کامپیوتر

چین قدرتمندترین ابر کامپیوتر جهان را ساخت

یکی از نتایج توسعه تکنولوژی تولید کامپیوترهای بسیار قدرتمندی موسوم به سوپر کامپیوترها است که همواره نقشی حیاتی در پیشرفت علمی بشر داشته‌اند. امسال شاهد تولید بزرگ‌ترین سوپر کامپیوتر حال حاضر جهان توسط یک شرکت چینی با TaihuLight نام هستیم که توانسته با اختلافی بسیار زیاد از رقبا جایگاه نخست کنفرانس بین المللی ابرکامپیوترهای امسال را کسب کند.

بحث ابر کامپیوترها همواره برای عاشقان دنیای تکنولوژی و فناوری جذاب و در رتبه اول قرار داشته است. کامپیوتر از آغاز شروع به کار خود مسیر پر پیچ و خم را طی کرده‌اند تا به لپ‌تاپ‌های امروزی که وزنی کمتر از 2 کیلوگرم داشته و دارای سرعت پردازشی بسیار خوبی هستند، رسیده‌اند.

جالب است بدانید کامپیوترهای اولیه حجمی به‌اندازه یک اتاق 20 متری را اشغال می‌کردند و برای روشن شدن نیازمند انرژی الکتریکی بسیار زیادی بودند اما صرف‌نظر از حجم بزرگشان توانایی انجام کار کوچکی داشته‌اند اما امروزه به لطف تکنولوژی و توسعه فناوری گوشی‌های هوشمندی تولید شده‌اند که هر یک به‌نوبه خود یک کامپیوتر جیبی محسوب می‌شوند.

هرسال کشورهای پیشرو در زمینه ساخت و تولید ابر رایانه‌ها با برگزاری نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها قدرتمندترین ابرکامپیوتر سال را معرفی می‌کنند. سال گذشته Tianhe-2 با 32,000 عدد سی پی یو Intel Xeon E5-2692 12C, کلاک 2.2GHz, هارد 2.4 پتابایتی (PB), توان مصرفی 17.6 مگاواتی با قیمتی معادل با 390 میلیون دلار رتبه نخست را از نظر داوران و مهندسین کامپیوتر کسب کرده بود.

امسال نیز شرکت چینی دست به کار شده و با تولید TaihuLight در مرکز دید عموم قرار گرفت. TaihuLight که سه برابر سریع‌تر از Tianhe-2 است توانست رتبه نخست امسال را کسب کند. این ابرکامپیوتر قادر به محاسبه 93 پتافلاپس دستور در ثانیه است.

پتافلاپس یکی از واحد بسیار بزرگ اندازه‌گیری دستورات در ثانیه است که 93 پتافلاپس معادل با قدرت پردازشی 50,000 دستگاه Playstation 4 و 2.6 میلیون دستگاه گوشی سامسونگ Galaxy S6 است این در حالی است که ابررایانه پیشین یعنی Tianhe-2 قدرتی معادل با 33 پتافلاپس در ثانیه داشت.

تنها ویژگی جذاب این ابر رایانه مشخصات باورنکردنی آن نیست بلکه به دنبال تحریم چین از سوی شرکت اینتل و نا تمام ماندن عملیات آپگرید Tianhe-2, تمامی قطعات این سوپر کامپیوتر در کشور چین و توسط کارخانه‌های بومی چین ساخته شده است.

کامپیوتر

در ادامه دکتر Guangwen Yang مدیرکل سازمان مرکزی ابرکامپیوترهای چین عنوان کرد TaihuLight اولین سوپر کامپیوتری است که به‌طور کامل در چین ساخته شده و این موضوع مهر تاییدی بر پیشرفت‌های تکنولوژیکی چین در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های محاسباتی در مقیاس‌های عظیم است.

TaihuLight که بسیار قدرتمند و کارآمد است 10.6 میلیون هسته پردازشی ساخته شده که تمامی این هسته‌ها 41,000 چیپست قرار داده شده‌اند. این سوپر کامپیوتر توانسته تا با بهره‌گیری از 1.3 پتابایت رم (1,300 ترابایت) میزان انرژی مصرفی خود را به‌طور قابل توجهی تا مرز 15.3 مگاوات کاهش دهد. در مقام مقایسه، بزرگ‌ترین سوپر کامپیوتر آمریکا تنها 560,000 هسته پردازشی داشته و از طرفی دیگر Tianhe-2 نیازمند 17.8 مگاوات انرژی الکتریکی برای قدرت 33 پتافلاپسی خود است.

اگرچه تمام تمرکز چین متوجه طراحی و ساخت این ابر ماشین پردازشی شده اما آمار و ارقام نشان پیشرفت همه جانبه پین در تمام زمینه‌ها بوده است. با توجه به گزارش‌ها و آمار و ارقام منتشر شده سال گذشته مجموع عملکرد ابررایانه‌ها در سراسر جهان چیزی در حدود 200 پتافلاپس بوده که امسال با در دست بودن 95 سوپر کامپیوتر 1 پتافلاپس رشد داشته است.

علاوه بر موارد گفته شده امسال چین با در دست داشتن 167 سوپر کامپیوتر رتبه نخست، آمریکا با 165 دستگاه سیستم‌های محاسباتی جایگاه دوم و کشورهای المان با 26, فرانسه با 18 و انگلیس با 12 سوپر کامپیوتر در دسته بزرگ‌ترین کشورهای دارنده ابررایانه شناخته شدند.

ابررایانه‌ها در اموری مانند حفظ امنیت ملی، انجام تحقیقات علمی و صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌علاوه تاثیرات سوپر کامپیوترها در صنایع نظامی، تولید دارو، پیش‌بینی آب و هوا و طراحی برخی قطعات بسیار دقیق به چشم می‌خورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. پراید 82 فروشی
    بدون رنگ
    فقط گلگیر عقب اندازه 5 سانت صافکاری شده بدون رنگ 3سال تو پارکینگ پارک بوده لاستیک 80 درصد دارای ایربگ و سیستم صوتی سند تک برگ 14 سال تخفیف بیمه لطفن مشتری واقعی تماس بگیره
    با تشکر

  2. اقاااا من خیال کردم کامپیوتر برای بازیه!!!!!

  3. واااای عجب چیزیه مشخصاتشو خوندم پشمام ریخت حالا ما که تحریما رفته نمیتونیم یک پتافلاپسیشو بزنیم حتی نمیتونیم یدونه پلی استیشن چهار تولید کنیم چه برسه به این وطنم پاره تنم ایران تو کجای دنیایی؟!؟!؟!؟!

  4. سلام
    بازم ایول خیلی ردیفه این مقاله هاتون

  5. منم تو اتاقم یکی از اینا دارم