ال جی جی 6

مقایسه ال جی جی 6 با موتو جی 5 پلاس ؛ جنگ تازه‌ واردها

طبق معمول، سه ماهه اول امسال نیز با معرفی تلفن‌های هوشمند جدید همراه بود و تولیدکنندگان مختلف محصولات خود را در کنگره جهانی موبایل شهر بارسلونا رونمایی کردند. علاوه بر این منتظر برگزاری رویداد اختصاصی سامسونگ برای گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8) و نسخه پلاس آن در روزهای آینده هستیم. ال جی جی 6 (LG G6) و موتو جی 5 پلاس موتورولا (Motorola Moto G5 Plus) که در شهر بارسلونا برای اولین بار رونمایی شدند، به زودی روانه بازار می‌شوند.

ال جی جی 6 یک پرچمدار بوده و در طرف مقابل Moto G5 Plus لنوو یک گوشی هوشمند میان‌رده و مقرون به صرفه به شمار می‌رود. با این حال مقایسه این دو تازه وارد در جنبه‌های مختلف آنچنان خالی از لطف نیست؛ آیا پرداخت هزینه‌ای بیشتر برای پرچمدار کره‌ای‌ها کار هوشمندانه‌ای به حساب می‌آید یا خیر؟

مقایسه ال جی جی 6 با موتو جی 5 پلاس

ابعاد

ال جی جی 6

مشخصه اصلی پرچمدار امسال کمپانی ال جی، صفحه نمایش آن به شمار می‌رود. جایی که کره‌ای‌ها از پنل جدیدی با نسبت ابعاد 9:18 (به جای صفحات متداول 9:16) بهره گرفته‌اند و به لطف همین فناوری جدید حالا حاشیه‌های کنار صفحه ال جی جی 6 بسیار کمتر از قبل شده است. همچنین صفحه نمایش این پرچمدار به نسبت برادر قبلی خود بزرگتر شده است، بدون اینکه شاهد تغییرات محسوسی در ابعاد بدنه گوشی باشیم. LG G6 در ابعاد 149 در 72 در 7.9 میلی‌متر طراحی شده است.

پنل‌ 9:18 ال جی جی 6 در تصویر کاملا متمایز است

در طرف مقابل خبری از این فناوری جدید در موتو جی 5 پلاس نیست و همانطور که در تصویر مشخص است شاهد حاشیه‌های کناری بیشتری در اطراف گوشی هستیم. با این حال ابعاد بدنه این گوشی (150 در 74 در 7.7 میلی‌متر) تقریبا مشابه با پرچمدار سال 2017 کمپانی ال جی است.

وزن

ال جی جی 6

این دو گوشی در این حوزه نیز تفاوت زیادی با هم ندارند. موتو جی 5 پلاس 163 گرم بوده و پرچمدار ال جی با وزن 155 گرمی خود حدود 5 درصد سبک‌تر از مقرون به صرفه جدید لنوو است؛ با این حال این تفاوت وزن در کاربرد روزانه آنچنان محسوس نیست.

جنس بدنه

ال جی جی 6

تفاوت پرچمداران و محصولات میان‌رده معمولا در جنس بدنه کاملا مشخص است؛ سری موتو جی شرکت موتورولا همیشه با مشخصات میان‌رده‌ همراه بوده است و بدنه آنها نیز پلاستیکی بود. با این حال امسال در طراحی موتو جی 5 پلاس شاهد ترکیبی از پلاستیک و فلز آلومینیوم هستیم.

در طرف مقابل پرچمدار کمپانی ال جی همانطور که انتظار می‌رفت با بدنه‌ای از ترکیب آلومینیوم و شیشه روانه بازار می‌شود.

مقاومت در برابر آب

ال جی جی 6

ال جی جی 6 در این بخش با کسب استاندارد IP68 مقاومت خوبی در برابر آب و همچنین گرد و غبار دارد. در طرف مقابل، با اینکه خبری از استاندارد مذکور در موتو جی 5 پلاس نیست، اما این گوشی نیز در برابر پاشیدن شدن جزئی آب و یا باران تا حدی مقاوم است.

رنگ‌بندی محصولات

ال جی جی 6

برای هر محصول چند رنگ‌بندی مختلف در نظر گرفته شده است تا کاربران با سلایق مختلف مشکلی در انتخاب گوشی خود نداشته باشند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که خریداران آمریکایی احتمالا تنها حق انتخابی بین دو مدل مشکی و پلاتینیومی ال جی جی 6 را خواهند داشت و خبری از مدل سفید رنگ این پرچمدار در ایالات متحده آمریکا نیست. موتو جی 5 پلاس نیز در دو رنگ‌بندی طلایی و خاکستری از راه می‌رسد.

ابعاد صفحه‌ نمایش

ال جی جی 6

همانطور که در بخش ابعاد بدنه گفتیم، این دو محصول در بدنه‌ای نسبتا هم‌اندازه طراحی شده‌اند. با این حال ال جی جی 6 به لطف پنل‌هایی با نسبت ابعاد 9:18 توانسته است ابعاد صفحه نمایش بزرگتری را در اختیار کاربران قرار دهد. صفحه‌ نمایش این گوشی با 5.7 اینچ، حدود 13 درصد بزرگتر از صفحه موتو جی 5 پلاس (5.2 اینچ) است.

رزولوشن صفحه‌ نمایش

ال جی جی 6

هر شرکت و تولیدکننده‌ای نمی‌تواند در زمینه کیفیت صفحات نمایش خود با کمپانی ال‌ جی رقابت کند. در اینجا نیز کره‌ای‌ها برنده هستند؛ صفحه‌ نمایش ال جی جی 6 با رزولوشن 2880 در 1440 و تراکم پیکسلی 564 پیکسل در هر اینچ برنده اصلی است.

در طرف مقابل رزولوشن صفحه‌ نمایش موتو G6 پلاس 1920 در 1080 بوده و از تراکم پیکسلی 424 پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد.

نوع صفحه‌ نمایش

ال جی جی 6

هر دو گوشی از پنل‌های IPS استفاده می‌کنند.

پردازنده

ال جی جی 6

یکی دیگر از نکات تمایزدهنده پرچمداران از میان‌رده‌ها، پردازنده آنهاست؛ در اینجا نیز تفاوت کاملا آشکار و محسوس است. گوشی ال جی جی 6 با تراشه چهار هسته‌ای اسنپدراگون 821 با فرکانس 2.35 گیگاهرتز، محصولی قدرتمند به شمار می‌رود. در سمت مقابل گوشی Moto G5 Plus با تراشه هشت هسته‌ای اسنپدراگون 625 و فرکانس پردازنده 2 گیگاهرتزی خود توانایی خوبی در پیش بردن کارهای روزمره از خود نشان می‌دهد.

حافظه رم

ال جی جی 6

خریداران گوشی موتو جی 5 پلاس لنوو دو حق انتخاب پیش روی خود دارند؛ مدلی با حافظه رم 2 گیگابایتی یا مدل گرانتر با 4 گیگابایت حافظه رم. با این حال تنها حق انتخاب خریداران پرچمدار سال 2017 ال جی، نسخه 4 گیگابایتی آن است.

حافظه ذخیره‌سازی

ال جی جی 6

هر دو گوشی شامل یک نسخه با حافظه داخلی 32 گیگابایت هستند که برای اکثر کاربران به نظر کافی است. موتورولا علاوه بر این مدل، نسخه‌ای با 64 گیگابایت حافظه داخلی را نیز روانه بازار کرده است.

درگاه میکرو اس‌دی

ال جی جی 6

به لطف قرارگیری این درگاه در هر دو گوشی، کاربران مشکلی در حافظه ذخیره‌سازی خود نداشته و می‌توانند به راحتی آن را ارتقا دهند.

باتری

ال جی جی 6

باتری گوشی LG G6 با ظرفیت 3300 میلی‌آمپر احتمالا عمر شارژدهی بیشتری خواهد داشت. با این حال تجربه ثابت کرده‌ است که ظرفیت ذخیره‌سازی لزوما معیار خوبی جهت تعیین عمر شارژدهی گجت‌های الکترونیکی نیست و فاکتورهای دیگری همچون بهینه‌سازی سیستم‌عامل می‌توانند در این موضوع نقش پررنگی داشته باشند. باتری موتو جی 5 پلاس نیز 3 هزار میلی‌آمپر ظرفیت ذخیره انرژی دارد.

تکنولوژی شارژ سریع

ال جی جی 6

بر خلاف آیفون‌های کمپانی اپل (و برخی گوشی‌های اندرویدی که اخیرا معرفی شده‌اند) هر دو گوشی از فناوری شارژ سریع بهره می‌برند. عملکرد این تکنولوژی در دو گوشی فوق را باید در آینده مورد آزمایش قرار دهیم و هنوز نمی‌توان پیرامون این موضوع اظهار نظر کرد.

مگاپیکسل‌های دوربین

ال جی جی 6

متاسفانه هنوز نمی‌توانیم پیرامون کیفیت تصویربرداری دو گوشی نیز اظهار نظر خاصی داشته باشیم. چرا که همچون باتری، در بخش دوربین نیز معیار مگاپیکسل نمی‌تواند اطلاعات کاملی در اختیارمان قرار دهد. دوربین جلوی هر دو گوشی از لنز 5 مگاپیکسلی بهره می‌برد. دوربین اصلی ال جی جی 6 و موتو جی 5 پلاس نیز به ترتیب 13 و 12 مگاپیکسل هستند.

گشادگی لنز دوربین عقب

ال جی جی 6

گشادگی لنز دوربین عقب دو گوشی بسیار به هم نزدیک است و تفاوت کمی بین آنها دیده می‌شود؛ f/1.8 در پرچمدار ال جی و f/1.7 برای میان‌رده لنوو. برای آنهایی که نمی‌دانند باید بگوییم که میزان گشادگی لنز با این عدد رابطه عکس دارد، یعنی هرچه کمتر بهتر! بنابراین باید شاهد تجربه تصویربرداری مناسب در موقعیت‌های کم‌نور باشیم. گشادگی لنز دوربین موتو جی 5 پلاس نسبت به قیمت گوشی بسیار مناسب و در حد یک پرچمدار است!

تثبیت اپتیکال تصاویر (OIS)

ال جی جی 6

خبری از این قابلیت در میان‌رده جدید موتورولا نیست، با این حال پرچمدار ال جی از تثبیت‌ اپتیکال تصاویر در بخش دوربین خود بهره می‌برد.

دوربین دوگانه در عقب

ال جی جی 6

یک امتیاز مثبت دیگر ال جی برابر موتو جی 5 پلاس، دوربین دوگانه آن در پشت است. به لطف لنز ثانوی دوربین در عقب، می‌توانید به سرعت بین حالت استاندارد و زاویه باز جابجا شوید.

پرداخت‌های موبایلی

ال جی جی 6

یکی از کمبودهای Moto G5 Plus مربوط به حوزه پرداخت‌های موبایلی است، چرا که این گوشی از چیپست NFC بهره نمی‌برد. با این حال در طرف مقابل قرار داشتن این تراشه در پرچمداران امروزی یک ضرورت به شمار می‌رود و ال جی نیز با قرار دادن آن در پرچمدار خود امکان استفاده از سرویس پرداخت اندروید را برای کاربران فراهم آورده است.

حسگر اثر انگشت

ال جی جی 6

هر دو گوشی از حسگر اثر انگشت در نقاط مختلفی از بدنه خود بهره گرفته‌اند. متاسفانه قرار گرفتن این سنسور در بخش پشتی دستگاه، مورد انتقاد بسیاری از کاربران قرار دارد، با این حال به نظر می‌رسد کمپانی ال جی قصد صرف نظر از این سیاست همیشگی خود را ندارد. حسگر اثر انگشت موتو جی 5 پلاس در بخش جلوی دستگاه تعبیه شده است.

نرم‌ افزار

ال جی جی 6

تجربه کاربری در گوشی‌های کمپانی موتورولا همیشه مشابه با اندروید خام گوگل در گوشی‌های نکسوس (البته حالا در گوگل پیکسل) بوده است. هر دو گوشی از سیستم‌عامل اندروید نوقا بهره می‌برند، اما کمپانی ال جی تغییرات زیادی در رابط کاربری اندروید به وجود آورده است.

تاریخ عرضه

ال جی جی 6

ال جی جی 6، بسته به نوع اپراتور تحت قرارداد، در اواخر ماه مارس یا اوایل ماه آوریل به قفسه فروشگاه‌های ایالات متحده آمریکا می‌رسد. موتو جی 5 پلاس نیز به زودی و در ماه جاری عرضه خواهد شد.

قیمت فروش

در این بخش شاهد یک غافلگیری از سوی کمپانی موتورولا هستیم. این گوشی میان‌رده با امکاناتی که در بالا ذکر شد به قیمت 229 دلار به فروش می‌رسد. اگر به فکر خرید پرچمداران گران‌قیمت نیستید، این گوشی با قیمت بسیار خوب خود می‌تواند امکانات گسترده‌ای را در اختیارتان قرار دهد. در مقابل پرچمدار کره‌ای‌ها به احتمال زیاد با قیمت بالاتری از راه خواهد رسید.

نظر شما…

نظر شما در مورد این دو گوشی چیست؟ با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله خواندید، کدام یک از آنها انتخاب بهتری برای خریداران محسوب می‌شود؟ منتظر نظرات شما هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. واقعا مسخره است.مثل اینکه بیای پراید رو با ایکس 6 بی ام دبلیو مقایسه کنی و بگی پراید سبکتره.اخه اسنپ 821 رو با 625 مقایسه میکنن مگه؟واقعا هدفتون چی بود؟

  2. من عذر می خوام از دوستان ادمین.
    این مقایسه اصلا و ابدا درست نیست.
    شما دارین یکی از بهترین پرچمداران 2017 از یک شرکت سطح بالا رو با یک میانرده که از یک شرکت میان رده اومده مقایسه می کنین. این اجحاف در حق الجی هست
    نمی دونم منظورتون چی بوده ولی حتی شوخیش هم جالب نبود.