جلوگیری از دسترسی دستگاه های روت شده به برخی برنامه‌ها در گوگل پلی

ممکن است در آینده‌ای نزدیک گوگل پلی دسترسی دستگاه های روت شده به برخی از اپلیکیشن‌ های خاص را مسدود کند.استفاده از تعدادی برنامه از هم‌اکنون نیز برای کاربران گوشی های موبایل روت شده ممکن نیست.

جدیدترین به روزرسانی اپلیکیشن نتفلیکس (Netflix) برای اندروید چند روز قبل منتشر شد و کاربران را کاملا شوکه کرد. کاربران انجمن اندروید گزارش داده‌اند دسترسی گوشی های موبایل اندرویدی روت شده به ورژن جدید نتفلیکس مسدود شده و آن‌ها نمی‌توانند از طریق فروشگاه گوگل پلی نرم افزار خود را به روزرسانی کنند.

دسترسی دستگاه های روت شده

البته گوشی های موبایل روت شده که پیش از این نرم افزار نتفلیکس بر روی آن‌ها نصب شده، همچنان قادر به اجرای برنامه هستند، اما حین تلاش برای دریافت نسخه جدید با شماره 5.0 پیامی مبنی بر هم عدم سازگاری ورژن جدید با دستگاه دریافت می‌کنند. در پیام نمایش داده شده گفته می‌شود ورژن 5.0 نتفلیکس تنها بر روی دستگاه‌هایی که توسط گوگل تایید شده و دارای تمامی پیش‌ نیازهای اندروید هستند قابل نصب است.

دسترسی دستگاه های روت شده

خبر بد اینجاست که بر اساس تغییرات اخیر صورت گرفته در کنسول توسعه گوگل پلی، به زودی دسترسی دستگاه های روت شده به اپلیکیشن‌های بیشتری مسدود خواهد شد. در پنل کاربری توسعه‌دهندگان در گوگل پلی یک بخش با عنوان Device Catalog افزوده شده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا توانایی و یا عدم توانایی دستگاه های روت شده برای دسترسی به اپلیکیشن‌های خود را مشخص کنند.

مهمتر از دستگاه های روت شده، دستگاه های دارای رام سفارشی‌سازی شده هستند که بدون شک دسترسی آن‌ها نیز مسدود خواهد شد. البته این نمی‌تواند خبری ناراحت‌کننده برای کاربران باشد. فردی که اقدام به روت کردن تبلت و یا گوشی موبایل اندرویدی خود می‌کند، قید ضوابط را زده است، پس نصب اپلیکیشن از فروشگاه گوگل پلی و یا دریافت فایل apk آن از دیگر منابع و سپس نصب آن تفاوتی برایش نخواهد داشت. کاربران همچنان می‌توانند برنامه‌ها را از دیگر منابع دریافت کرده و آن‌ها را نصب کنند.

دسترسی دستگاه های روت شده

توسعه‌دهنده می‌تواند دسترسی و یا عدم دسترسی دستگاه های روت شده به برنامه خود را تعیین کند

همچنین کاربران می‌توانند برنامه‌ها را از طریق گوگل پلی بر روی شبیه‌ساز اندروید موجود در سیستم‌‌ کامپیوتری نصب کرده و با استفاده از ترفندهایی خاص، فایل نصبی آن را مجددا ایجاد کنند و به گوشی موبایل خود بفرستند. اگرچه هدف از این اقدام آزار رساندن به کاربران نبوده و تنها هدف آن‌ افزایش سطح امنیت است، اما بسیاری از کاربران از مسدودسازی دسترسی دستگاه های روت شده به نرم افزارهای گوگل پلی ناراحت شده‌اند. ویژگی اصلی اندروید در مقایسه با اکوسیستم بسته آی او اس محیط باز آن است و این قابلیت نباید به جای افزایش سطح کاربرد یک دستگاه اندرویدی دسترسی کاربران را محدود کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*