برنامه مالیاتی ترامپ

برنامه مالیاتی ترامپ چه تاثیری بر سرمایه عظیم شرکت اپل دارد؟

پیش از انتخاب شدن دونالد ترامپ (Donald Trump) به‌ عنوان رییس جمهور آینده آمریکا و در خلال رقابت‌های انتخاباتی بود که او شرکت بزرگ اپل را از چندین جهت، هدف صحبت‌های خود قرار داد. اوایل سال جاری، ترامپ از همگان خواست که محصولات اپل را به‌خاطر عدم همکاری با دادگاه تحریم کنند. همچنین ترامپ با صحبت از برنامه‌های آینده خود اعلام کرد که بعد از پیروز شدن در انتخابات، مالیات 35 درصدی جدیدی را بر واردات محصولات آمریکایی که خارج از خاک این کشور تولید شده‌اند، وضع خواهد کرد که واکنش بسیاری از شرکت‌ها را به‌همراه داشت. حال این پرسش مطرح می‌شود که برنامه مالیاتی ترامپ چه تاثیری بر سیاست‌های کلان اپل و دیگر شرکت‌های بزرگ دارد؟

بهتر است اشاره کنیم که شرکت اپل نیز همانند بسیاری از کمپانی‌های آمریکایی، محصولات خود را بیرون از خاک آمریکا تولید کرده و پول خود را در بانک‌های خارجی قرار می‌دهد. طبق برآوردهای انجام‌شده، ذخیره پول اپل در مجموع 237 میلیارد دلار است که نزدیک به 200 میلیارد دلار آن، در بانک‌های خارجی قرار داشته و اپل از بابت آن سود دریافت می‌کند. چارت جدید مرکز آماری Statista نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها 16.6 میلیارد دلار از ذخیره پول شرکت اپل در بانک‌ها داخلی آمریکا قرار دارد. شاید بتوان گفت که اپل با ذخیره پول خود در بانک‌های خارجی، به‌نوعی نمی‌خواهد سقف مالیات تعیین‌شده را پرداخت کند.

برنامه مالیاتی ترامپ

برنامه مالیاتی ترامپ می‌تواند سرمایه شرکت‌های بزرگ همچون گوگل و اپل را حفظ کند

اگرچه این موضوع غیر معمول و عجیبی برای شرکت‌های بزرگ نیست و کمپانی‌های دیگر همچون گوگل نیز سرمایه خود را برای فرار از مالیات‌های سنگین، در بانک‌های خارجی نگه می‌دارند. حال بر اساس اطلاعاتی که از طریق سایت دونالد ترامپ منتشر شده، فرصتی بزرگ پیش روی تمامی این شرکت‌ها همچون اپل قرار گرفته تا با وارد کردن سرمایه خود به بانک‌های آمریکایی، نگران پرداخت مالیات‌های سنگین نباشند. همه پول‌هایی که از بانک‌های خارجی وارد بانک‌های آمریکایی شوند، یک بار آن هم تنها با نرخ 10 درصد مشمول مالیات خواهد بود:

برنامه مالیاتی ترامپ ، نرخ مالیات تجاری را از 35 درصد به 15 درصد کاهش داده و می‌تواند حداقل مالیات جایگزین در نظر گرفته‌شده را نیز از بین ببرد. این نرخ جدید می‌تواند مناسب تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگی باشد که که می‌خواهند همانند گذشته، سود کافی را داشته باشند. به‌علاوه سود تجاری شرکت‌هایی که پول خود را در بانک‌های خارجی کشور ذخیره کرده‌اند، با ورود به کشور، تنها یک بار مشمول مالیات 10 درصدی خواهد بود.

البته هنوز نمی‌دانیم که اگر برنامه مالیاتی ترامپ به‌ عنوان قانون به تصویب برسد، شرکت اپل چه میزان از پول خود را وارد کشور خواهد کرد؛ اما از آنجایی که سود وارد شده به کشور، تنها یک بار مشمول مالیات می‌شود، دور از انتظار نیست که اپل حداقل نیمی از سرمایه خود را در بانک‌های آمریکایی ذخیره کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*