بلاک‌چین دقیقا چیست؟

بلاک‌چین دقیقا چیست؟

اگر پیگیر اخبار مرتبط با رمزارزها باشید، احتمالا به واژه بلاک‌چین برخورده‌اید. اما این فناوری دقیقا چیست و چه جایگاهی نزد سرمایه‌گذاران دارد؟

بازار کریپتوکارنسی (رمزارز) و بلاک‌چین، مانند طوفانی سهمگین و در مدت کوتاهی جهان را در نوردیده؛ به‌طوری‌که در طول روز عده بی‌شماری شاهد فراز و نشیب ارزش دارایی‌های خود بر اساس ارز‌های دیجیتال خریداری شده هستند.

در حالی‌که ارزهای دیجیتال و پروژه‌های NFT (توکن‌های غیرقابل تعویض) بیش‌ترین سهم از پوشش رسانه‌ای را به‌خود اختصاص داده‌اند، یکی از فناوری‌های مهمی که به‌عنوان مکمل در این زمینه نقشی برجسته را ایفا می‌کند، بلاک‌چین است. این تکنولوژی، کاربردهای بسیار گسترده‌ای را برای انواع کسب‌وکار ارائه می‌کند. به‌گزارش Blockdata، امروزه از میان 100 شرکت برتر جهان، تعداد 81 شرکت از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، به‌پیش‌بینی وب‌سایت Research and Markets، بازار بلاک‌چین با نرخ رشد ترکیبی سالانه 68.4 درصد در حال رشد است و تا سال 2026 به رقم 67.4 میلیارد دلار خواهد رسید.

علیرغم اهمیت روزافزون این فناوری، بسیاری هنوز دقیقا نمی‌دانند که بلاک‌چین چیست یا چرا بسیاری از شرکت‌ها روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. حتی عده‌ای ممکن است با وجود آشنایی اولیه، از کاربردهای این فناوری در ابعادی فراتر از ارز دیجیتال باخبر نباشند.

آشنایی با بلاک‌چین

بلاک‌چین دقیقا چیست؟

در ابتدایی‌ترین سطح، بلاک‌چین روشی متفاوت برای ذخیره داده‌ها است که با یک پایگاه داده سنتی شباهت‌های بسیاری دارد. با این‌حال برخلاف پایگاه داده سنتی که داده‌ها را در جدول‌ها و فیلد‌ها ذخیره‌سازی می‌کند، داده‌های بلاک‌چین در “بلوک‌ها” ذخیره می‌شوند. تک عنصر کلیدی یک بلاک‌چین، داده‌های تغییرناپذیر آن است. هر بلوک می‌تواند مقدار مشخصی از داده را در خود حفظ کند و پس از پر شدن، داده‌های آن غیرقابل تغییر می‌ماند، حتی اگر داده‌ها با خطا همراه باشند.

در عوض، یک بلوک جدید که حاوی نسخه‌ای اصلاح شده از داده‌ها است، ایجاد می‌شود و در عین حال، هر دو بلوک جهت مشاهده یا بازرسی در دسترس قرار دارند. هر یک از این بلوک‌های داده در زنجیره‌ای از بلوک‌ها به‌ یک‌دیگر متصل می‌شوند.

طبق گزارش Investopedia، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های یک بلاک‌چین در مقابل پایگاه‌های داده سنتی، ماهیت توزیع‌پذیری آن است. در شرایطی‌که پایگاه‌های داده سنتی بر روی یک سرور یا گروهی از سرورها قرار دارد، یک دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) روی بسیاری از کامپیوترهای مختلف قرار می‌گیرد که هر یک شامل یک نسخه کامل از دفتر کل است.

از آنجایی‌که یک نسخه از دفتر کل توزیع شده است، به‌خطر افتادن بلاک‌چین‌های توزیع شده تقریبا غیرممکن است، بنابراین اگر کسی کپی دفتر خود را تغییر دهد، مشخص می‌شود که کدام‌یک تغییر یافته یا خراب شده است.

این ماهیت توزیع‌پذیری، یکی از دلایل محبوبیت بلاک‌چین در بین مشاغل است. به‌عنوان مثال، موسسات مالی به‌طور فزاینده‌ای از بلاک‌چین برای ذخیره، تایید و ایمن‌سازی سوابق مالی خود استفاده می‌کنند. کیفیت تغییرناپذیر داده‌ها همراه با ماهیت مورد توزیع آن، یکپارچگی آن‌را تضمین کرده و از داده‌ها در برابر از دست دادن، دستکاری یا هک محافظت می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*