جرایم رانندگی

دولت از محل جرایم رانندگی در سال 97 به درآمد 1600 میلیارد تومانی رسید

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه گفت دولت از محل جرایم رانندگی در سال 97 به درآمد 1600 میلیارد تومانی رسیده است.

هرمز ذاکری، معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه عنوان کرد کمیسیون ایمنی راه‌ها در خصوص سوانح رانندگی به شش اصل مهم شامل امداد و فوریت‌ها، خودرو ایمن، مهندسی ایمنی راه، رفتارهای انسانی و مدیریت ایمنی توجه ویژه دارد. وی افزود بر اساس تاکید سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته می‌بایست به سمت سیستم ایمن در رانندگی پیش برویم.

سوانح رانندگی در حال افزایش است

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه در خصوص افزایش تصادفات رانندگی در کشور سخن گفت و تاکید کرد از سال 1380 روند سوانح رانندگی افزایش پیدا کرده و در آن زمان به صورت سالانه 28 هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دادند، اما از سال 1384 این آمار به سالانه 14 هزار و 500 کشته رسید. البته در حال حاضر مجددا شاهد افزایش سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن هستیم. این مقام مسئول تاکید کرد حدود 90 درصد دلیل ایجاد سوانح رانندگی به راننده مربوط است.

هرمز ذاکری در ادامه بیان کرد کمیسیون ایمنی با سازمان بهداشت جهانی ارتباط مناسبی دارد و در این حوزه چندین اقدام بین‌المللی را به انجام رسانده است. وی افزود کمیسیون راه‌ها به ایمنی و کاهش سوانح رانندگی توجه ویژه‌ای دارد و ایران در کاهش سوانح رانندگی به عنوان یک کشور پیشرو محسوب می‌شود؛ زیرا ایران توانست تلفات سوانح رانندگی را به 12 هزار نفر نسبت به 28 هزار نفر سال 80 کاهش دهد.

راهکار کاهش سوانح رانندگی

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه در ادامه بیان کرد قصد داریم در راستای کاهش سوانح رانندگی سه استان را به صورت آزمایشی انتخاب کنیم و در آن طرح مدیریت سرعت را به اجرا درآوریم که استان‌های مرکزی، اصفهان و خراسان رضوی شامل این طرح می‌شوند و این طرح از سال 2020 میلادی با همکاری سازمان بهداشت جهانی به اجرا خواهد رسید. وی تاکید کرد حدود 67 درصد تلفات سوانح رانندگی به جاده‌های برون‌شهری و راه‌های روستایی مربوط می‌شوند.

هرمز ذاکری در مورد سایر طرح‌های دولت برای کاهش سوانح رانندگی توضیح داد:

در حال حاضر یکی از برنامه‌های ما این است که نقشه راه را تهیه کنیم که این موضوع در دولت نیز عنوان شده است؛ همچنین برنامه ارتقا ایمنی راه‌ها را در کمیسیون ایمنی راه‌ها به تصویب رسانده‌ایم. ما 256 عنوان برنامه در نظر گرفته‌ایم که تا یک ماه آینده نقشه راه آنها در کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه خواهد شد. همچنین در برنامه 5 ساله کاهش سوانح رانندگی اقدامات و وظایف دستگاه‌ها و اعتبارات آنها را تعیین کرده‌ام. ما برنامه ارتقای ایمنی راه‌ها و سند ایمنی داریم و تا 2 ماه آینده چارچوب سند ایمنی راه و نقشه راه مشخص خواهد شد. بر اساس ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، درآمد جرایم رانندگی باید کاهش سوانح رانندگی را به همراه داشته باشد.

آمار درآمد دولت از جرایم رانندگی

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه گفت دولت از محل جرایم رانندگی در سال 97 به درآمد 1600 میلیارد تومانی رسید که هزار میلیارد از آن می‌بایست به بخش حمل و نقل اختصاص پیدا کند. این مقام مسئول افزود از 100 درصد درآمد جرایم رانندگی حدود 20 درصد به صندوق خسارت بیمه مرکزی و 20 درصد سهم نیروی انتظامی است که در سال جاری این بخش حذف شده و 60 درصد نیز سهم سازمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها خواهد بود. وی تاکید کرد از محل درآمد سال 97 می‌بایست 600 میلیارد تومان به سازمان راهداری اختصاص پیدا کند که تاکنون به صورت کامل اختصاص پیدا نکرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. از جیب خود مردم برای خود مردم دارن خرج میکنن واقعا جالبه
    امید وارم امسال توی برنامه بوجه سهم کمتری برای این قسمت اختصاص بدن

  2. خخخخ جیب مردمو خالی میکنن