اسنپدراگون X50

اسنپدراگون X50 به عنوان اولین مودم 5G موبایلی از سوی کوالکام معرفی شد

اگرچه بر اساس خوش‌بینانه‌ترین برآوردهای صورت گرفته، دست کم 3 سال تا عرضه رسمی فناوری نسل پنجم شبکه مخابراتی زمان باقی‌ست، با این حال شاید برایتان جالب باشد که بدانید شرکت‌های تولید‌کننده سخت افزار از هم‌اکنون مشغول تولید محصولاتی سازگار با این فناوری هستند. در همین راستا کوالکام نیز به تازگی از اسنپدراگون X50 به عنوان اولین مودم 5G موبایلی رونمایی کرده است.

اینترنت 5G یا همان نسل پنجم اینترنت همراه، در حال حاضر برای کاربران معمولی در سراسر جهان، تنها یک ایده‌ی محدود است که از هرچند صد میلیون نفر، شاید تنها یک یا دو نفر بتوانند از آن استفاده کنند؛ با این حال کوالکام با توسعه زیر ساخت استفاده از این فناوری قصد دارد تا اولین مودم موبایلی سازگار با شبکه 5G خود که اسنپدراگون X50 نامیده می‌شود را تا اواسط سال 2017 به طور رسمی عرضه نماید.

در همین حال، مودم اسنپدراگون X50 قادر است در طیف‌های مختلفی از باند‌ها کار کند. به همین دلیل نیز این نمونه‌ی اولیه بر روی باند‌ 25 گیگاهرتز فعال است، زیرا فرکانس‌های کم‌تر از این مقدار، پوشش شبکه‌ی 5G در تمامی اماکن را تضمین می‌کند و همچنین در موارد مختلف مصرف، انعطاف‌پذیر است. در همین حال اگر به خاطر داشته باشید، نوکیا چندی پیش درخواستی رسمی برای عملی کردن اینترنت 5G را در FCC ثبت کرد و پس از آن با همکاری اپراتورهای آمریکایی در چندین نوبت طیف‌های اینترنت 5G را در رنج 68 تا 78 گیگاهرتز به مدت محدودی تست کرد.

اسنپدراگون X50 قادر است سرعت دانلود 5 گیگابیت بر ثانیه را برای کاربران به ارمغان آورد، با این در حال توسعه آن از فناوری چند ورودی و ردیابی پرتو تطبیقی استفاده شده که به شکل شبکه سلولی قادر است امواج مخابراتی را دریافت نماید. یک شبکه سلولی متشکل از تعدادی مشترک دارای تلفن همراه و تعدادی برج مخابراتی تشکیل شده‌است. یک سلول به ناحیه‌ای گفته می‌شود که توسط یک برج پوشش داده می‌شود.

اسنپدراگون X50 اوایل سال 2017 عرضه خواهد شد

بدین ترتیب تولید‌کنندگان گوشی‌های همراه قادر خواهند بود پیش از عرضه رسمی فناوری 5G، به لطف مودم جدید کوالکام دستگاه‌های تولیدی خود را برای کار با این فناوری توسعه دهند. البته لازم به ذکر است که اسنپدراگون X50 علاوه بر نسل بعدی شبکه مخابراتی با فناوری 4G نیز سازگار بوده است. بدین ترتیب با یکپارچه شدن مجتمع Gigabit LTE در این مودم، کاربران قادر خواهند بود به طور موازی به شبکه‌های 4G و 5G در کنار اینترنت پهن باند وایرلس خانگی نیز متصل شوند.

طبق استاندارد تعریف شده از جانب اتحادیه جهانی ارتباطات، سرعت خدمات 5G باید معادل 20 گیگابیت در ثانیه باشد. برای درک این سرعت کافی است دانلود فیلمی را تصور کنید که با استفاده از خدمات 4G LTE، چند دقیقه طول می‌کشد. با استفاده از 5G می‌توانید همین فیلم را در یک چشم به هم زدن روی دستگاه خود داشته باشید. همان‌طور که گفته شد این مودم تا اواسط سال آینده میلادی عرضه خواهد شد، با این حال بعید به نظر می‌رسد که گوشی هوشمندی مجهز به این مودم تا اوایل سال 2018 راهی بازار شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*