نظارت هوش مصنوعی ؛ افزایش بازدهی و امنیت محیط کار یا زیر پا گذاشتن حریم شخصی؟

نظارت هوش مصنوعی ؛ افزایش بازدهی و امنیت محیط کار یا زیر پا گذاشتن حریم شخصی؟

کمپانی مایکروسافت در تازه‌ترین کنفرانس خود، Microsoft Build 2017، از فناوری جدیدی مربوط به نظارت هوش مصنوعی (AI surveillance) بر محیط‌های کاری، مبتنی بر دستیار صوتی کورتانا (Cortana)، رونمایی کرد.

نظارت هوش مصنوعی از طریق اتصال دوربین‌های مداربسته به AI مبتنی بر سرویس ابری ممکن می‌شود؛ این فناوری برای استفاده در محیط‌های کاری مانند بیمارستان‌ها، انبارها، محل‌های ساخت و ساز و محیط‌های مشابه طراحی شده و کاربردهای فراوانی دارد. برای مثال کارفرمای یک کارخانه می‌تواند از طریق نظارت هوش مصنوعی، از امنیت شغلی کارکنان اطمینان یابد، کیفیت کاری آن‌ها را زیر نظر داشته و از اجرای درست دستورالعمل‌ها مطمئن شود. در بیمارستان‌ها هم پرستاران و پزشکان می‌توانند از طریق این فناوری وضعیت بیماران را زیر نظر داشته و از نیازهای مختلف آن‌ها مطلع شوند.

فناوری نظارت هوش مصنوعی بسیار قدرتمند است و در صورت استفاده درست می‌تواند کاملا کاربردی و سودمند باشد، اما در عین حال این امکان وجود دارد که دولت‌ها و اشخاص سودجو آن را دستمایه سوءاستفاده خود قرار دهند؛ برای مثال دولت‌های سرکوبگر بدون نیاز به استخدام افرادی برای نظارت مداوم بر سایر افراد، به کمک هوش مصنوعی شهروندان را تحت کنترل قرار می‌دهند و یا کمپانی‌ها و بیزنس‌ها می‌تواند از طریق نظارت هوشمند، آزادی کارمندان را به شدت محدود کنند.

البته همانطور که اطلاع دارید توقف پیشرفت تکنولوژی تقریبا غیرممکن است و اگر مایکروسافت هم این تکنولوژی را ایجاد نمی‌کرد، شرکت‌های دیگری آن را به نام خود ثبت می‌کردند؛ اما مطمئنا خلق یک مدینه فاسده با کمک نظارت هوش مصنوعی بسیار راحت‌تر خواهد بود.

ویدیوی معرفی تکنولوژی نظارت هوش مصنوعی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. این فناوری به تازگی معرفی شده و هنوز صحبتی درمورد عملی کردن آن مطرح نشده.
    چنین تکنولوژی هایی برای عملی شدن در کشور های پیشرفته نیاز به زمان و آزمایشات زیادی دارن و طبعا زمان بیشتری هم طول میکشه تا کشور های استفاده کننده بتونن از اونها استفاده کنن.
    این فقط یک برنامه ساده نیست و یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعیه …

  2. ایا برنامه به خصوصی داره برای استفاده ؟