دقیق‌ترین و جامع‌ترین نقشه کهکشان راه شیری منتشر شد

دقیق‌ترین و جامع‌ترین نقشه کهکشان راه شیری منتشر شد

آژانس فضایی اروپا (ESA) به تازگی با کنار هم گذاشتن داده‌های ارزشمندی که در طول دو سال جمع‌آوری ‌شده است، کامل‌ترین نقشه کهکشان راه شیری را با جزئیاتی شگفت‌انگیز منتشر کرده که محل زندگی ما در کیهان بی‌انتها را در نمایی کلی نشان می‌دهد.

یکی از شناخته‌شده‌ترین سازمان‌های فضایی جهان، آژانس فضایی اروپا (ESA) بوده که در کنار ناسا تا به امروز اطلاعات شگفت‌انگیزی را در مورد جهان اطراف و اجرام آسمانی که زمین را احاطه کرده‌اند، به ثبت رسانده است. در همین رابطه جالب است بدانیم که به تازگی این آژانس فضایی بهترین و گسترده‌ترین نقشه کهکشان راه شیری را که تا به امروز در اختیار جهانیان قرار گرفته، منتشر کرده و توجه بسیاری از علاقه‌مندان را جلب کرده است.

تهیه نقشه کهکشان راه شیری

گفته شده که این اطلاعات ارزشمند حاصل کنار هم گذاشتن داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای گایا (Gaia) سازمان فضایی اروپاست که مدتی پیش با هدف تهیه نقشه سه بعدی از کهکشان ما به فضا پرتاب شد.

در این نقشه مکان، روشنایی، فاصله و جزئیات چیزی در حدود 1.7 میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری به ثبت رسیده که به ما درکی بهتر از محل قرارگیری منظومه شمسی در کل کیهان می‌دهد؛ تیمو پروستی (Timo Prusti)، یکی از دانشمندان پروژه گایا در همین رابطه می‌گوید که علاوه بر روشن شدن ابهاماتی در مورد فضای اطراف اجرام آسمانی مختلف از جمله خورشید، نقشه کهکشانی گایا در سطحی باور نکردی جزئیات ویژگی‌های کهکشان ما را آشکار کرده و حتی گرد و غبار بین ستاره‌ای و سیارک‌های منظومه خورشیدی را هم به تصویر کشیده است.

دقیق‌ترین و جامع‌ترین نقشه کهکشان راه شیری منتشر شد

در این تصویر روشنایی ستاره‌ها در نقشه کهکشان راه شیری به عکس بالا مربوط می‌شود، قسمت وسط اختلاف چگالی اجرام مختلف را نشان می‌دهد و در بخش پایینی هم گرد و غبار بین ستاره‌ای کهکشان را می‌بینیم.

ماهواره گایا در دسامبر سال 2013 به فضا فرستاده شد و حدودا یک سال بعد اکتشافات علمی خود را شروع کرد؛ در اولین مجموعه داده مربوط به این فضاپیما هم که در سال 2016 منتشر شده بود، جزئیات فاصله و حرکت 2 میلیون ستاره در کنار اطلاعاتی کلی از یک میلیارد ستاره دیگر ثبت شده بود، اما این دادها در مقایسه با مجموعه اخیر چندان هم جامع و دقیق نبودند.

دقیق‌ترین و جامع‌ترین نقشه کهکشان راه شیری منتشر شد

تصویری خیالی از فضاپیمای گایا

متخصصان اعلام کرده‌اند که این نقشه کهکشان راه شیری حاصل داده‌های ثبت‌شده در مدت زمان بین جولای 2014 تا می 2016 است که در نهایت به آماده‌سازی نقشه سه بعدی کهکشان ما کمک خواهد کرد و درک تکامل وضعیت اجرام آسمانی دور زمین و جزئیات فضای اطراف ما را به مراتب راحت‌تر می‌کند.

همانطور که دانشمندان در بیانیه مربوط به مجموعه داده منتشرشده اظهار کرده‌اند، اکتشافات قابل‌توجهی در ماه‌ها و سال‌های آینده بر طبق این اطلاعات صورت می‌گیرند و از طرف دیگر انتظار می‌رود که تا سال 2020، فضاپیمای گایا جزئیات بیشتری را در ارتباط با 100 میلیارد ستاره موجود در کهکشان راه شیری در اختیار محققان قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. فوق العاده عالی
    تشکر فراوان از اموزش واگاهی دادن به دوست داران علم وتکنولوژی

  2. همه ما توی این عکسیم

  3. با تصورات من یکی که فرق میکرد