شایع ترین اشتباهات پزشکی

5 مورد از عجیب‌ترین و شایع ترین اشتباهات پزشکی

‌پزشکان سال‌های زیادی را صرف درس خواندن و علم‌آموزی می‌کنند تا بتوانند در رشته‌ای متخصص شده و مشغول به کار شوند. این اشخاص برای گرفتن تخصص باید آزمون‌های بسیار سخت و باورنکردنی را بگذرانند چرا که در آینده جان انسان‌های دیگر دست آنها خواهد بود. با همه سخت‌گیری‌ها بازهم دنیای پزشکی گاهی دچار شوک‌های بزرگی میشود و آن ناشی از اشتباهات باورنکردنی است که گاهی باعث مرگ دیگر انسان‌ها نیز می‌شود. با گجت نیوز همراه باشید تا با 5 مورد از عجیب‌ ترین اشتباهات پزشکی آشنا شویم.

5 مورد از عجیب‌ترین اشتباهات پزشکی دنیا

اشتباهات پزشکی انگشت شمار نیستند و سالانه تعداد این اشتباهات بیشتر می‌شود. ما در این مقاله تنها به  5 مورد از شایع‌ترین اشتباهات پزشکی اشاره می‌کنیم.‌ عمل جراحی بر روی بیماری دیگر، ورود هوا به رگ‌های بیمار، تزریق گروه خونی اشتباه، تزریق داروی اشتباه و یا با دوز نامناسب، آلوده بودن ابزار پزشکی و درنتیجه عفونت بیمار، تشخیص اشتباه بیماری، به تأخیر انداختن درمان و جراحی بر روی قسمت اشتباه بدن بیمار، تنها اندک مواردی از این اشتباهات هستند.

عمل جراحی مجدد

بیماری ۶۷ ساله به نام ژوان موریس به علت گرفتگی عروق قلب به پزشک مراجعه کرده بود. مشکل او با یک آنژیوگرافی حل شد. به جای اینکه بیمار را به اتاق خود منتقل کنند به اشتباه به اتاق دیگری منتقل شده بود. او در این بیمارستان پس از آنژیوگرافی به اشتباه به طبقه‌ای که مخصوص بیماران قلبی بود برده شد. نکته جالب این است که حتی پزشکان نیز به این موضوع دقت نکردند و بیمار را برای عمل قلب باز به اتاق عمل بردند. آن‌ها خیلی سریع بدن را شکافته و به قلب بیمار رسیدند ولی با دیدن قلب سالم او تازه متوجه اشتباه خود شدند.

شایع ترین اشتباهات پزشکی

این عمل ممکن بود باعث سکته یا حتی مرگ این خانم شود. در این عمل جراحی بیمار به‌طور کامل بی‌هوش و یک رگ برای پیوند از ران پای آن گرفته شد. پزشک جراح، قلب بیمار را نیز باز کرده بود که تلفنی از سوی متخصص آنژیوگرافی مبنی بر این اشتباه بزرگ صورت گرفت. جراحی به‌سرعت متوقف‌ شده و بیمار در کمال سلامت به اتاق خود بازگردانده شد.

پیوند اشتباه قلب و ریه

یکی از قربانیان اشتباهات پزشکی دختری ۱۷ ساله به نام جسیکا است، که در آمریکا رخ داده. او که به صورت مادرزادی دچار عارضه قلبی بود برای ادامه حیات به یک قلب و ریه نیاز داشت. بعد از سه سال تلاش خانواده‌ی او و کمک‌های مردمی، سرانجام این دختر در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت. بعد از اینکه جراحی با موفقیت به پایان رسید، پزشکان تلفنی را از آزمایشگاه دریافت کردند.

اشتباهات پزشکی

گفته شد که قلب و ریه پیوندی دارای گروه خونی A مثبت بود، در حالی که گروه خونی جسیکا O منفی بود. چند دقیقه بعد پیوند اهدایی پس‌زده شد و حال جسیکا رو‌به وخامت رفت. بعد از آن دوباره پزشکان قلب و ریه‌ای با گروه خونی O منفی به جسیکا پیوند زدند، ولی جسیکا به علت آسیب‌دیدگی مغزی دوهفته بعد از عمل قلب، جانش را از دست داد. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که خانواده او پس از شکایت‌های مختلف بالاخره با بیمارستان کنار آمدند.

بیهوشی ناقص

استفاده کردن مواد بیهوشی در صورتی که مقدار آن کمتر یا بیشتر از حدمعمول باشد، به بیمار آسیب جدی می‌رساند. این فرد به علت دردی که در شکم خود داشت، سرانجام به زیر تیغ جراحی می‌رود. در این میان متخصصان بیهوشی به علت اشتباه در استفاده از موادی که برای جلوگیری از حرکت عضله‌ها به کار می‌رود، شرمن سیزمور وارد حالتی نادر به نام هشیاری در بیهوشی شد. او تمام دردها را در این جراحی احساس می‌کرد. بعد از اتمام عمل جراحی حسی که  به او دست داده بود باعث عذاب وجدان او شده و بعد از 2 هفته خودکشی می‌کند. او دائما در خواب می‌دید که مردم قصد کشتن او را دارد.

شایع ترین اشتباهات پزشکی

پای این بیمار به اشتباه قطع شد

در یکی از عجیب‌ترین حوادث پزشکی یک دکتر، پای بیمارش را اشتباهی از تن او جدا کرد. در سال 1995 «ویلی کینگ» به خاطر یک مشکل در پای چپش مجبور شد آن را قطع کند و به زیر تیغ جراحان رفت اما تیم اتاق عمل در انتهای کار متوجه شد که پای اشتباه را قطع کرده است. پس از این حادثه و در پی شکایت “کینگ” از بیمارستان، بیمارستانی که آقای کینگ در آن جراحی شد غرامتی ۹۰۰ هزار دلاری را به آقای کینگ پرداخت کرد و شخص جراح و دیگر عواملی که در این حادثه دخیل بودند نیز ۲۵۰ هزار دلار دیگر را به وی پرداخت کردند.

اشتباهات پزشکی

شیئی به اندازه 33 سانتی متر در شکم این فرد پیدا شد

یکی از عجیب‌ترین اشتباهات پزشکی در سراسر دنیا، جا گذاشتن ابزار جراحی در داخل بدن بیمار است. در سال 2000 «دونالد چرچ» برای برداشتن یک تومور سرطانی از داخل شکمش به بیمارستان واشنگتن رفت و پزشکان خیلی سریع و دقیق آن را خارج کردند اما یادشان رفت وسایل کارشان را از شکم دونالد خارج کنند. اما دونالد چرچ پس از مرخص شدن از بیمارستان دردی شدیدی را در معده خود احساس می‌کرد که پزشک معالج، آن را طبیعی می‌دانست.

اشتباهات پزشکی

باگذشت زمان درد چرچ نیز به مراتب بیشتر شده و طعمی فلز مانند را در دهان خود احساس می‌کرد. با عکسبرداری از معده‌ی او مشخص می‌شود، شی فلزی حدود نیم‌متر در معده او وجود دارد. پزشکان در حین عمل جراحی و به هنگام خارج کردن تومور، وسیله 33 سانتی‌متری را  را در شکم او جا گذاشتند. به دلیل این اشتباه بزرگ بیمارستان دانشگاه واشنگتن غرامتی معادل ۱۰۰ هزار دلار را به دونالد چرچ پرداخت کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. یه سال از عمل جراحی یکی از اقوامم میگذره منظور زن عمویم هست و در اتمام عمل جراهان( خدا زیادشون کنه)یه عدد قیچی را در معده وی به جا میذارن (بیمارستان تامین اجتماعی) ظاهرا متوجه کمبود ویتامین اهن او شدن و قیچی را جهت تامین کردن اهن بدن در معده قرار دادن، شاید دکترا هم همگام انجام عمل به تورم فکر میکنند که هواسشون پرت میشه اخه 500 میل حقوق پایه خیلی کمه واسه جنابی که به ترلیون فکر میکنه قبلشم که از مقابل امضا میگرند که اگه مردی من نبودم تیغم بود.

  2. دو سال پیش بیمارستان امام اهواز پای سالم رو بجای پای بیمار عمل کردن

  3. باز هم خوبه دیه شو به بیمارا بدون هیچ دردسری دادن
    اما کشور ما. . . ! ! !

  4. چه شیر تو شیریه
    دکتر نری صلواااات

  5. خیلی عالی.ولی سر فصل اشتباه آخر بجای سانتی متر میلی متر نوشته شده است.