دوربین هواوی پی 20 پرو

دوربین هواوی پی 20 پرو یکی از منحصربه‌فرد‌ترین‌ها در دنیای موبایل است

دوربین هواوی پی 20 پرو (Huawei P20 Pro) به لطف داشتن سه سنسور و توانایی ثبت عکس‌های 40 مگاپیکسلی، یکی از منحصربه‌فردترین دوربین‌های موبایل تا امروز است. در ادامه دوربین هواوی P20 پرو را بررسی می‌کنیم.

استفاده از دوربین دوگانه طی سال 2017 بیش از پیش رایج شد، به طوری که شرکت‌هایی همچون هواوی، امروزه حتی در گوشی های پایین‌رده خود نیز از ماژول دوربین دوگانه استفاده می‌کنند. جدیدترین پرچمدار این شرکت یعنی هواوی پی 20 نیز در پشت خود یک دوربین متشکل از دو سنسور دارد.

اما دوربین هواوی پی 20 پرو به لطف داشتن سه سنسور، در ابتدای سال 2018 قانون بازی را تغییر داد. امروزه در دوربین‌های دوگانه، همراه با یک سنسور عادی، از یک سنسور تله فوتو و یا سیاه و سفید استفاده می‌شود، اما در دوربین هواوی پی 20 پرو هر سه آن‌ها وجود دارد! به لطف این طراحی می‌توان با اطمینان گفت پرچمدار تازه وارد پرفروش‌ترین گوشی‌ساز چینی، مجهز به یکی از منحصربه‌فرد‌ترین و خاص‌ترین دوربین‌های موبایلی است که تا امروز دیده‌ایم.

بزرگترین سنسور دوربین موبایل

هواوی از زمان تلاش برای توسعه پی 9، همکاری با شرکت لایکا به منظور مهندسی دوربین‌های دوگانه پرچمداران خود را شروع کرد. راهکار هواوی همواره استفاده از سنسور عادی و سیاه و سفید در کنار هم بوده است.

دوربین هواوی پی 20 پرو

برخلاف سنسور رنگی، سنسور سیاه و سفید قادر به دریافت تمامی نور منتشر شده درون هر پیکسل است، بدون این که رنگ نور اهمیتی برای آن داشته باشد. به این ترتیب نه تنها میزان ثبت جزییات به میزان فوق‌العاده زیادی افزایش پیدا می‌کند، بلکه حساسیت آن به نور را در مقایسه با یک سنسور رنگی دارای سایر یکسان نیز تا سه برابر افزایش می‌دهد. البته عکاسی سیاه و سفید برای هر منظره‌ای مناسب نیست، به همین دلیل نمی‌توان از این ویژگی‌ها زیاد خوشحال شد.

هواوی با بهره بردن از یک سنسور سیاه و سفید دارای رزولوشن بالا در کنار سنسور اصلی دوربین پرچمداران خود تلاش کرد کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط آن‌ها را بهبود ببخشد. این روال در میت 9، پی 10 و در ادامه میت 10 نیز دیده شد، اما دوربین هواوی پی 20 پرو کاملا متفاوت است.

دوربین هواوی پی 20 پرو

رکورد بزرگترین سنسور دوربین موبایل سال‌هاست در دست نوکیا لومیا 1020 قرار داشته و کمتر محصولی توانسته حتی کمی به آن نزدیک شود، اما اکنون رقیبی تازه برای آن پیدا شده است. سنسور اصلی دوربین هواوی پی 20 پرو داری اندازه “1/1.7 بوده و قادر است عکس‌هایی 40 مگاپیکسلی ثبت کند. این به معنی 22 درصد پیکسل‌های بزرگتر در مقایسه با دوربین گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس است.

اندازه سنسور دوربین هواوی پی 20 پرو

رزولوشن 40 مگاپیکسلی دوربین هواوی پی 20 پرو

سنسور اصلی دوربین هواوی پی 20 پرو نه تنها اندازه بزرگی داشته و به پیکسل‌های درشتی مجهز شده است، بلکه وضوح تصویر فوق‌العاده بالایی نیز دارد.

امکان افزایش ISO تا 102400 ویژگی دیگری است که هوش و حواس هر کاربر عاشق عکاسی را با خود می‌برد! این میزان برای یک دوربین موبایل باورنکردنی است.

انتظار نداریم در زمان افزایش ISO تا این اندازه، تصاویر شفافی ثبت شوند، اما مطمئنا هواوی برای افزایش بهره‌وری تا جایی که توانسته برای کاهش نویز تلاش کرده است. بدون در نظر گرفتن ISO، اندازه بزرگ سنسور و پیکسل‌ها وعده می‌دهند دوربین هواوی پی 20 پرو عملکرد فوق‌العاده‌ای حین عکاسی در شرایط نوری ضعیف خواهد داشت.

مشخصات دوربین هواوی پی 20 پرو

اگرچه ممکن است از نظر برخی کاربران گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 سنسور اصلی دوربین هواوی پی 20 پرو با f/1.5 دوربین گلکسی اس 9 فاصله زیادی داشته باشد، اما نباید از تاثیر فوق‌العاده اندازه بزرگ سنسور و همچنین پیکسل‌ها غافل شد که حساسیت به نور را شدیدا افزایش می‌دهند.

به لطف وجود سنسور تله فوتوی 8 مگاپیکسلی، بزرگنمایی اپتیکال در دوربین هواوی پی 20 پرو تا سه برابر امکان‌پذیر خواهد بود، اما به خاطر وجود سه سنسور، شاهد پشتیبانی از زوم هیبریدی تا پنج برابر نیز هستیم! شدیدا اشتیاق داریم کاهش و یا عدم کاهش کیفیت حین اعمال پنج برابر بزرگنمایی توسط یک دوربین موبایل را ارزیابی کنیم.

دوربین هواوی P20 پرو به صورت پیش‌فرض عکس‌های 10 مگاپیکسلی ثبت می‌کند، اما می‌توان وضوح تصویر را تا 40 مگاپیکسل افزایش داد. در این شرایط با وجود افزایش میزان جزییات درون عکس، کیفیت کمتری در مقایسه با عکس‌های 10 مگاپیکسلی دریافت خواهید کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مخصوصا حین عدم وجود نور طبیعی و یا تاریک بودن هوا، رزولوشن پایین‌تر را انتخاب کنید.