اتحاد روسيه و سازمان فضايي اروپا براي کشف راز حيات در مريخ

 اروپا و روسیه روز پنجشنبه قراردادی را برای یک ماموریت مشترک به مریخ امضا کردند که به کاوش در زیر سطح سیاره سرخ برای نمونه‌های خاک پرداخته و دانشمندان امیدوارند بتوانند معمای وجود حیات در این سیاره را حل کنند.سازمان فضایی اروپا (اسا) امیدوار بود بتواند با ناسا در ماموریت فضاپیمای ExoMars همکاری کند؛ اما پس از کنار کشیدن این سازمان به دلیل کاهش بودجه، به روسیه روی آورد.

 اعلام این تصمیم‌گیری در بحبوحه هیجان محققان از کشف برخورداری سیاره مریخ از مواد مناسب برای حیات توسط کاوشگر کنجکاوی اتفاق افتاد.

دانشمندان اروپایی اظهار کرده‌اند که این ماموریت دو مرحله‌ای که طی آن دو فضاپیما در سالهای 2016 و 2018 به سمت مریخ پرتاب خواهند شد، راه را برای آنچه که ناسا به عنوان « جام مقدس» اکتشاف مریخ: ماموریت جداگانه‌ای برای بازگرداندن نمونه‌های خاک از سیاره سرخ به زمین خوانده، هموار خواهد کرد.

ماموریت روسی-اروپایی امید دارد با حفاری دو متر زیر سطح در معرض تابش مریخ، برای نمونه‌برداری بتواند دانشمندان را ورای کشف جدید ناسا در مورد برخورداری مریخ از ترکیب مناسب عناصر برای حیات ببرد. کنجکاوی در حال حاضر تنها به عمق دو سانتیمتر در سطح مریخ حفاری می‌کند.

به گفته مقامات اسا، کاوشگر مریخ این سازمان همچنین به آزمایشگاه پیشرفته‌تری نسبت به کاوشگر کنجکاوی ناسا مجهز خواهد بود و از این رو می‌تواند بررسی‌های جزئی‌تر بیشتری را اجرا کند.سازمان فضایی فدرال روسیه به ارائه موشک برای پرتاب ماموریت ExoMars (مخفف زیست‌اخترشناسی در مریخ) خواهد پرداخت و همچنین طراحی ماژول فرود و پلت‌فرم سطح را برعهده خواهد داشت.

اروپا پس از این که ناسا در فوریه 2012 از همکاری این پروژه 1.3 میلیارد دلاری به دلیل کاهش بودجه کناره‌گیری کرد، به روسیه روی آورد. سازمان اسا و سازمان فضایی روسیه آوریل 2012 برای همکاری در این پروژه به توافق رسیدند؛ اما گفت‌وگو برای جزئیات آن برای یک سال به تاخیر افتاد.

اگرچه ناسا از همکاری در این پروژه کنار کشیده اما همچنان تجهیزات ارتباط رادیویی این ماموریت به همراه یک آزمایش مهم مواد آلی و مهندسی و پشتیبانی از آن را رائه خواهد کرد.

آمریکا همچنین قصد دارد در سال 2020 یک کاوشگر دوقلوی کنجکاوی را برای ادامه کار این مریخ‌نورد به سیاره سرخ اعزام کند. اگرچه هنوز برنامه‌ای برای یک ماموریت با قابلیت بازگرداندن نمونه‌های بدست آمده از مریخ به زمین وجود ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. چشم سعی میکنیم اخبار هوافضا رو بیشتر در سایت منتشر کنیم

  2. خسته نباشد.

    یه کم اخبار فضایی تونو بیشتر کنید!