مگاپیکسل دوربین گوشی

میزان مگاپیکسل دوربین گوشی هوشمند چقدر اهمیت دارد؟

حین انتخاب یک گوشی جدید، معمولا بعد از پرسیدن نام برند و در ادامه یک یا دو مورد از مشخصه‌های سخت افزاری آن، مستقیما به سراغ دوربین آن می‌رویم: “دوربین این گوشی چند مگاپیکسل است؟”. این سوال به این معنی است که تمامی افراد، ملاک تشخیص خوب یا بد بودن دوربین را مگاپیکسل آن دانسته و عدد بالاتر را به منزله دوربین بهتر می‌پندارند، اما این تصوری اشتباه است. مقدار مگاپیکسل دوربین گوشی هوشمند آن طور که اکثریت افراد فکر کرده و حین خرید آن را به عنوان یک ملاک بزرگ در نظر می‌گیرند اهمیت ندارد.

مگاپیکسل دوربین گوشی چه زمانی فاکتوری مهم است؟

میزان مگاپیکسل دوربین گوشی چندان تفاوتی نمی‌کند، مگر اینکه مشغول ضبط ویدیویی به منظور نمایش بر روی یک بیلبورد تبلیغاتی باشید. در حالت عادی شما به تعداد پیکسل‌های به کار رفته در تصویر توجه نمی‌کنید. گفتنی است پیکسل‌ها در واقع مربع‌های کوچکی هستند که از خانه‌هایی با رنگ سبز، قرمز یا آبی تشکیل شده‌اند. درست همانند یک پارچه که هرچه بافت آن ریزتر باشد، محصول نهایی زیباتر به نظر می‌آید، بافت یک تصویر نیز با داشتن تعداد پیکسل‌های بیشتر، ریزتر شده و فایل نهایی جذابیت بصری بیشتری پیدا می‌کند.

مگاپیکسل در واقع یک واحد اندازه‌گیری بوده و با یک میلیون پیکسل برابری می‌کند. در دل ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید، ویدیویی کوچک با رزولوشن 2 مگاپیکسل به نمایش درمی‌آید. به عبارتی با ضرب رزولوشن فیلمبرداری اچ‌دی یعنی 1920 در 1080 پیکسل به عدد دو میلیون و هفتاد و سه هزار و ششصد می‌رسیم که معادل 2.07 مگاپیکسل است. این عدد در واقع همان آستا‌نه‌ای است که اکثر گوشی‌های امروزی قادر به نمایش آن هستند. اگر شما یک صفحه نمایش با رزولوشن 4Kدارید، در واقع قادر خواهید بود تا 8 مگاپیکسل را به نمایش بگذارید. با این حال، هم 2 و هم 8 مگاپیکسل با 12 مگاپیکسلی که آیفون قادر به ثبت تصویر آن است، متفاوت بوده و اختلافی قابل توجه بین آن‌ها از نظر اعداد و ارقام دیده می‌شود.

مگاپیکسل دوربین گوشی

در بررسی میزان اهمیت مگاپیکسل دوربین گوشی به این نتیجه می‌رسیم که اگر همانند عده کثیری از افراد، عکس‌های ثبت‌شده را تنها بر روی گوشی خود مشاهده می‌کنید، مقدار مگاپیکسل دوربین گوشی ارزش خاصی نخواهد داشت. به عنوان نمونه وقتی صفحه نمایش شما اچ‌دی (رزولوشن 720 در 1280) است، پخش یک فیلم 4K (در صورت امکان) در آن هیچ معنی نخواهد داشت، چرا که در حد وسع صفحه نمایش خود از آن بهره می‌برید.

در ادامه ویدیو، تصویری ثبت شده با یک دوربین دی‌اس‌ال‌آر حرفه‌ای با رزولوشن 22.3 مگاپیکسل به نمایش درمی‌‌آید. تصویر پشت‌بند آن این بار متعلق به یک گوشی هوشمند بوده و توسط دوربین آیفون 6 اس پلاس با رزولوشن 12 مگاپیکسل ثبت شده است. هر دوی آن‌ها در اندازه یک ویدیو اچ‌دی هستند، در حالی که تصویر گرفته‌شده با دوربین دیجیتال به مراتب کیفیت بسیار بهتری دارد. به جز تفاوت در کیفیت تصاویر، هیچ تفاوتی از نظر میزان پیکسل بین آن‌ها دیده نمی‌شود، اما اگر یک تصویر با رزولوشن خیلی پایین در کنار آن‌ها قرار دهیم، تفاوت کاملا محسوس خواهد بود. در هر صورت اگر به دنبال مقاصدی همچون تهیه پوستر با عکس گرفته شده نیستید، به مگاپیکسل دوربین گوشی اهمیت ندهید.


پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*