اکسپریا ایکس کامپکت

سونی اکسپریا ایکس کامپکت معرفی شد: روحی بزرگ در بدنی کوچک

امروز کمپانی سونی در خلال نمایشگاه IFA 2016 دست به معرفی نسخه جمع و جور پرچمدار سال گذشته خود با نام اکسپریا ایکس کامپکت (Xperia X Compact) زد. این تلفن هوشمند در کنار پرچمدار 2016 ژاپنی‌ها معرفی شد ولی رقابت چندانی بین این دو گوشی وجود نخواهد داشت، چرا که ایکس کامپکت در عرصه میان رده‌ها قرار می‌گیرد.

چند سالی از پیوستن سونی به جرگه کمپانی‌هایی که پرچمدارانشان را با نمایشگر بزرگ روانه بازار می‌کنند می‌گذرد؛ اما چشم بادامی‌ها خط تولید گوشی‌های کوچک و خوش دست خود را فراموش نکرده‌اند و در این دسته نیز نمایندگان شایسته‌ای روانه بازار می‌کنند، نظیر اکسپریا ایکس کامپکت.

اکسپریا ایکس کامپکتلبه‌های نمایشگر اکسپریا ایکس کامپکت از هر دو طرف انحنای کمی به سمت بدنه پیدا کرده‌اند و سونی در ساخت صفحه نمایش محصول جدیدش اصطلاحا از نمایشگر 2.5 بعدی استفاده کرده است. این انحنا حس بسیار خوبی به هنگام لمس و سوایپ نمایشگر به کاربر منتقل می‌کند و در واقع انتظار چنین طراحی از سونی برای یک گوشی میان رده را نداشتیم.

اکسپریا ایکس کامپکت میان رده اعلایی محسوب می‌شود

اکسپریا ایکس کامپکت به راحتی در دست جای می‌گیرد و حس مشابه در دست گرفتن iPod mini را القا می‌کند. همچنین وزن دستگاه نه آنقدر کم در نظر گرفته شده که اضطراب سر خوردن آن از دست را داشته باشید و نه آنقدر سنگین که آزاردهنده باشد. بخش اعظم وزن دستگاه مربوط به باتری 2700 میلی آمپری تعبیه شده در پشت آن می‌شود که به نظر می‌رسد عمر بالایی داشته باشد. در مجموع اکسپریا ایکس از خوش دست‌ترین دیوایس‌های موجود در بازار تلفن‌های هوشمند شناخته می‌شود.

میان رده جدید سونی از نمایشگر 4.6 اینچی با رزولوشن 720p بهره می‌برد که نتیجه پردازش‌های چیپست شش هسته‌ای اسنپدراگون 650 را به نمایش می‌گذارد. این چیپست از 3 گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی آدرینو 510 جی پی یو (Adreno 510 GPU) برخوردار شده که عملکرد نسبتا سریعی ارائه می‌دهند.

اکسپریا ایکس کامپکت

روشنایی نمایشگر به کار رفته در ایکس کامپکت در محیط باز کاملا مناسب ارزیابی می‌شود و هیچ مشکلی از بابت خواندن اطلاعات روی نمایشگر نخواهید داشت. تصاویر به طور واضح و شفاف نمایش داده می‌شوند و متون حتی زیر نور خورشید نیز خوانایی خود را حفظ می‌کنند. با این وجود فکر می‌کنیم بهتر بود سونی در اکسپریا ایکس کامپکت از نمایشگری با رزولوشن تمام اچ دی استفاده می‌کرد، چرا که بیشتر هم رده‌های این اسمارت فون از این میزان دقت برخوردارند و رزولوشن پایین محصول جدید سونی نقطه ضعف بزرگی در برابر رقبا به حساب می‌رود.

از آنجایی که ایکس کامپکت قسمتی از نام پرچمدار سابق ژاپنی‌ها را یدک می‌کشد، انتظار داشتیم عملکرد نرم افزاری آن نیز تقریبا به روانی اکسپریا ایکس باشد. اما در عمل، با وجود اینکه اکسپریا ایکس کامپکت از پیکسل‌های کمتری بهره می‌برد اما تفاوت بین این دو تلفن هوشمند کاملا مشهود است. البته این معضل ممکن است تنها در نسخه آزمایشی دستگاه وجود داشته باشد و تا زمان عرضه رسمی این موبایل به بازار کاملا مرتفع شود.

سونی برای میان رده قدرتمند خود 32 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته که خوشبختانه با کمک حافظه جانبی قابل ارتقا خواهد بود. اتصال دستگاه به کامپیوتر یا شارژر با استفاده از پورت USB-C صورت می‌پذیرد و شاید بتوان اکسپریا ایکس کامپکت را اولین تلفن همراه میان رده مجهز به این پورت دانست. این روزها بدنه ضدآب نیز به امضای طراحی‌های سونی بدل گشته و ایکس کامپکت همانند برادر بزرگترش در برابر نفوذ آب مقاوم است.

اکسپریا ایکس کامپکت

بهتر است نگاهی به پشت دستگاه داشته باشیم. در بالا سنسور 23 مگاپیکسلی با حسگر سه گانه سونی قابل مشاهده است که عینا در ساختار اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ) نیز مورد استفاده قرار گرفته. در کنار فوکوس اتوماتیک که به شاخصه ثابت دستگاه‌های سری ایکس بدل شده، اکسپریا ایکس کامپکت همانند پرچمدار جدید سونی از ماژول فوکوس لیزری بهره می‌برد و از حسگر RGB/IR نیز برای تعادل نور سفید نیز برخوردار است. ما از اینکه چشم بادامی‌ها از سنسوری مشابه برای دوربین پرچمدار و نسخه میان رده پرچمدار سابق خود استفاده کرده‌اند تعجب کردیم. سونی با در پیش گرفتن این سیاست قصد دارد سری تلفن‌های هوشمند میان رده خود را در سطحی بالاتر از رقبا قرار دهد و سهم بیشتری از بازار میان رده‌ها را نصیب خود کند.

متاسفانه هنوز هیچ خبری مبنی بر نحوه قیمت گذاری یا زمان عرضه به بازار اکسپریا ایکس کامپکت منتشر نشده است.

گالری تصاویر گوشی سونی اکسپریا ایکس کامپکت – Sony Xperia X Compact

فروشگاه اینترنتی جانبی فروش اینترنتی انواع عینک واقعیت مجازی و دسته بازی موبایل حامی گجت نیوز در پوشش ویژه نمایشگاه IFA 2016

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*