مفاهیم این دنیا است. در وب تاریک، از الگوریتم‌های رمزنگاری پیچیده به همراه افزونه‌های انسداد اسکریپت‌ها برای افزایش امنیت و مخصوصا حریم خصوصی کاربران استفاده می‌شود. اما این موضوع سبب تامین 100 درصدی حریم خصوصی و غیر قابل ردیابی شدن کامل کاربران نیست. اگر این موضوع صحت داشت، پلیس آمریکا هرگز نمی‌توانست برخی از بزرگترین تجار اسلحه و مواد مخدر در دارک وب را ردیابی و دستگیر کند.

استفاده از دارک وب برای دسترسی به وب سایت‌های عادی یکی از ترفندهای کاربران است، چرا که حین استفاده از مرورگر Tor همچنان به دیگر قسمت‌های اینترنت نیز دسترسی خواهید داشت. البته در این حالت، به خاطر خارج شدن ترافیک بسته‌های ارسال از شما از نودهای خروجی عادی، دیگر خبری از مخفی ماندن هویت واقعی نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. دیپ وب و دارک وب برای کاربران عادی جذابیت خاصی ندارن چون برای استفاده از صفحه های خاصش باید از بیت کوین استفاده کرد ، در کل پیشنهاد میدم نرید دنبالش چون با یک کلیک اشتباه ممکنه اسیب های سخت افزاری شدیدی به سیستم تون وارد بشه (ویروسهای دارک وب بر خلاف وب معمولی به سخت افزار وارد میشه)

  2. دیپ وب چی اونم همین چیزا براش صادقه یا ن ؟؟

  3. الان ایران یه سریالم از روی این میسازه