نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی

نگاهی کوتاه به نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی برای اکسپریا ایکس؛ تجربه شیرین اندروید خام!

تابستان سال گذشته بود که پروژه اندروید مفهومی سونی (Sony Concept for Android) به صورت رسمی معرفی و در اختیار کاربران قرار گرفت. برخلاف انتظار مدیران، این طرح با بازخورد بسیار خوب کاربران رو به رو شد و بعد از گذشت یک سال و نیم، حالا کار توسعه این پروژه با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. به‌علاوه، حالا نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی در اختیار دارندگان گوشی های اکسپریا ایکس قرار داده است.

آخرین ویرایش از اندروید مفهومی سونی بر پایه اندروید نوقا توسعه داده شده و ما نیز قصد بررسی نسخه آزمایشی آن را داریم. اگر از کاربران قدیمی سونی باشید، احتمالا باید مجموعه نرم افزاری “Small” را بشناسید. این مجموعه شامل چند اپلیکیشن مالتی مدیا کوچک و اختصاصی می‌شد که از جمله آنها می‌توان به نرم افزار پخش موسیقی واکمن (Walkman) اشاره کرد. اما حالا خبری از این مجموعه نرم افزاری نبوده و اپلیکیشن واکمن نیز با حفظ ویژگی‌های اصلی، جای خود را به اپلیکیشن Music داده است.

نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی

اما پیش از اینکه بخواهیم شما را با نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی آشنا کنیم، بهتر است نگاهی به روند ثبت نام در این برنامه و نصب آن روی گوشی های سونی داشته باشیم.

نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی ، 1173 مگابایت حجم دارد

پیش از هر چیز باید بدانید که اندروید مفهومی سونی به صورت OTA عرضه نمی‌شود و برای نصب آن باید به پلی استور مراجعه و اپلیکیشن Concept Installer را دانلود کنید. حجم این اپلیکیشن تنها 2 مگابایت است اما رام مربوط به سیستم عامل، 1173 مگابایت حجم دارد. به‌علاوه بعد از نصب آن، تمامی اطلاعات موجود در حافظه داخلی دستگاه پاک می‌شود. به همین دلیل شاید بهتر باشد نسخه‌ای پشتیبان از تمامی اطلاعات خود داشته باشید.

خبر خوب این است که در صورت عدم تمایل به استفاده از این سیستم عامل، می‌توانید به‌سادگی دستگاه خود را به نسخه‌های عمومی و قبلی بازگردانید.

حال نسخه اختصاصی سونی از اندروید نوقا روی گوشی اکسپریا ایکس آماده استفاده است. باید اشاره کنیم که در لحظه اول ما تصور کردیم که عملیات نصب به درستی انجام نشده، چراکه هیچ چیزی تغییر نکرده بود. اما این‌طور نیست و این، همان اندروید نوقا است.

همین موضوع باعث شد تا ما در ابتدای کار به‌دنبال تغییراتی باشیم که سونی اعمال کرده است، در غیر این صورت واقعا هیچ تفاوتی میان اندروید خام گوگل و اندروید مفهومی سونی وجود نخواهد داشت. هرچند مورد اول کاملا پیداست و آن، نمایشگر درصد باتری باقی‌مانده است. اینکه چرا گوگل چنین چیزی را در اندروید 7 قرار نداده جای تعجب دارد و از سوی دیگر می‌توان سونی را بابت اضافه کردن آن تشویق کرد.

در قسمت بالایی صفحه و با کشیدن انگشت خود به سمت پایین، بخش اعلانات همانند محصولات سری پیکسل و همینططور گوشی های شرکت گوگل نمایش داده می‌شود. به‌علاوه خبری از گزینه مربوط به تنظیم خودکار شدت روشنایی در این قسمت نیست.

منوی مربوط به تنظیمات گوشی نیز شباهت بسیاری به محصولات گوگل دارد و تفاوت خاصی در چیدمان یا نحوه نمایش گزینه‌های مختلف با گوشی های گوگل دیده نمی‌شود. هرچند، اینجا سونی در کنار استفاده از رنگ آبی، از چند رنگ دیگر نیز استفاده کرده تا تشخیص بخش‌های مختلف کمی آسانتر شود.

البته نحوه نمایش اپلیکیشن ها در این ویرایش نیز با گوشی های سری پیکسل متفاوت بوده سونی از همان روش قدیمی بهره برده است.

شاید بتوان گفت با عرضه نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی ، محیطی کارآمدتر از گذشته پیش روی کاربران قرار گرفته است. اگرچه بسیاری از مواردی که در گوشی های سری پیکسل مشاهده می‌کنیم جدید هستند، اما پیش‌تر و در ویرایش مارشملو از اندروید اختصاصی سونی، شاهد اضافه شدن بسیاری از آنها همچون نحوه دسته‌بندی اپلیکیشن ها یا حالت حذف دسته‌جمعی بوده‌ایم.

نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی

اپلیکیشن دوربین سونی که پیشتر برای اکسپریا ایکس با تغییرات بسیاری همراه بود نیز در نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی دیده می‌شود.

برخلاف انتظار بسیاری از کاربران، به‌نظر حالا اپلیکیشن های چند رسانه‌ای و اختصاصی سونی به صورت کامل حذف شده‌اند. در قیاس با گوشی های پیکسل، مجموعه کامل اپلیکیشن های گوگل همچون Photos برای گالری، Music برای پخش موسیقی و Videos برای تماشای فیلم‌ها روی این گوشی های هوشمند نصب شده است. اما از اپلیکیشن های اختصاصی سونی، همگی حذف و تنها نرم افزارهای What’s New ،Xperia Lounge و InTouch باقی مانده‌اند. جالب است بدانید که کاربران در صورت تمایل می‌توانند این اپلیکیشن‌ها یا حتی دیگر نرم افزارهای مخصوص مدیریت ایمیل را نیز به صورت کامل از دستگاه خود حذف کنند!

همان‌طور که مشاهده کردید تغییرات چندانی در نسخه نوقا از اندروید مفهومی سونی که اخیرا برای برخی از کاربران گوشی های اکسپریا ایکس عرضه شده، دیده نمی‌شود. درواقع ما خوشحالیم که سونی در توسعه این پروژه، ثبات رویه داشته و مواردی که کاربران دوست نداشتند را حذف کرده است.

بدون شک کاربران دیگر گوشی های سونی نیز در انتظار عرضه این ویرایش از سیستم عامل اندروید برای گوشی های خود هستند، اما متاسفانه هنوز اطلاعاتی در رابطه با آن در دست نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بازم ضد سونی،
    آخه تجربه ثابت کرده که اندروید رو نباید مثل سامسونگ با برنامه های اضافی سنگین کرد،
    و رابط سونی بسیار سبک سریع و شیکه

  2. گوشی بعدیم قطعا از سونی خواهد بود 🙂