اولین سنگ مریخی توسط لیزر مریخ نورد کنجکاوی شکافته شد

پس از فرود موفقیت آمیز مریخ نورد جدید ناسا با نام کنجکاوی،اکنون این کاوشگر در مریخ در حال انجام ماموریت های محوله خود است.یکی از ماموریت های کاوشگر کنجکاوی بررسی لایه های درونی سطح مریخ و یا داخل اجسام و سنگهای موجود در سیاره مریخ است.در همین راستا دیروز کاوشگر کنجکاوی با استفاده از لیزر مخصوص برش سنگ خود یک سنگ سطح مریخ را شکافت و شروع به انجام انواع آزمایش های برنامه ریزی شده و ارسال اطلاعات به زمین شد.در ادامه با جزئیات بیشتر این خبر با گجت نیوز همراه باشید.

 

ChemCam نام ابزار بررسی شیمیایی دوربین دار کاوشگر کنجکاوی است که روز گذشته با تاباندن 30 پالس اشعه لیزر در مدت 10 ثانیه یک سنگ به اندازه یک مشت دست را جهت بررسی و آزمایش بر روی آن در هم شکست.جالب است بدانید هر پالس از این لیزر بیش از یک میلیون وات قدرت را برای حدود پنج یک میلیاردم از یک ثانیه تولید می کند!
این پرتوهای قدرتمند اتم های سنگ را یونیزه کرده و آنها را به پلاسمای گداخته تبدیل می کنند، این کار به ناسا امکان تجزیه و تحلیل دقیقتر عناصر موجود در سنگ را می دهد.
 
 
Sylvestre Maurice معاون پروژه Chemcam می گوید:‌ 
«واقعا شگفت زده شدیم، زیرا نتایج و داده های ارسالی حتی از تست های این سیستم بر روی زمین هم بهتر بودند و میزان اتلاف داده کمتری داشتیم. اکنون ما کاملا ثروتمندیم و می توانیم انتظار علم و دانش عظیمی را طی دو سال آینده از فعالیت ChemCam بر روی هزاران هدف موجود در مریخ داشته باشیم.» 
در واقع شروع به کار این بخش از کنجکاوی بر روی یک هدف آزمایشی انجام شده است. اما ممکن است همین داده های ارسالی هم برای محققان مفید و کاربردی باشند. آنها می توانند دریابند که آیا ترکیبات سنگ طی آزمایش های لیزری تغییر می کند یا خیر. 
ناسا می گوید این اولین بار است که تکنیک «طیف‌سنجی فروشکست القایی لیزری» در فضا مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از این دانشمندان از این روش برای تعیین تفکیک ملکولی مواد در شرایط فوق سخت، همچون راکتورهای اتمی یا کف اقیانوس استفاده می کرده اند. 
 
جالب است بدانید ساخت بخش ChemCam آزمایشگاه علمی مریخ بیش از هشت سال طول کشیده. این محصول نتیجه همکاری مشترک آزمایشگاه ملی لوس آلاموس وزارت انرژی آمریکا و آژانس های ملی تحقیقات فضایی فرانسه است. 
 
باید خوش بین باشیم که این آزمایش های لیزری آژیر خطر ساکنان مریخ را به صدا در نیاورده باشد و آنها هنوز متوجه حضور موجودات زمینی در کهکشان و سرک کشیدن شان روی سیاره سرخ نشده باشند!


منبع : mashable

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام دوست گرامي خسته نباشي.
    آپم با کليپ جديد ازخودم تونستي بهم سربزن[لبخند]
    راستي فقط نظر يادت نره.مرسي[گل]