آموزش جامع وردپرس

آموزش جامع وردپرس قسمت اول؛ وردپرس چیست؟

در اولین قسمت از دوره آموزش‌ جامع وردپرس به تشریح این سیستم مدیریت محتوا خواهیم پرداخت. وردپرس در واقع ابزاری متن‌ باز و آنلاین است و به لطف آن، طراحی وب سایت مبتنی بر زبان برنامه‌ نویسی PHP بسیار ساده خواهد بود.

در حال حاضر سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساده‌ترین و قدرتمندترین ابزار بلاگینگ یا وبلاگ‌نویسی محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توان به راحتی و بدون نیاز به داشتن مهارت کدنویسی به طراحی وب سایت پرداخت. این وب سایت‌ها می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند و تنها به وبلاگ‌نویسی ختم نمی‌شوند.
وردپرس چیست
به عنوان ابتدایی‌‌ترین ابزارهای لازم برای طراحی وب سایت وردپرسی می‌توانیم به دو مورد زیر اشاره کنیم:

  • دامین (Domain)
  • هاست (Host)

طراحی وب سایت با وردپرس

یک دامنه یا دامین (Domain)، در واقع همان لینک یا آدرس سایت بوده (اصطلاحا URL سایت) و باید منحصربه‌فرد باشد، چرا که دو پادشاه هیچگاه در یک اقلیم قرار نمی‌گیرند! (بعنوان مثال google.com یک دامنه است و باید همچون اثر انگشت، یکتا و منحصربه فرد باشد)

دامنه در وردپرس

هاست (Host) نیز فضایی برای نگهداری اطلاعات مورد نیاز وب سایت اعم از متون و انواع فایل‌ها محسوب می‌شود و وظیفه‌ای بسیار مشابه وظایف یک هارد کامپیوتر دارد.

هاست در وردپرس

همانطور که در ابتدای بحث عنوان شد، مفهوم مهمی تحت عنوان «سیستم مدیریت محتوا» (CMS) وجود دارد. هدف از ذکر مفاهیمی همچون دامنه و هاست نیز بیان پیش نیازهایی برای تشریح مفهوم سیستم مدیریت محتوا بود.

بسط مفهومی CMS

اگر دامنه یک سایت را به منزله یک سند ملکی و به تبع آن، هاست را فضای یک زمین ملکی فرض کنیم، با داشتن یک دامنه و یک هاست، صرفا صاحب یک زمین خالی دارای سند شده‌ایم.

باید در این فضای خام، از ابزارهایی برای انجام برخی فعالیت‌ها اعم از مدیریت فایل‌ها (همراه با امکانات جستجو)، آپلود دیتا بر روی فضای هاست، ایجاد پایگاه‌ داده‌ای با ارتباط مدیریت شده، ویراستاری متن با استفاده از ویرایشگری مناسب (بدون نیاز به داشتن دانش کدنویسی)، مدیریت کاربران (به منظور تخصیص دسترسی‌ها) و دیگر موارد بهره ببریم. مطمئنا هر زمین خالی برای تبدیل شدن به یک بنا، نیازمند داربست اولیه، مصالح، تقسیم‌بندی و سایر ملزومات مربوط به آن است.

وردپرس چیستوردپرس چیست

برای درک بهتر وردپرس باید ابتدا سیستم مدیریت محتوا را شرح دهیم. وظیفه اصلی یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS (مخفف Content Management System) فراهم کردن کلیه ابزارها و امکانات فوق‌الذکر است. سیستم‌های مدیریت محتوا انواع مختلفی دارند که وردپرس یکی از آن‌ها است. سیستم‌های مدیریت محتوای بسیار دیگری نیز اعم از متن باز، انحصاری، رایگان و یا تجاری وجود دارند.

با این حال پر کاربردترین CMSها را می‌توان در سه عنوان کلی خلاصه کرد که همگی آنها متن‌ باز هستند. بعد از وردپرس، جوملا (Joomla) و دروپال (Drupal) به عنوان محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا شناخته می‌شوند.

وردپرس

در حال حاضر سیستم مدیریت محتوای متن‌ باز وردپرس، محبوبترین و پرکاربردترین CMS موجود در سطح جهان است. در آموزش‌های بعدی، توضیحات بیشتری درباره وردپرس و مفهوم Open Source ارائه خواهیم کرد.

برای دسترسی به فهرست این دوره شامل لینک به تمامی مطالب منتشر شده، می‌توانید به مطلب آموزش جامع وردپرس مراجعه کنید