کشف موجودات هوشمند فضایی

تیم جستجو‌ی حیات فرازمینی SETI: تا کشف موجودات هوشمند فضایی 20 سال فاصله داریم!

ست شوستاک (Seth Shostak) به عنوان یکی از اخترشناسان ارشد موسسه‌ جستجو‌ی حیات فرازمینی ستی (SETI) از کشف موجودات هوشمند فضایی تا 20 سال آینده خبر داد!

رویای کشف موجودات هوشمند فضایی تا 20 سال آینده!

موسسه جستجوی هوش فرازمینی یا به اختصار «ستی»، سال‌هاست که تمام تلاش خود را برای پیدا کردن موجودات فضایی به کار گرفته است. اخیرا، یکی از اخترشناسان ارشد ستی از کشف موجودات هوشمند فضایی در کمتر از 20 سال آینده خبر داده و می‌گوید تا آن زمان، صراحتا می‌توان وجود اینگونه موجودات را تایید کرد. البته باید توجه داشت که برقراری ارتباط با آنان، چالشی حل نشده است!

تحقیقات موسسه ستی، با هدف جستجوی گوشه و کنار کیهان و پرده‌برداری از موضوعات اسرارآمیز طبیعت آغاز شد و امید است که به زودی نژاد بشر بتواند هم‌نوعان خود را در دنیاهای همسایه پیدا کند.

این اخترشناس برجسته، برای ادعای خود یک شرط‌بندی جالب را هم تعیین کرد! او در این باره جسورانه اظهار داشت که بشر تا 20 سال آینده به وجود بیگانگان هوشمند پی خواهد برد و شرط بندی یک فنجان قهوه برای همه انسان‌ها را بر سر آن تعیین کرد! او در ابتدای اظهارات خود گفته بود که در حال حاضر شانسی برای کشف موجودات بیگانه نداریم؛ چرا که هنوز هیچ شواهدی از این دسته از موجودات کشف نشده است. اما این احتمال وجود دارد که تا 20 سال آینده، شرایط به نحو دیگری رقم بخورد.

شستاک در ادامه صحبت‌های خود گفت که تاکنون شواهدی قطعی بر وجود حیات فرازمینی کشف نشده است، اما باید در نظر داشت که دانش امروزی بشر از دنیای اطراف خود، نسبت به 20 سال قبل به طرز چشم‌گیری افزایش داشته و همین روند اگر تا سال‌های آینده نیز ادامه یابد، به طور قطع می‌توان گفت که تا کشف موجودات هوشمند فضایی ، مسیر چندانی باقی نمانده است! به عنوان مثال، در دهه‌های گذشته ما از وجود همسایه‌های سنگی خود بی‌اطلاع بودیم، اما امروزه می‌دانیم که شانس وجود حیات هوشمند در کهکشان راه‌ شیری نیز کم نیست!

حیات در ماورای زمین

کشف موجودات هوشمند فضایی

ست شوستاک در مورد کشف حیات در ماورای زمین و جستجو در نقاط ناشناخته جهان اظهار داشت:

ممکن است که در آینده‌ای نزدیک، حتی به حیات میکروبی نیز دست پیدا کنید. حیات میکروبی، گونه‌ای از نشانه‌های زندگی است که شما می‌توانید آن را در جای جای کره زمین و یا گوشه حمام خانه‌ خود پیدا کنید. تصور من بر این است که حتی این احتمال وجود دارد که اکتشافات بزرگ‌تری را نیز در زمانی کوتاه به دست آوریم. حتی می‌توان گفت که عمر ما برای کشف موجودات هوشمند فضایی کفاف خواهد داد!

با وجود آنکه شوستاک بر این موضوع باور دارد، اما باید در نظر گرفت که امکان برقراری ارتباط با موجودات فضایی بسیار سخت و پیچیده‌تر از آن است که تصورش را می‌کنیم. در چند دهه اخیر، ساخت فیلم‌های علمی تخیلی، تصورات ما را از سفرهای فضایی تغییر داده‌اند. باید در نظر داشت که دانش امروز بشر برای برقراری ارتباط با بیگانگانی در خارج از منظومه شمسی کافیس نیست. اما با این حال، همچنان پرده‌برداری از این مسئله هیجان‌انگیز، یک دستاورد مهم به شمار می‌رود. شوستاک در این باره می‌گوید:

من در مورد ارتباط با آنان نظری ندارم. برای مثال، سیگنالی نوری از آنان دریافت می‌کنیم و متوجه می‌شویم که برای مثال، این سیگنال 500 سال قدمت دارد. زمانی که شما برای آنان پاسخی را ارسال کنید، لازم است که تا 1000 سال بعد، منتظر دریافت پاسخ باشید. این مسئله، برقراری ارتباط نیست؛ چرا که ما تنها از موجودیت آنان کسب اطمینان کرده‌ایم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. بابا یکی از متخصصان و دانشمندان ناسا در گفتگو با یک رادیو امریکا که کارش برملا کردن اسرار فوق سری است گفت ان چیزی که شما از ان به یوفو نام میبرد و حدود 60سال از حادثه رازول هنوز بر سر ان تو شک جدل و بحث هستید ما هر شب تو گیرندهای ماهواره ای ان را مشاهده میکنیم این دانشمند ناسا گفت که هر کسی بخواهد واردناسا شود موظف است اساس نامه ای را امضا کند که چه در زمان کار در ناسا و چه درزمانی که ناسا را ترک میکند حق ندارد در مورد این مسایل چیزی به جراید ومطبوعات سخنی به زبان بیاورد در غیر این صورت هرگونه اتفاقی برایش پیش بیاید مسولیتش با خودش است…باتشکر

  2. آره همینطوره ، نمی فهمم چرا اینا خودشونو گول میزنن؟ بعد حادثه رازول دیگه همه چی معلوم شد ، فرازمینی ها وجود دارند ! هر چند دولت آمریکا این سقوط بشقاب پرنده رو بالن هواشناسی خوند ، اما باز هم عده کثیری از مردم این دروغو باور نکردن ! اینا فقط می خوان مردم رو معطل کنن، همین !

  3. همین الانشم کشف کردن فقط صداشو در نمیارن