نقل قول های استیون هاوکینگ

شنیدنی‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین نقل قول های استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ یکی از برجسته‌ترین نوابغ تاریخ بشریت بود که در 14 مارس 2018 از دنیا رفت؛ در همین رابطه قصد داریم تا تعدادی از زیباترین نقل قول های استیون هاوکینگ را مرور کنیم.

مطمئنا تا این لحظه از خبر درگذشت فیزیکدان بزرگ،‌ استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) در سن 76 سالگی باخبر شده‌اید. بر اساس صحبت‌های فرزندان هاوکینگ، این دانشمند نابغه در ساعات اولیه 18 مارس از دنیا رفت و میراثی جاودان که در طول سال‌های متمادی دانش‌اندوزی کسب شده بود را از خود به جا گذاشت.

صحبت های استیون هاوکینگ که به واسطه تجهیزاتی پیشرفته و با ردیابی حرکات صورتش به شکل کلمات درمی‌آمدند، دیدگاه این محقق بزرگ را در مورد مسائل مهم و حیاتی زندگی نسل بشر، منعکس می‌کردند. هاوکینگ که بیشتر عمر خود را با بیماری نادری مربوط به ضعف عصب حرکتی سپری کرد، همیشه به عنوان سنبلی از مقاومت در مقابل شرایط سخت زندگی در نظر گرفته می‌شد و نظراتش دائما توجه رسانه‌ها و حجم بزرگی از اعضای جوامع را جلب می‌کرد.

در همین رابطه قصد داریم تا تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین صحبت های استیون هاوکینگ را بازگو کنیم؛ با ما همراه باشید.

شنیدنی‌ترین نقل قول های استیون هاوکینگ

نقل قول های استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در مورد کنار آمدن با ناتوانی جسمی‌اش گفته است:

«عصبانی بودن در مورد ناتوانی من وقت تلف کردن است؛ هر کسی باید به زندگی‌اش ادامه دهد و من هم در این کار به نوعی موفق بوده‌ام. اگر همیشه عصبانی باشیم و دائما شکایت کنیم، دیگر کسی با ما وقت نمی‌گذراند.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«زندگی بدون طنز یک تراژدی است!»

نقل قول های استیون هاوکینگ

نظر هاوکینگ در مورد جایگاه انسان در کیهان:

«ما تنها نسلی ارتقا یافته از میمون‌ها بر روی یک سیاره نه چندان مهم هستیم که به دور ستاره‌ای معمولی در گردش است؛ با این حال انسا‌ن‌ها توانایی درک جهان اطراف را دارند و این توانایی ما را به شدت منحصر به ‌فرد می‌کند.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

این نابغه بزرگ در سن 21 سالگی باخبر شد که به ضعف عصب حرکتی مبتلاست؛ در ادامه نظر او را در این رابطه می‌خوانیم:

«انتظارات من در سن 21 سالگی به صفر رسید و از آن زمان به بعد هر اتفاقی که افتاد نوعی پاداش بوده است.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«دفعه بعد که کسی از اینکه شما اشتباهی را مرتکب شده‌اید، شکایت کرد، به او بگویید که این اشتباه می‌تواند اتفاق خوبی باشد، چرا که نه من و نه شما بدون وجود نقص هرگز زنده نبودیم.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«هوش قابلیتی برای تطابق با تغییر است.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

یکی از جالب‌ترین نقل قول های استیون هاوکینگ به صحبت‌های او در مورد دیدگاه آلبرت انیشتین نسبت به سیاه چاله‌ها مربوط می‌شود:

«انیشتین در گذشته اشتباه گفته بود که خدا از تاس و احتمالات استفاده نمی‌کند؛ با توجه به سیاه چاله‌ها می‌توانیم بگوییم که نه تنها خدا از تاس استفاده می‌کند، بلکه او با انداختن این تاس‌ها در مکان‌هایی غیرقابل رویت، ما را سردرگم می‌کند!»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«گمان نمی‌کنم که نسل بشر تا هزار سال دیگر بتواند به حیات خود ادامه دهد، مگر اینکه قلمروش را در فضا گسترش دهد. در حال حاضر اتفاقات مرگبار و خطرناک بسیاری وجود دارند که می‌توانند حیات بر روی یک سیاره را از بین ببرند، اما از آنجایی که من انسانی خوش‌بین هستم،‌ باور دارم که در آینده مستقیما به ستاره‌ها دست خواهیم یافت.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

به واسط وضعیت جسمی بسیار دشوار استیون هاوکینگ، صحبت‌های او در مورد تسلیم نشدن بسیار شنیدنی هستند:

«فراموش نکنید که به جای نگاه کردن به جلوی پای خود، به ستاره‌های آسمان چشم بدوزید؛ سعی کنید که از هر چیزی که می‌بینیم سر دربیاورد و از خود بپرسید که جهان اطراف چگونه به وجود آمده است. کنجکاوی خود را حفظ کنید.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«می‌توان با اطمینان گفت که مفهوم هوش و آن چیزی که به‌عنوان اکتشافات علمی می‌شناسیم، تاکنون بقای نسل بشر را به عنوان یک نوع برتری، تضمین کرده است؛ با این حال دیگر ممکن نیست که با همین اطمینان در مورد آینده حرف بزنیم و باید در نظر داشته باشیم که یافته‌های علمی بعدی ممکن است نسل ما را منقرض کنند.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«کسانی که در مورد آی کی یا همان ضریب هوشی‌شان به خود می‌بالند، افراد بازنده‌ای هستند.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به صورت کامل قابل‌درک است، چرا که این جهان خاص تمامی شرایط لازم برای تکامل و رسیدن ما به فهم را دارد. با این وجود ممکن است که جهان‌های بسیار زیادی شبیه به دنیای ما وجود داشته باشد که تنها دارای تفاوت‌های اندکی هستند؛ در چنین وضعیتی دنیایی وجود دارد که در آن هیلاری کلینتون رئیس ‌جمهور شده و من رکورد جهانی ماراتون را به نام خود ثبت کرده‌ام!»

نقل قول های استیون هاوکینگ

در انتها به یکی از نقل قول های استیون هاوکینگ در مورد مرگ اشاره می‌کنیم که مختصرا و به خوبی شجاعت و فهم بالای این دانشمند را از مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر نشان می‌دهد:

«من از مرگ نمی‌ترسم،‌ اما عجله‌ای هم برای مردن ندارم!»