آخرین پیام های استیون هاوکینگ برای بشریت

آخرین پیام های استیون هاوکینگ پیش از مرگش برای بشریت

استیون هاوکینگ، یکی از بزرگترین فیزیکدان‌های جهان روز گذشته برای همیشه از پیش ما رفت. به همین بهانه قصد داریم آخرین پیام های استیون هاوکینگ که پیش از مرگ خود برای بشریت به جای گذاشته است را با یکدیگر مرور کنیم.

اگر استیون هاوکینگ یک ستاره بود، رفتنش هم مثل یک ابرنواختر بود. پیشبینی‌های فیزیکدان بزرگ بریتانیایی باعث شده بود وی تا آخرین روزهای عمرش تیتر اصلی بسیاری از مجلات و مطبوعات جهان باشد. این دانشمند مشهور همواره هشدارهایی را به بشریت در مورد آنچه که در انتظارشان است می‌داد و همواره نگرانی خاصی در حرف‌هایش حس می‌شد.

ما در این مقاله به 5 مورد از آخرین پیام های استیون هاوکینگ برای بشریت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

آخرین پیام های استیون هاوکینگ

=
1 – بشریت در یکی از مسیرهای فاجعه یا ستاره‌ها است

کلمات زیادی وجود دارد که می‌توانیم برای توصیف هاوکینگ از آن‌ها استفاده کنیم، اما قطعا خوشبینی یکی از آن‌ها نخواهد بود.

هاوگینگ سال 2016 به رادیو تایمز اینگونه گفته بود:

ما با خطرهای زیادی مواجه هستیم: جنگ هسته‌ای، گرمایش جهانی و ویروس‌های مهندسی شده ژنتیکی. اگرچه احتمال وقوع یک فاجعه بزرگ در سیاره زمین نزدیک نیست و ممکن است هزاران سال دیگر آن رخ دهد.

هاوکینگ معتقد بود سرنوشت ما در حال تبدیل شدن به یک گونه فضایی است. حداقل اگر بتوانیم تا قرن آینده زنده بمانیم می‌توانیم این تغییر را ببینیم. به گفته وی البته ما مستعمرات مستقل خود را حداقل برای صد سال آینده نمی‌توانیم ایجاد کنیم و باید در این دوره بسیار احتیاط کرد.

2 – ما باید برخیزیم و کمی بیشتر تحرک داشته باشیم

یکی از مهم‌ترین مباحثی که هاوکینگ مشغول مطالعه و تحقیق بر روی آن‌ها بود، سیاه چاله ها بودند. اما وی در مورد مسائل مهم دیگری نیز سخن می‌گفت. وی در سال 2016 طی یک سخنرانی در مورد جدی بودن چاقی بیش از حد افراد جهان سخنان جالبی گفته بود.

به گفته‌ی هاوکینگ امروزه، بسیاری از مردم از عوارض ناشی از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند. ما خیلی می‌خوریم و خیلی کم حرکت می‌کنیم.

هاوکینگ در یک کلیپ تبلیغاتی که در تلویزیون سوئد پخش می‌شد عنوان کرد که باید کمتر خورد و حداقل به مدت نیم ساعت در روز پیاده روی کرد. یا اگر سن و سال شما کم است، این میزان را می‌توان به 1 ساعت افزایش داد.

آخرین پیام های استیون هاوکینگ برای بشریت

3 – هوش مصنوعی جای همه‌ی ما را خواهد گرفت

عصر ما در این سیاره به زودی پایان خواهد یافت. بدتر از همه، ممکن است ما دیگر جایی برای بازگشت هم نداشته باشیم. هاوگینگ در مصاحبه‌ای با مجله Wired در سال گذشته عنوان کرد:

جن از بطری خارج شده است (یک ضرب‌المثل عربی). من می‌ترسم که هوش مصنوعی به طور کامل جای انسان را بگیرد.

بهترین کاری که ما باید بکنیم، عدم اجازه استفاده از هوش مصنوعی در ارتش و توجه بیشتر به چگونگی جایگزین شدن نیروهای رباتیک با انسان‌ها است. آیا این بدان معناست که اگر ما به دنبال ستارگان باشیم، باید بدون کمک گرفتن از هوش مصنوعی این کار را انجام دهیم؟ این مطلب قابل بحث است.

4 – احتمالا بیگانگان نمی‌خواهند بهترین دوست ما باشند

در حالی که ما بر روی مشکلات زیست محیطی کار می‌کنیم، استفاده از هوش مصنوعی را جایگزین غیر هوشمند کرده و به دنبال قرار دادن دو پای خود بر روی مریخ هستیم، ما باید با سکوت کامل این کار را انجام دهیم. هاوکینگ سرانجام متقاعد شده بود که جز ما در جهان هستی موجودات دیگری نیز وجود دارند. وی در سال 2016 عنوان کرده بود:

همانطور که من رشد می‌کنم، بیش از هر زمان دیگری متقاعد شده‌ام که ما تنها نیستیم. پس از یک عمر در شگفتی به سر بردن، من به رهبری یک تلاش جهانی راه تازه‌ای را پیدا خواهیم کرد.

هرچند هاوکینگ مشتاق بود تا راه جدیدی را برای خروج از این جهان پیدا کند، اما تنها یاد او نزد ما مانده است. هر مکان جدیدی که ما در آنجا پای بگذاریم، بی‌تردید از تکنولوژی‌های عالی برخوردار خواهد بود. هاوکینگ هشدار داده است که اگر چنین شود، بیگانگان بسیار قدرتمند خواهد بود و ممکن است ارزشی بیشتر از باکتری‌ها برای ما قائل نشوند.

5 – با گذشت زمان، نسل متخصصان منقرض خواهد شد.

شاید او هیچگاه از کلمه انقراض استفاده نکرده، اما ما می‌دانیم که او در موردش فکر می‌کرده است. وی در بهار سال گذشته ادعا کرده بود که ما در میان یک «شورش جهانی علیه متخصصان» هستیم.

یکی از آخرین پیام های استیون هاوکینگ به مخاطبانش، دوری از رسانه‌های دروغ پراکن بود. همراه اخبار دروغینی که روز به روز هم بیشتر می‌شوند، هاوکینگ همیشه توصیه کرده است که تنها پای صحبت متخصصان مشغول مطالعه بنشینیم و پاسخ پرسش‌هایمان را مستقیما از آن‌ها دریافت کنیم. به گفته‌ی وی راه حل چالش‌های زیست محیطی و تهدیدهای بالقوه هوش مصنوعی در چنته‌ی علم و تکنولوژی است.