طرح رجیستری

فاز دوم طرح رجیستری از سه شنبه 14 آذر آغاز می‌شود؛ توصیه‌هایی به خریداران موبایل

فاز دوم طرح رجیستری موبایل از سه شنبه 14 آذر 1396 اجرا می‌شود. سازمان تنظیم مقررات با انتشار یک اطلاعیه مهم، توصیه‌هایی را به خریداران موبایل کرده است.

با اعلام رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، فاز دوم طرح رجیستری از روز سه شنبه 14 آذر 1396 برای تمامی مدل‌های گوشی موبایل و تبلت اپل اجرا می‌شود و سایر مدل‌های گوشی و تبلت نیز به مرور زمان در هفته‌های آتی پس از اعلام رسمی تحت پوشش رجیستری قرار می‌گیرند.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری اظهار کرد که هر گوشی یا تبلت سیم کارت‌خور که تا ساعت 12 شب دوشنبه 13 آذر در شبکه فعال شده باشد به عنوان گوشی مجاز شناخته می‌شود و پس از این تاریخ، انواع مدل‌های گوشی و تبلت اپل که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده و در سامانه‌های گمرکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نشده باشد در شبکه مخابراتی کشور سرویس دریافت نمی‌کند.

طرح رجیستری

معاون وزیر ارتباطات در مورد فرایند ثبت گوشی‌ها در شبکه مخابراتی کشور این‌گونه توضیح داد:

یک فرایند این است که کاربر در زمان خرید گوشی با وارد کردن سیم کارت درون آن، کد فعال‌سازی را به همراه شماره سیم کارت به سامانه‌ای که اعلام می‌شود ارسال کند تا گوشی در شبکه ثبت شود. این اقدام در صورتی موفق خواهد بود که گوشی قبلا توسط واردکننده در سامانه گمرکی ثبت شده باشد و در این صورت دو کد با هم تطبیق داده شده و گوشی در شبکه سرویس می‌گیرد. فرایند دیگر این است که گوشی خریداری می‌شود اما خریدار قصد باز کردن و استفاده از آن را ندارد. این مشترک نیز می‌تواند با دریافت کد فعال‌سازی از فروشنده، هر زمان که سیم کارت را درون گوشی انداخت با ارسال کد فعال‌سازی به شماره دستوری اعلام شده، آن را در شبکه فعال کند.

فلاح جوشقانی اضافه کرد، حتی در صورتی که کاربر سیم کارت را درون گوشی انداخت و آن را روشن کرد، پیامی مبنی بر این که گوشی شما ثبت نشده برای وی ارسال می‌شود و در این صورت، کاربر یک ماه زمان خواهد داشت تا دستگاه خود را در شبکه مخابراتی ثبت کند.

آغاز طرح رجیستری با گوشی های آیفون

وی در مورد انتخاب برند اپل به عنوان اولین برندی که مشمول طرح رجیستری می‌شود عنوان کرد این برند از نظر حجم و تعداد، 11 درصد بازار گوشی موبایل ایران را در اختیار دارد و به همین دلیل، فاز دوم طرح رجیستری را با گوشی‌ها و تبلت‌های اپل آغاز می‌کنیم. همچنین ظرف مدت 45 روز آینده، سایر مدل‌ها و برندها را وارد این فرایند خواهیم کرد.

طرح رجیستری

در ادامه، اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اجرای فاز دوم طرح رجیستری و توصیه‌هایی که به خریداران موبایل می‌شود را مطالعه می‌کنید:

توصیه‌های مهم رگولاتوری به خریداران موبایل

1. خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه و تجهیزات سیم کارت‌خور با شماره‌گیری کد دستوری #06#*، شناسه بین المللی 15 رقمی IMEI گوشی را دریافت می‌کنند که این شناسه باید با شناسه ثبت شده بر روی جعبه گوشی مطابقت داشته باشد.

2. گوشی‌های دو سیم کارته دارای دو شناسه IMEI هستند.

3. در قدم بعدی، دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود و برای این کار، خریدار باید کد فعال‌سازی (Activation Code) را در هنگام خرید گوشی از فروشنده دریافت کند.

4. برای فعال‌سازی گوشی در شبکه مخابراتی، کد دستوری #7777* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال‌سازی را انتخاب کنید. سپس، شناسه بین المللی IMEI دستگاه و کد فعال‌سازی مربوط به دستگاه و شماره سیم کارت را به ترتیب وارد کنید. پس از تایید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرایند برای شما ارسال می‌شود.

5. تمامی مراحل استعلام باید توسط خریدار انجام شود و کاربران پس از اطمینان از اصالت دستگاه تلفن همراه خود که بیان‌گر قانونی و استاندارد بودن آن است، می‌توانند گوشی مورد نظر خود را خریداری کنند.

6. تمامی پیامک‌های مربوط به فرایند استعلام گوشی با سرشماره HAMTA ارسال می‌شود و اگر پیامکی با سرشماره دیگر برای کاربر ارسال شد، جعلی است.

7. خریداران حتما پس از خرید گوشی، فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه IMEI دستگاه بر روی آن درج شده باشد را از فروشنده دریافت کنند.

8. کاربران توجه داشته باشند که پس از فعال‌سازی گوشی، تلفن همراه شما تنها بر روی سیم کارت فعال شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و اگر دارنده گوشی بخواهد از سیم کارت دیگری استفاده کند باید فرایند انتقال بهره‌بردار را طی کند. در غیر این صورت، گوشی تلفن همراه بر روی سیم کارت جدید تنها به مدت 30 روز قابل استفاده است.

9. در صورت تغییر سیم کارت باید فرایند انتقال بهره‌بردار را از طریق شماره‌گیری کد دستوری #7777* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار انجام دهید.

10. اگر در فرایند ثبت گوشی در سامانه، پیامکی مبنی بر عدم موفقیت فرایند ثبت برای شما ارسال شد، از خرید گوشی اجتناب کنید.

طرح رجیستری

11. مسافرانی که در خارج از کشور، گوشی تلفن همراه یا هر دستگاه سیم کارت‌خور دیگری را خریده باشند و وارد کشور کنند باید شناسه بین المللی 15 رقمی (IMEI) دستگاه را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را پیش خود نگه دارند. مسافران پس از دریافت کد فعال‌سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند

12. عوارض گمرکی و ارزش‌گذاری کالای مسافری طبق ارزش‌های ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co محاسبه می‌شود.

13. مشترکان پس از خرید گوشی در صورت برخورد با هرگونه مشکل یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال دستگاه و مشکلات گمرکی با سامانه 124 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و مرکز تماس طرح رجیستری با شماره 096366 تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat135.ir مراجعه کنند.

14. ثبت و فعال‌سازی گوشی های تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های دارای سیم کارت کاملا رایگان است و خریداران نباید بابت آن هزینه‌ای پرداخت کنند.

15. گوشی و تجهیزات سیم کارت‌خوری که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده باشد و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد پس از یک ماه قطع شده و هیچ سرویسی از شبکه اپراتورهای کشور دریافت نمی‌کند.

16. گوشی های اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند در صورت تعویض سیم کارت باید فرایند انتقال مالکیت را در سامانه همتا انجام دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*