بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus) را برای آن دسته از کاربران گجت نیوز آماده کرده‌ایم که به دنبال خرید یکی از بهترین گوشی های اندرویدی بازار هستند. با بررسی کامل مشخصات، عملکرد فنی، دوربین، نمایشگر، طراحی، گالری تصاویر و نقاط قوت و ضعف گلکسی S9+ در ادامه با ما همراه باشید تا ارزش خرید پرچمدار جدید سامسونگ برایتان مشخص شود.

سری اس سامسونگ در طول یک دهه‌ی گذشته، همواره جزو کادر پادشاهی دنیای موبایل بوده‌اند و همواره یکی از مدل‌های این خانواده از گوشی های گران قیمت سامسونگ، جزو سه گوشی برتر سال انتخاب شده‌اند. گلکسی اس 9 پلاس که به نوعی یک نمونه‌ی بهبود یافته از گلکسی اس ۸ پلاس محسوب می‌شود، حالا آمده تا بلوغ طراحان و مهندسان سامسونگ در تلفیق زیبایی، اصالت و کارایی را نشان دهد و قطعا اگر بودجه‌ی مناسبی در اختیار داشته باشید و البته با نمایشگرهای غول‌پیکر نیز میانه‌ی خوبی داشته باشید، این مدل می‌تواند در صدر لیست خرید شما جای بگیرد.

بنابراین در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا بعد از بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس ، نقاط قوت و ضعف این فبلت جدید را در تمام زمینه‌ها معرفی کنیم و ببینیم که آیا این مدل، ارزش این همه هزینه و البته تبلیغات سرسام‌آور بر در و دیوار شهر را داشته است یا خیر:

فهرست بخش‌های مختلف بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus) دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی گوشی گلکسی S9 Plus سامسونگ

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

در اولین بخش از بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس به سراغ مشخصات فنی این گوشی می‌رویم. قطعا پرچمداران سامسونگ همواره به بهترین قطعات از نظر استانداردهای دنیای موبایل مجهز بوده‌اند و اس 9 پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه مهمترین مشخصات سخت افزاری و امکانات نرم افزاری پرچمدار جدید سامسونگ را مشاهده خواهید کرد:

  • طول بدنه: ۱۵۸.۱ میلی‌متر (۶.۲۲ اینچ)
    ضخامت: ۸.۵ میلی‌متر (۰.۳۳ اینچ)
    عرض: ۷۳.۸ میلی‌متر (۲.۹۱ اینچ)
  • وزن: ۱۸۹ گرم
  • استاندارد مقاومتی: IP68 (مقاومت کامل تا نیم ساعت در عمق ۱.۵ متری آب)
  • رنگ‌ها: مشکی، آبی، خاکستری، بنفش (Midnight Black، Coral Blue، Titanium Gray، Lilac Purple)
  • جنس بدنه: فریم آلومینیومی و شیشه (گوریلا گلس ۵)
  • پورت‌های ورودی: یو اس بی تایپ سی و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: اگزینوس ۹۸۱۰ (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP18)
    اسنپدراگون ۸۴۵ (در آمریکا و چین، هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی Adreno 630)
  • فرکانس پردازنده: ۲.۷ گیگاهرتز
    ۲.۸ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۶ گیگابایت حافظه‌ رم
  • ظرفیت داخلی: ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا سقف ۴۰۰ گیگابایت از طریق کارت حافظه‌ی جانبی
  • محتویات جعبه: گوشی گلکسی اس 9 پلاس، آداپتور شارژر دیواری (۵ ولت/ ۲ آمپر)، کابل یو اس بی تایپ سی، سوزن خروج سیم‌کارت، هندزفری برند AKG به همراه چند سر اضافه، مبدل OTG (یو اس بی به یو اس بی تایپ سی)، دفترچه‌های راهنمای(محتویات جعبه با توجه به شماره مدل و بازار مقصد ممکن است متفاوت باشد)
  • امکانات صدا: پخش صدا با مشخصات 32-بیت/384کیلوهرتز، اسپیکرهای استریو، تکنولوژی حذف نویز با میکروفون اختصاصی، پشتیبانی از کدک aptX
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت بر روی پشت، اسکنر عنبیه چشم، ژیروسکوپ، فشارسنج، اندازه‌گیری ضربان قلب، سنسور تشخیص مجاورت، قطب‌نما، شتاب‌سنج، سطح اکسیژن خون، فناوری تشخیص چهره
  • ابعاد نمایشگر: ۶.۲ اینچ
  • پنل نمایشگر: سوپر امولد (نمایش ۱۶ میلیون رنگ) – Infinity Display
    با قابلیت‌های Always-on display و 3D Touch (تنها بر روی دکمه‌ی هوم)
  • تراکم پیکسلی: ۵۲۹ پیکسل بر هر اینچ (با نسبت تصویر ۱۸:۹)
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل (با پشتیبانی از HDR10)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۸۴.۲ درصد
  • دوربین اصلی: دوربین دوگانه متشکل از سنسورهای ۱۲ و ۱۲ مگاپیکسل
    لنز ۲۶ میلی‌متری عریض با گشودگی دیافراگم متغیر از ۱.۵ تا ۲.۴
    و لنز ۵۲ میلی‌متری با با گشودگی دیافراگم ۲.۴
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار dual pixel مبتنی بر تشخیص فاز صحنه
    امکان تغییر گشودگی دریچه‌ی دیافراگم لنز به شکل سخت افزاری
    فیلمبرداری صحنه آهسته با رزولوشن فول اچ دی با نرخ ۲۴۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری با رزولوشن 4K (با امکان ثبت عکس‌های ۹ مگاپیکسلی هنگام ضبط فیلم)
    فیلمبرداری سوپراسلوموشن با رزولوشن اچ دی و نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه
    زوم اپتیکال دو برابری، تثبیت اپتیکال تصویر، فلش ال ای دی
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره و لبخند، فوکوس به محض لمس کاربر، عکاسی پانوراما و HDR
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم به میزان f/1.7
    قابلیت‌های دوربین سلفی: لنز ۲۵ میلی‌متری عریض، فوکوس خودکار، حالت Auto HDR
    فیلمبرداری با رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه، قابلیت dual video call
  • باتری: ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت لیتیوم-یونی با پشتیبانی از شارژ سریع (Quick Charge 2.0) و شارژ وایرلس
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۸.۰ اوریو و رابط کاربری Samsung Experience 9.0
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان، 4G LTE، وای فای 802.11 a/b/g/n/ac، وای فای دایرکت، مودم Cat.18 (حداکثر سرعت دانلود ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه)، هات اسپات، دستیار صوتی هوشمند بیکسبی، پشتیبانی از ANT+ و سامسونگ دکس، ان اف سی، سرویس پرداخت موبایلی Samsung Pay و بلوتوث ۵.۰

 

طراحی

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

طراحی، یکی از سه فاکتوری است که در کنار قیمت و دوربین، مهمترین موارد مد نظر اکثر کاربران برای خرید یک گوشی جدید محسوب می‌شوند. بنابراین اگر شما یکی از گلکسی های سری هشت سامسونگ را داشته باشید، دلیلی وجود ندارد که به سراغ خرید اس 9 بروید، زیرا سری اس 9 نیز از همان فرم موفق برادران سال گذشته‌ی خود بهره می‌برند. هرچند که این موضوع را نمی‌توان یک نقطه‌ی منفی در نظر گرفت، زیرا اس 9 پلاس به زعم ما، خوش‌دست‌ترین مدل در میان گوشی های بزرگتر از ۶ اینچ در بازار است. انحنای نرم و خمیدگی در تمام لبه‌ها و به‌هم‌پیوستگی فوق‌العاد‌ه‌ی پنل‌ها، به قدری جذاب است که نگه داشتن این فبلت غول‌پیکر حتی برای من که نمایشگرهای بزرگتر از ۴.۵ اینچ را به سختی تحمل می‌کنم، بسیار آسان است.

نمایشگر infinity Display سامسونگ که در سری اس هشت نگاه‌ها را به خود خیره کرده بود، حالا بار دیگر در اس 9 پلاس بازگشته است تا نشان دهد پرچمداران سامسونگ در بخش نمایشگر، به بلوغ طراحی رسیده‌اند. پنل ۶.۲ اینچی این مدل که یک لایه از شیشه‌ی مقاوم گوریلا گلس ۵ روی آن را پوشانده است، حدود ۸۵ درصد از مساحت پنل جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است و به جز دو حاشیه‌ی بسیار محدود در بالا و پایین، تقریبا تمام پنل جلویی را سلول‌های تاچ اسکرین پوشانده‌اند. شیشه‌ی دو و نیم بعدی قرار گرفته بر روی صفحه، دارای خمیدگی محدودی در طرفین است که سطح ارگونومی بدنه را بالا می‌برند و به طرز بسیار جذابی، سوایپ کردن بر روی صفحه را آسان می‌کنند. البته این خمیدگی نسبت به نسل قبل کمی کاهش پیدا کرده است تا کمپانی سازنده به درخواست آن دسته از کاربرانی که مرتب از لمس ناخواسته‌ی نمایشگر توسط کف دستشان ناراضی بودند، پاسخ داده باشد.

یکی از تغییرات پنل جلویی که به شخصه طراحان سامسونگ را بابت آن ستایش می‌کنم، ناپدید کردن سنسورها از حاشیه‌ی بالایی نمایشگر است. همانطور که می‌دانید، پرچمداران سامسونگ از تعداد زیادی چراغ ال ای دی و سنسور بیومتریک در این قسمت برخوردارند و در مدل‌های سال گذشته، این قسمت با انبوهی از دوربین‌ها که به شما زل زده بودند، شلوغ شده بود. اما حالا با محو شدن تعدادی از این سنسورها، تنها دوربین سلفی است که به وضوح قابل مشاهده است.

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

پنل نمایشگر از طریق یک فریم آلومینیومی به پنل شیشه‌ای پشت گوشی متصل شده است که البته این فریم دارای انحنای کاملی نیست (اگر دستتان را از نمایشگر به سمت پنل پشتی بکشید، یک انحنای دایره‌وار را حس نمی‌کنید) که البته این هم احتمالا به دلیل بالا رفتن اصطکاک برای افزایش ضریب اطمینان کاربر، هنگام نگه داشتن گوشی در دست است.

فریم فلزی دور قاب گوشی دارای توناژ رنگی کاملا هماهنگی با بدنه است و سطح آن نیمه براق است. این سطح باعث می‌شود که فریم در برابر جذب اثر انگشت و چربی مستعد باشد، اما به دلیل رنگ آن (در مدل مشکی که برای بررسی در اختیار ما بود)، این آثار و چربی‌ها نمود چندانی پیدا نمی‌کنند. مثل قبل، خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه (یک سیم‌کارت نانو و کارت حافظه و یا دو سیم‌کارت نانو به طور همزمان) بر روی لبه‌ی بالایی، دکمه‌ی پاور در لبه‌ی سمت راست، پورت یو اس بی تایپ سی به همراه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و اسپیکر بر روی لبه‌ی پایینی و دکمه‌های ولوم و بیکسبی در لبه‌ی سمت چپ دیده می‌شوند.

دکمه‌ی بیکسبی همچنان هم طراحی و اندازه‌ی تقریبا مشابهی با دکمه‌ی پاور دارد و تا زمانی که به وجود آن عادت کنید، احتمالا روزی چند بار آن را به طور اشتباهی لمس خواهید کرد. این موضوع به خصوص اگر اصلا اهل استفاده از این دستیار صوتی هوشمند نباشید، اوایل کمی آزاردهنده خواهد بود. محل قرارگیری دکمه‌های پاور از آنجا که معمولا با دست مخالف کنترل می‌شوند، در جای مناسبی است، اما دکمه‌ی پاور که اکثر ما عادت داریم هنگام گرفتن گوشی با یک دست، آن را فشار دهیم، کمی بیش از اندازه بالاست و برای افرادی با دست‌های کوچک، دسترسی به محل آن با یک دست در حالی که دیوایس را در کف دست خود گرفته‌اید، کمی سخت خواهد بود.

بعد از لایه‌ی اول و دوم، حالا نوبت به پنل شیشه‌ای پشت گوشی می‌رسد که حالتی آینه‌ای دارد و خب مثل تمام شیشه‌های دیگر، به اثر انگشت و چربی نه نمی‌گوید! لنزهای دوربین دوگانه‌ی اس 9 پلاس در مرکز پنل پشتی و متمایل به لبه‌ی بالایی قرار گرفته‌اند و متاسفانه و متاسفانه، مجددا سنسور اثر انگشت به این دوربین‌ها چسبیده‌ است. احتمالا در بررسی‌های دیگر سایت‌ها خوانده‌اید که ساختار عمودی، دیگر شر لمس‌های اشتباهی این قسمت را کم می‌کند، اما باید بدانید که این‌طور نیست! متاسفانه همچنان هم -به‌خصوص در اوایل خرید گوشی- بارها سطح لنزهای دوربین را به جای این سنسور اشتباها لمس خواهید کرد و مرتب باید آنها را تمیز کنید. این موضوع علیرغم عملکرد سریع و دقت بالای اسکنر اثر انگشت، باعث می‌شود که بعد از مدتی قید آن را بزنید و تنها از طریق اسکنر چهره و عنبیه‌ی چشم، قفل دیوایس را باز کنید. با وجود این که انتقال این سنسور از سمت راست دوربین‌ها به پایین آنها یک اقدام رو به جلو محسوب می‌شود، اما همچنان دوست داشتیم طراحان سامسونگ آن را کاملا از کادر دوربین‌ها جدا کند تا تشخیص آن، زمانی که پشت گوشی را نمی‌بینیم، بسیار آسان‌تر باشد.

سنسورهای تشخیص ضربان قلب و سطح اکسیژن خون نیز به شکل چراغ‌های کوچکی در سمت راست کادر مستطیلی دوربین‌ها قرار گرفته‌اند و یک لوگوی سامسونگ با رنگ خاکستری روشن، تنها آیتم باقی‌مانده بر روی پنل پشتی است. خوشبختانه نوشته‌ها و علائم مربوط به نهادهای استانداردگذاری، به شکلی کاملا محو در پایین پنل پشتی تعبیه شده‌اند و در نگاه اول، اصلا به چشم نمی‌آیند. این موضوع باعث می‌شود که شیک بودن پنل پشتی به خصوص زمانی که آن را روی میز گذاشته‌اید، به شدت حفظ شود. حالا که صحبت از میز شد، باید بگویم که با وجود این که قاب دوربین‌ها در حدود نیم میلی‌متر از بدنه بیرون زده است، اما این موضوع باعث لیز خوردن دیوایس از روی سطوح مسطح نخواهد شد. در ضمن به لطف طراحی نه چندان منحنی فریم فلزی که بالاتر اشاره کردیم، بلند کردن اس 9 پلاس از روی میز کاملا آسان است و شما نیاز به ناخن انداختن زیر بدنه نخواهید داشت!

خوشبختانه سامسونگ یکی دیگر از عادت‌های خوب دیگرش را نیز در طراحی اس 9 پلاس ترک نکرده و این پرچمدار لوکس، با برخورداری از استاندارد مقاومتی IP68، کاملا در برابر پاشش آب مقاوم است و می‌تواند تا نیم ساعت در عمق یک و نیم متری دوام بیاورد. در مجموع بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس در بخش طراحی، مجموعه‌ای از تعریف‌ها را نصیب این دیوایس می‌کند و می‌توان گفت که همگام با هزینه‌ی بالایی که برای خرید آن پرداخت می‌کنید، قطعا از یک محصول لوکس، با بدنه‌ای باکیفیت و دارای ارگونومی مناسب، لذت خواهید برد.

نمایشگر

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

نمایشگر همیشه نقطه قوت اصلی محصولات سامسونگ بوده است و این کمپانی پنل نمایشگر بسیاری از رقبای قدرتمند خود نظیر آیفون های جدید اپل را نیز تولید می‌کند. قطعا پرچمداران سری اس ناین نیز از این موضوع بهره برده‌اند و در کنار طراحی نمایشگر اینفینیتی دیسپلی که در بخش طراحی به آن اشاره کردیم، نمایشگر سوپر امولد گلکسی اس 9 پلاس از بهترین نمونه‌هایی است که در حال حاضر می‌توانید بر روی یک موبایل اندرویدی پیدا کنید. این نمایشگر دارای قطر ۶.۲ اینچی است و مشابه نسل قبل، از رزولوشن ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ بهره می‌برد. انحنا در طرفین و البته نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ که خاص پرچمداران سامسونگ است، باعث شده است که این نمایشگر دارای طراحی کامپکت‌تری نسبت به رقبای با اندازه‌ی مشابه باشد.

تراکم ۵۲۹ پیکسل بر هر اینچ، تضمین می‌کند که حتی به زور هم نمی‌توانید لبه‌لبه شدن و اصطلاحا پیکسله شدن تصویر را ببینید و همواره لبه‌هایی نرم و تصاویری باکیفیت پیش روی چشمانتان قرار خواهد گرفت. البته پرچمداران سری اس هشت نیز دارای نمایشگرهای فوق‌العاده باکیفیتی بودند و رزولوشن و تراکم پیکسلی پرچمداران سامسونگ به حدی رسیده است که از سطح توانایی چشم انسان برای تشخیص وضوح تصویر هم بالاتر رفته و خود کمپانی سازنده نیز رزولوشن نمایشگر را به طور پیشفرض بر روی فول اچ دی قرار می‌دهد تا اگر خیلی به این موضوع علاقه‌مند بودید و البته مصرف باتری برایتان اهمیت زیادی نداشت، رزولوشن را افزایش دهید! یکی از نقاط قوت جالب نمایشگر گلکسی اس 9 پلاس این است که به جای یک سنسور، از دو سنسور در پشت و جلوی این گوشی برای تشخیص نور محیط و هماهنگ کردن شدت روشنایی نمایشگر بهره گرفته شده است تا اگر قسمتی از بدن فرد یا بدنه‌ی گوشی در سایه قرار گرفته‌ بودند، اطلاعات غلط برای تنظیم میزان روشنایی پردازش نشود.

شما می‌توانید مود تصویر را از میان چهار حالت انتخاب کنید که هرکدام تاثیراتی در سایه‌روشن‌ها، میزان اشباع رنگ‌ها و شارپنس آیتم‌های داخل صفحه می‌گذارند و در عکس‌های نمونه‌ی داخل تنظیمات می‌توانید تفاوت آنها را مشاهده کنید؛ توجه داشته باشید که در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های شخص ثالث ممکن است از این مودها پشتیبانی نشود و تصویر با حالت استاندارد نمایش داده شود. همچنین امکان تنظیم میزان اشباع هرکدام از رنگ‌های اصلی با مراجعه به تب Advanced در پایین صفحه نیز وجود دارد:

حداکثر روشنایی در حدود ۱۰۵۰ نیت، باعث می‌شود که حتی زیر نور مستقیم خورشید نیز به وضوح بتوانید محتوای صفحه را بخوانید و این استاندارد حتی در میان پرچمداران بازار نیز بالا محسوب می‌شود. نمایشگر این دیوایس از استاندارد HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند و به لطف رزولوشن و نرخ کنتراست محلی فوق‌العاده بالا، اگر به چنین محتوایی دسترسی داشته باشید، قطعا تجربه‌ای بی‌نظیر نسبت به تمام گوشی هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌‌کنند، به دست خواهید آورد. رنگ‌های نمایشگر گلکسی اس 9 پلاس در تمام حالت، زنده، با طراوت و البته متمایل به توناژهای سرد به نمایش درمی‌آیند که البته از طریق قابلیت فیلتر نور آبی صفحه، می‌توانید نمایشگر را با رنگ‌های گرم‌تری تماشا کنید تا مخصوصا در محیط‌های تاریک، فشار کمتری به چشمانتان تحمیل شود.

قابلیت تغییر رزولوشن در سه سطح، امکان تعیین اپلیکیشن‌ها برای اجرای تمام‌صفحه به شکل پیشفرض، حالت ایزی مود برای نمایش آیکون‌ها بزرگتر و محیط خلوت‌تر، امکان قرار دادن فریم دایره‌ای ثابت به دور آیکون تمام اپ‌ها، و حالت اج اسکرین از دیگر گزینه‌ها در تنظیمات نمایشگر محسوب می‌شوند. اج اسکرین در واقع حالتی است که پنل‌های اج را در کناره‌های صفحه فعال می‌کنید و شما با سوایپ کردن آنها در هر قسمتی از رابط کاربری، می‌توانید به مجموعه‌ای از میانبر‌های کاربردی دسترسی داشته باشید. پنل‌های اج در چندین حالت از مخاطبان مورد علاقه و تقویم و نتایج مسابقات ورزشی گرفته تا آیکون اپلیکیشن‌ها و تغییرات ارزش سهام و یادآورهای مهم را شامل می‌شوند و البته می‌توانید پنل‌های بیشتری را نیز از فروشگاه نرم افزاری سامسونگ دانلود کنید:

یکی از قابلیت‌های جالب این پنل‌های اج این است که می‌توانید حالت نوردهی آنها را فعال کنید تا زمانی که گوشی را بر روی نمایشگر بر روی میز یا سطح دیگری خوابانده‌اید نیز بتوانید متوجه تغییرات آنها شوید. میزان این نوردهی، افکت رقص نور، رنگ، جهت نمایش، شدت نور، انیمیشن و همه چیز آن را خودتان می‌توانید از داخل تنظیمات انتخاب کنید و ما نیز در گجت نیوز پیشنهاد می‌کنیم حتما مودهای متنوع آنر را امتحان کنید. این رقص نورهای با توجه به فاصله‌ی چند میلی‌متریِ قسمت خمیده‌ی نمایشگر از سطح میز، تجربه‌ی بسیار متفاوتی با چراغ‌های نوتیفکیشن ساده که پیش از این دیده‌اید را برایتان ایجاد خواهد کرد:

نکته‌ی قابل توجه عکاسان و طراحان گرافیکی این است که نمایشگر این پرچمدار از ۱۱۳ درصد از گستره‌ی رنگی DCI-P3 و ۱۴۲ درصد از گستره‌ی رنگی sRGB پشتیبانی می‌کند. قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always ON Display) نیز از دیگر ویژگی‌های نمایشگر اس 9 پلاس است که هنگام خاموش کردن صفحه، به طور اتوماتیک، تقویم، ساعت و دیگر آیتم‌هایی که تعیین کرده‌اید را در یک محیط سیاه و سفید به نمایش درمی‌آورد. شما می‌توانید این قابلیت را به طور کامل خاموش یا روشن کنید و یا یک زمان‌بندی برای فعال شدن آن در ساعاتی از روز تعیین کنید. در ضمن امکان تغییر استایل ساعت و آیتم‌های داخل این صفحه نیز از بخش تنظیمات ظاهر ساعت و ویجت‌ها وجود دارد و می‌توانید از تقویم و تصاویر عزیزانتان گرفته تا ساعت‌های آنالوگ و دیجیتال خلاقانه را با رنگ‌های متفاوت درون آن قرار دهید (رنگ صفحه سیاه خواهد بود و تنها رنگ خطوط ساعت و آیتم‌های داخل آن تغییر خواهند کرد)؛ امکان دانلود تم‌ها و ظاهرهای بیش:

دوربین

حالا نوبت به بخشی از بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus) می‌رسد که این گوشی در آن، ادعای بهترین بودن در جهان دارد. بعد از نوت هشت، حالا سامسونگ دوربین دوگانه را به پرچمداران سری اس خود نیز اضافه کرده است و اس 9 پلاس از دوربینی دوگانه متشکل از دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است که اولی دارای ابعاد 1/2.55 اینچ و یک لنز نسبتا عریض ۲۶ میلی‌متری با پشتیبانی از فناوری فوکوس خودکار dual pixel مبتنی بر تشخیص فاز صحنه است. این لنز یک قابلیت بسیار مهم دارد و آن هم لقب اولین لنز در دنیای دوربین های موبایل است که می‌تواند به شکل سخت افزاری، میزان گشودگی دیافراگم را تغییر دهید. در واقع این دیافراگم است که تعیین می‌کند چه مقدار نور و با چه زاویه‌ای از لنز رد شود و به سنسور برسد و حالا دوربین اصلی گلکسی اس 9 پلاس، اولین در نوع خود است که می‌تواند بین اف استاپ ۱.۵ و ۲.۴ به شکل سخت افزاری تغییر حالت دهد.

دومین سنسور نیز رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی دارد و از سایز 1/3.4 اینچ دوگانه، دو قابلیت بسیار مهم در اختیار کاربران قرار می‌دهد که اولی، امکان زوم تا دو مرحله بدون هیچگونه افت کیفیت است. در واقع در این حالت، دو تصویر با فاصله‌ی کانونی متفاوتی از سوژه ثبت می‌شوند و با ترکیب آنها، امکان بزرگنمایی دو برابری بدون افت کیفیت امکان‌پذیر می‌شود.

قابلیت بعدی، حالت Live Focus است که پیش‌تر آن را در نوت هشت نیز دیده بودیم. در این حالت سوژه (جسم یا چهره‌ی شخص) به طور خودکار تشخیص داده می‌شود و با محو کردن پس زمینه، افکتی مشابه پرتره‌های حرفه‌ای به وجود می‌آید. خود کاربر می‌تواند میزان محو شدن پس زمینه را تا ۷ سطح تنظیم کند و البته امکان تغییر توناژ رنگی پوست چهره‌ی فرد داخل تصویر تا هشت سطح نیز وجود دارد. در ضمن در حالت فعال بودن قابلیت Dual Capture، دو تصویر به طور همزمان از سوژه‌ی شما ثبت می‌شود که یکی از آنها همان حالت پرتره است و دیگری، تصویر با زاویه‌ی بسیار عریض‌تر از نمای کلی است. بعدا با مراجعه به گالری می‌توانید هرکدام از این دو تصویر را انتخاب و ذخیره کنید.

شاید سخت باشد که بگوییم دوربین گلکسی اس 9 پلاس، بهترین دوربین دوگانه در دنیای تلفن های همراه است، اما این دوربین قطعا یکی از بهترین‌هاست. سیستم فوکوس سریع این دوربین بسیار دقیق عمل می‌کند و هنگام تعویض سوژه یا تغییر فاصله، سریعا با حالت جدید هماهنگ می‌شود. جزئیات ثبت شده توسط این دوربین در تمام نقاط کادر به شکل یکسان ذخیره می‌شوند و اعوجاج تصویر نیز در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دارند.

به‌خصوص هنگام عکاسی ماکرو از سوژه‌های ریز و یا تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور، قدرت این دوربین بیشتر به چشم می‌آید و این یکی از آن نقاطی است که خود را برای پرداخت هزینه‌ی سنگین خرید این گوشی تحسین خواهید کرد! رابط کاربری دوربین نیز در ورژن ۹.۰ Samsung Exprience حالا بسیار یکپارچه‌تر از قبل شده و دیگر خبری از صفحه‌های جانبی برای انتخاب حالت تصویربرداری نیست.

انواع حالت‌ها از لایو فوکوس گرفته تا حالت اتوماتیک، حالت تنظیمات دستی، پانوراما، عکاسی از غذا، حالت سوپراسلوموشن، اموجی‌های واقعیت افزوده و حالت هایپرلپس همگی در همان نمای اصلی دیده می‌شوند و شما با سوایپ کردن به چپ و راست، می‌توانید بین آنها جابه‌جا شوید. شاتر دوربین، دکمه‌ی آغاز ضبط فیلم، میانبر دسترسی به گالری و گزینه‌هایی برای تنظیم فلش، اندازه‌ی کادر و فیلترهای رنگی نیز در منوی پایین قابل مشاهده‌اند و طبق تجربه‌ی ما بعد از این بررسی، این چیدمان، سرعت کار شما را هنگام عکاسی تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد داد.

البته یک منوی جداگانه برای تنظیمات دوربین نیز وجود دارد که از آنجا می‌توانید رزولوشن عکس و فیلم برای دوربین اصلی و سلفی، نوع فوکوس، تایمر، حالت اچ دی آر، آینه‌ای شدن عکس‌ها، تگ‌گذاری جغرافیایی، کنترل صوتی و نحوه‌ی عملکرد دکمه‌های شاتر و ولوم را کنترل کنید. با سوایپ کردن از بالا به پایین (و برعکس) نیز می‌توانید بین دوربین جلو و عقب جابه‌جا شوید که این تغییر به سرعت انجام می‌شود و از آنجا می‌توانید به مودهایی نظیر سلفی فوکوس (معادل حالت پرتره برای دوربین سلفی)، اموجی‌های واقعیت افزوده و حالت واید سلفی برای گرفتن سلفی‌های عریض‌تر دسترسی داشته باشید.

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی اس 9 پلاس از گشودگی دیافراگم f/1.7 برخوردار است و می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت ۱۴۴۰ پیکسل با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. اموجی‌های واقعیت افزوده، یکی از قابلیت‌های جدید اضافه شده به دوربین سلفی هستند که در دوربین اصلی نیز می‌توانید از آنها استفاده کنید. با انتخاب این حالت از منوی بالای صفحه، می‌توانید چهره‌ی خود را اسکن کنید تا یک اموجی انیمیشنی مشابه چهره‌ی شما ساخته شود. البته می‌توانید از آواتارهای پیشفرض دیوایس نیز استفاده کنید.

ابتدا تصور می‌کردم که قرار است یک اموجی با دقت بسیار بالا از چهره‌ی من ساخته شود. اما بعد از پایان عملیات دیوایس، متوجه شدم که این اموجی تنها به شکل کلی و کمی شبیه به من است. بعد از ساخت اموجی، شما می‌توانید آن را در محیط‌های مختلف مانند پیام‌رسان‌ها به شکل یک گیف به اشتراک بگذارید که تجربه‌ی جالبی است، اما بعد از یکی دو روز، نسبتا تکراری می‌شود و به خصوص به دلیل عدم دقت کافی برای تکرار حرکات کاربر، استفاده از آن چندان هیجان‌انگیز نیست.

علاوه بر گیف‌هایی که در حالت‌های مختلف به شکل اتوماتیک در گالری از اموجی شما ثبت می‌شود، خودتان نیز می‌توانید کلیپ‌های کوتاهی ضبط کنید و خودتان در آنها صحبت کنید تا انیمیشن‌های بامزه‌ای به دست بیاورید. در ضمن افکت‌های واقعیت افزوده‌ی بسیار متنوعی نیز در نرم افزار دوربین برای انتخاب وحود دارد که قطعا از این اموجی‌های سخنگو جذاب‌تر هستند و می‌توانید عکس‌های جالبی را به همراه خود و دوستانتان تهیه کنید؛ امکان قرار دادن قاب‌های متنوع به همراه نوشته‌ها و استیکرهای موضوعی نیز در این قسمت وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب فبلت جدید سامسونگ که در تبلیغات نیز مانور زیادی بر روی آن داده می‌شود، امکان ضبط ویدیوهای سوپر اسلوموشن اچ دی با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه است. البته شما می‌توانید کلیپ‌های صحنه‌ آهسته‌ی فول اچ دی با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه نیز ضبط کنید، اما زمانی که از این مود جدید استفاده کنید، قطعا تجربه‌ی بی‌نظیری به دست خواهید آورد. با رفتن به حالت سوپر اسلوموشن، یک مربع زرد رنگ در وسط صفحه نمایش داده می‌شود و زمانی که حرکتی در این مربع اتفاق بیافتد، فیلمبرداری به طور خودکار با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه انجام می‌گیرد. برای اینکه بهترین نتایج را ثبت کنید، لازم است که مرکز حرکت را درون این مربع قرار دهید و البته مطمئن شوید که نور کافی به دوربین می‌رسد. در زیر، یک نمونه ویدیوی سوپر اسلوموشن که توسط دوربین اس 9 پلاس ضبط کرده‌ایم را می‌توانید تماشا کنید؛ جالب است بدانید که دوربین در این حالت، تنها ۲ دهم ثانیه از سوژه فیلم می‌گیرد و سپس آن را تا ۶ ثانیه طولانی می‌کند:

 

توجه داشته باشید که ویدیوهای ضبط شده در این حالت، کاملا بی‌صدا هستند و به شکل اتوماتیک در گالری دیوایس، بر روی آنها موزیک قرار داده می‌شود که البته می‌توانید آن را کاملا ویرایش کنید و موزیک‌های دیگری را انتخاب کنید. به طور کلی امکانات کاملی برای ویرایش فیلم و عکس در گالری پیشفرض اس 9 پلاس وجود دارد که به جرات شما را از نصب نرم افزارهای جداگانه بی‌نیاز خواهد کرد.

دوربین دوگانه‌ی اس ناین پلاس به شما امکان ضبط 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را نیز می‌دهد و عملکرد سیستم لرزشگیر این گوشی، یکی از بهترین نمونه‌هایی است که تا به حال در میان پرچمداران اندرویدی دیده‌ایم. حتی هنگام دویدن نیز این دوربین تا حد بسیار زیادی، تکان‌های دست فیلمبردار را خنثی می‌کند و اگر کمی بر روی آن تسلط داشته باشید، حتی در شرایط سخت با تکان‌های مداوم نیز می‌توانید ویدیوهایی با حالت سینمایی ضبط کنید.

در انتهای بررسی دوربین سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس، برایتان مجموعه‌ای از تصاویر مختلف که توسط دوربین دوگانه و دوربین سلفی این گوشی در موقعیت‌های مختلف نوری و از سوژه‌های متفاوت توسط تیم گجت نیوز ثبت شده‌اند را آماده کرده‌ایم که آنها را در گالری زیر مشاهده می‌کنید (به دلیل حجم بالای تصاویر، برای مشاهده‌ی هر عکس در اندازه‌ی کامل، بر روی آن راست کلیک کنید و گزینه‌ی “Open Link in a New Tab” را انتخاب کنید تا آن عکس با اندازه‌ی کامل، در یک تب جدید برایتان بارگیری شود):

باتری و شارژدهی

گلکسی اس 9 پلاس از یک باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم-یونی بهره می‌برد که از همان ابتدای رونمایی نیز نگرانی‌هایی بابت کافی نبودن این باتری برای چنین نمایشگر غول‌پیکری مطرح می‌شد و حالا ما نیز بعد از بررسی‌های تخصصی خود، می‌توانیم آن نگرانی‌ها را تا حدی تایید کنیم. البته کمپانی سازنده اعلام کرده است که به لطف فرآیند لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET، بهره‌وری باتری ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است، اما این انرژی اضافه نیز توسط قطعات سخت‌افزاری قدرتمندتر مصرف می‌شود و می‌توان گفت که از نظر عمری باتری و شارژدهی، تفاوت چشمگیری بین سری ۹ و ۸ گلکسی های اس وجود ندارد.

در صورت استفاده‌ی سنگین و نیمه سنگین، شارژ باتری اس 9 پلاس با گذشت نیمی از روز تمام می‌شود و اگر رزولوشن نمایشگر را کاهش دهید و از قابلیت‌های مختلف نرم افزاری کمتر استفاده کنید، این میزان به یک روز کامل می‌رسد. البته خوشبختانه پشتیبانی از شارژ سریع (Quick Charge 2.0) باعث می‌شود که بتوانید با صرف تقریبا نیم ساعت، حدود ۴۰ درصد از ظرفیت باتری را شارژ کنید. البته این رقم، عدد چندان شگفت‌انگیزی محسوب نمی‌شود و به طور مثال شما با صرف نیم ساعت و با استفاده از شارژر سریع میت ۱۰ پرو، می‌توانید حدود ۶۰ درصد از ظرفیت باتری ۴ هزار میلی‌آمپر ساعتی پرچمدار هواوی را پر کنید؛ در سوی دیگر، در این مدت تنها می‌توانید ۲۰ درصد از باتری آیفون ایکس را پر کنید و پرچمدار سامسونگ از این گوشی به مراتب سریع‌تر است.

برای شارژ کامل باتری نیز به صرف حدودا یک ساعت و ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارید که اگر بخواهید از شارژ وایرلس استفاده کنید، این میزان به چند ساعت می‌رسد (سرعت شارژ وایرلس بسیار پایین‌تر از شارژر دیواری سیمی است). طبق آزمایش‌های انجام شده، فبلت پرچمدار جدید کره‌ای‌ها می‌تواند با یک بار شارژ کامل، برای ۱۱ ساعت و ۱۵ دقیقه وب‌گردی از طریق وای فای، ۱۶ ساعت و ۴۵ دقیقه پخش مداوم ویدیو و ۲۵ ساعت و ۲۳ دقیقه تماس بر روی شبکه‌ی 3G دوام بیاورد. بنابراین توصیه‌ی ما این است که حتما یک پاوربانک سبک و باکیفیت تهیه کنید تا همواره بتوانید بدون این که دغدغه‌ی اتمام باتری را داشته باشید، از تمام امکانات این غول هوشمند لذت ببرید.

در بخش تنظیمات باتری، علاوه بر این‌که میزان شارژ باقی مانده و مقدار ساعتی که گوشی روشن می‌ماند، به شما نمایش داده می‌شود، حالت‌های پاورسیوینگ نیز در اختیارتان است که با فعال کردن هرکدام، چند ساعتی به عمر باتری افزوده می‌شود. البته در پایین صفحه نیز به شکل هوشمند، مصرف اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف تحلیل می‌شود و می‌توانید اپ‌هایی را که مصرفشان در زمان استفاده نکردن از آنها نیز بالاست، غیر فعال کنید؛ از این بخش می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که مایل هستید هرگز در زمان استفاده نکردن از آنها، در پس زمینه فعال نباشند را نیز انتخاب کنید.

بنچمارک و قدرت سخت افزاری

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

گلکسی اس 9 پلاس در دو مدل با پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۴۵ و اگزینوس ۹۸۱۰ عرضه می‌شود که البته مدل اول، تنها مخصوص کاربران کشور آمریکا و چین است. بنابراین مدلی که در این بررسی در اختیار ما بود و شما گجت نیوزی‌های عزیز نیز در ایران آن را خریداری می‌کنید، مجهز به چیپست هشت‌ هسته‌ای اگزینوس ۹۸۱۰ با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز است.

این چیپست ۶۴ بیتی که دارای یک کلاستر چهار هسته‌ای متشکل از نسل سوم Mongoose و یک کلاستر کم‌مصرف چهار هسته‌ای متشکل از هسته‌های Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز است، با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET 10LPP تولید شده است. این فرآیند لیتوگرافی که نسل دوم این سری محسوب می‌شود، ۱۰ درصد کارایی بالات و ۱۵ درصد کاهش مصرف انرژی را برای این دیوایس به ارمغان آورده است.

برخورداری از ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR4X، شصت و چهار گیگابایت حافظه‌ی فلش سریع از نوع UFS 2.1 (حداکثر سرعت خواندن ۷۲۰ مگابایت بر ثانیه و حداکثر سرعت نوشتن ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه) با قابلیت ارتقا تا سقف ۴۰۰ گیگابایت از طریق کارت حافظه‌ی جانبی، بلوتوث ۵.۰ و مودم LTE Cat18 (حداکثر سرعت دانلود ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه)، مهمترین مشخصاتی هستند که واحد پردازش مرکزی اس 9 پلاس را به یک غول تمام‌عیار تبدیل کرده‌اند.

اما آیا تمام این اعداد و ارقام که بالاترین‌ها در دنیای موبایل محسوب می‌شوند، توانسته‌اند عملکردی بدون نقص را برای پرچمدار جدید سامسونگ به ارمغان بیاورند؟ پاسخ مثبت است! در بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس ما در چندین نقطه به این نتیجه رسیدیم که پردازنده‌ی قدرتمند این گوشی در کنار ۶ گیگابایت رم، از توان لازم برای پاسخ‌گویی به سنگین‌ترین نیازهای پردازشی نیز برخوردار است و قطعا جدیدترین و سنگین‌ترین بازی‌های گرافیکی روز را می‌توانید به شکلی کاملا روان بر روی آن اجرا کنید.

ما چندین بازی و برنامه که این روزها بیشتر مد نظر کاربران است را بر روی اس 9 پلاس اجرا کردیم و تقریبا در تمام لحظات، سرعت و عملکرد فنی دیوایس در بالاترین حد ممکن قرار داشت. جابه‌جایی سریع بین اپلیکیشن‌ها و عدم کند شدن دیوایس هنگام باز بودن چندین بازی و برنامه که به لطف سیستم مدیریت حافظه‌ی پیشرفته‌ی آن عملی شده است، دو ویژگی ممتاز این گوشی در تست‌ها ما بودند.

اما در نهایت برای اینکه بتوانید وضعیت سخت افزاری S9 plus را نسبت به رقبای هم‌سطحش بسنجید، تست‌های بنچمارک معتبر را بر روی آن به اجرا درآورده‌ایم که نتایج آنها را در نمودار اختصاصی گجت نیوز مشاهده می‌کنید. این تست‌ها، نیازهای روزمره‌ی کاربران را با تست‌های گسترده‌ی گرافیکی و پردازشی ترکیب می‌کنند و با به چالش کشیدن پردازنده و واحد پردازش گرافیکی، در نهایت یک نمره را برای آن در نظر می‌گیرند که تا حدی می‌تواند نشانگر وضعیت فنی آن دیوایس در دنیای واقعی باشد:

 

پلتفرم امنیتی Knox (ناکس) در پنج لایه‌ی مختلف از هسته‌ی سخت افزاری تا رویه‌ی رابط کاربری، امنیت دیوایس را کنترل می‌کند و تمام اطلاعات شما توسط الگوریتم‌های مختلفی حفاظت می‌شود. درست مشابه پرچمدارانی نظیر نوت هشت، اس 9 پلاس نیز از چندین سنسور بیومتریک برای باز کردن قفل دستگاه برخوردار است و شما علاوه بر پین، پسورد، الگو و سنسور اثر انگشت، می‌توانید از سنسور تشخیص عنبیه‌ی چشم و قابلیت تشخیص چهره نیز بهره ببرید. عملکرد سنسور عنبیه‌ی چشم و تشخیص چهره‌ی اس 9 پلاس همچنان سریع و دقیق است و به خصوص عملیات راه‌اندازی و اضافه کردن چهره‌ی جدید، به آسانی و به سرعت انجام می‌شود.

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

از قابلیت‌های جدید فبلت سامسونگ در این بخش، این است که شما می‌توانید یک حالت ترکیبی را برای باز کردن قفل تعیین کنید تا گوشی هر دو فناوری تشخیص عنبیه و تشخیص چهره را به طور فعال نگه دارد و در مواقعی که یکی از آنها به دلیل شرایط نور محیط نمی‌تواند عملکرد دقیقی داشته باشد، از آن یکی برای باز کردن قفل استفاده کند. البته طبق تجربه‌ای که ما از چند هفته بررسی این دیوایس داشتیم، استفاده از هر جفت این سنسورها در صورت تابش نور مستقیم آفتاب کمی دشوار است و بهتر است که سنسور اثر انگشت را نیز برای چنین مواقعی فعال کرده باشید. سرعت اسکنر اثر انگشت با وجود این که به غول‌هایی همچون میت ۱۰ پرو نمی‌رسد، اما همچنان قابل قبول است و به خصوص اگر به محل آن در نزدیکی دوربین‌ها عادت کنید، استفاده از آن چندان دشوار نیست.

صدا و موسیقی

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

حالا نوبت به بخش موسیقی در بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس می‌رسد که قطعا خیلی از کاربران این برند محبوب کره‌ای منتظر آن هستند. بله سرانجام سامسونگ تصمیم گرفت تا اسپیکرهای استریو را به دیوایس‌های پرچمدار خود اضافه کند و این موضوع را با روشی که پیش‌تر هواوی از آن بهره گرفته بود، عملی کرده است.

در واقع گلکسی اس 9 Plus دارای یک اسپیکر تک کاناله بر روی لبه‌ی پایینی دیوایس است، اما هنگام پخش موسیقی، اسپیکر مکالمه نیز به کمک اسپیکر پایین گوشی می‌آید و مجموعا، یک سیستم پخش استریو شبیه‌سازی می‌شود. زمانی که کاربر گوشی را به شکل عمودی در دست می‌گیرد، اسپیکر مکالمه، صداهای کانال راست را پخش می‌‌کند و اسپیکر اصلی نیز وظیفه‌ی پخش اصوات کانال چپ را بر عهده دارد. اما زمانی که گوشی را به شکل افقی در دست می‌گیرید، بسته به این که هر اسپیکر در چه جهتی قرار دارد، کانال راست و چپ به طور هوشمند به آنها تعلق می‌گیرد.

اما این تمام پیشرفت پرچمدار جدید سامسونگ در بخش صدا نیست و اسپیکرهای اس 9 پلاس توسط یکی از زیرمجموعه‌های برند خوش‌نام هارمن یعنی AKG تنظیم و تیونینگ شده‌اند. نتیجه‌ی ورود این متخصص، افزایش چشمگیر حجم و کیفیت صدا شده است و اگر دو نسل هشتم و نهم سری اس سامسونگ را در کنار هم قرار دهید، به وضوح متوجه این تغییرات خواهید شد. به خصوص این که حالا با پشتیبانی از تکنولوژی Dolby Atmos، شدت صدای خروجی به شکل فراگیر افزایش می‌یابد و با قربانی شدن مقداری از شفافیت صدا، می‌توانید از حجم صدای بسیار بیشتری لذت ببرید.

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

یکی دیگر از نقاط قوت گلکسی اس 9 پلاس در بخش صدا، قرار داشتن یک هدفون تو-گوشی بسیار باکیفیت از برند AKG داخل جعبه است. این موضوع که در سری اس هشت و نوت هشت نیز آن را مشاهده کردیم، از دست و دل بازی‌های مورد علاقه‌ی ماست که سامسونگ را در مرتبه‌ای بالاتر از برندهای مشابه قرار می‌دهد. کابل این هندزفری به شکل بافته شده است تا در برابر کشیده شدن و پارگی مقاومت بالاتری داشته باشد و البته ایزولاسیون مناسب‌تری نیز هنگام انتقال فرکانس انجام بگیرد. همچنین چند سر اضافه‌ با اندازه‌های مختلف نیز داخل جعبه قرار دارد تا افراد با گوش‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نیز بتوانند از این هدفون به راحتی استفاده کنند. شفافیت صدای این هدفون در حد قابل قبولی قرار دارد و از نظر بلندی صدا، یکی از بهترین نمونه‌های داخل بازار برای عاشقان گوش دادن به موسیقی با صدای کر‌کننده است!

طراحی سری این هدفون‌ها به گونه‌ای است که صدای محیط را تا حد زیادی خنثی می‌کنند و البته نشت صدای آنها -اگر بلندی صدا بین ۴۰ تا ۷۰ درصد باشد- نیز در حد کاملا کنترل‌شده‌ای قرار دارد.

در بخش تنظیمات صدا، شما می‌توانید شدت ویبره‌ برای هر موقعیت (نوتیفیکیشن، تماس، فشار دکمه‌ی هوم و بازخورد لمسی) را به طور جداگانه تعیین کنید. در ضمن با رفتن به قسمت Sound Quality and Effects، امکان فعال کردن قابلیت Dolby Atmos وجود خواهد داشت که اجازه می‌دهد صدای فراگیر را برای چهار حالت اتوماتیک، تماشای فیلم، موسیقی و مکالمه (افزایش شفافیت و بلندی صداها) تنظیم کنید. یک اکولایزر در دو حالت ساده و پیشرفته، حالت شبیه‌سازی فضای کنسرت، قابلیت تنظیم خودکار مشخصات صدا بر اساس سن کاربر و حالت آپ اسکیل برای افزایش وضوح صدا هنگام گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم نیز برخی دیگر از گزینه‌های این صفحه هستند:

سیستم عامل و رابط کاربری

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

ورژن ۹.۰ رابط کاربری Samsung Experience که بر روی اندروید ۸.۰ اوریو سوار شده است، محیط نرم افزاری پرچمداران سری اس ۹ را تشکیل می‌دهد. این نسخه از تمام ورژن‌های قبلی خلوت‌تر شده است؛ آنقدر خلوت که حتی تعدادی از اپلیکیشن‌های پیشفرض سامسونگ که انتظار می‌رود بر روی تمام گوشی‌ها نصب باشند، نیز حذف شده و کاربر می‌تواند در صورت دلخواه آنها را دانلود و نصب نماید!

با وجود این که رابط کاربری شباهت بالایی به سری اس هشت و حتی نوت هشت دارد، اما به لطف سخت‌ افزار بهبود یافته‌ی اس 9 پلاس حالا همه چیز روان‌تر شده و انیمیشن‌ها نیز با تغییرات جزئی، حالا جذاب‌تر از قبل اجرا می‌شوند. جابه‌جایی متوالی بین صفحه‌ی هوم و صفحه‌ی برنامه‌ها، همچنان هم از طریق سوایپ کردن از بالا به پایین و برعکس امکان‌پذیر است و این جابه‌جایی به قدری سریع و بدون لگ انجام می‌شود که احتمالا در مواقع بیکاری، چند ده باری آنها را سوایپ خواهید کرد!

با ورود به صفحه‌ی اپ‌ها، صفحه‌ها به شکل افقی قابل ورق زدن هستند و یک کادر جستجو نیز در بالای صفحه به چشم می‌خورد. کمپانی سازنده اعلام کرده است که نتایج جستجو‌ها در این کادر حالا از قبل هوشمندتر شده‌اند و واقعا هم همینطور است. به دلیل منوهای بسیار تودرتو و امکانات گسترده‌ی گلکسی اس 9 پلاس، شما احتمالا چندین بار در طول روز از این بخش استفاده خواهید کرد و ما نیز از نتایج پیشنهاد شده توسط این قسمت راضی بودیم. حتی در مواقعی شما دقیقا نمی‌دانید که چه چیزی در این قسمت تایپ کنید و این پیشنهادهای هوشمند سیستم عامل بر مبنای سوابق جستجو‌ی شماست که مشکل را حل خواهد کرد. در ضمن شما می‌توانید تعیین کنید که نتایج این جستجو‌ها از چه اپلیکیشن‌هایی به شما پیشنهاد شود و همچنین می‌توانید یک آیکون برای دسترسی سریع به قسمت جستجو نیز داخل صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها و یا هوم اسکرین قرار دهید.

نوار ناوبری در پایین صفحه از سه دکمه‌ی هوم، بازگشت به عقب و مالتی تسکینگ تشکیل شده که البته از داخل تنظیمات، می‌توانید رنگ کادر آنها را تغییر دهید و البته جهت چینش آنها را معکوس کنید (برای افراد چپ‌دست). در ضمن مقدار فشار لازم برای عمل کردن دکمه‌ی هوم نیز در پنج سطح مختلف از این بخش قابل تغییر است. هنگامی که دیوایس بر روی حالت Always On Display است، شما باید دکمه‌ی هوم را کمی فشار دهید تا وارد صفحه‌ی قفل شوید. البته این کار از طریق فشردن دکمه‌ی پاور نیز امکان‌پذیر است، اما زمانی که دکمه‌ی هوم را فشار می‌دهید، یک بازخورد لمسی بسیار واقعی (به سبک 3D Touch در آیفون) برایتان شبیه‌سازی می‌شود که لذت جالبی دارد و احتمالا ترغیبتان می‌کند که بیشتر از این روش استفاده کنید.

در کنار سه دکمه‌ی نوار ناوبری، یک آیکون نقطه‌ای نیز وجود دارد که زمان باز کردن اپلیکیشن‌ها ظاهر می‌شود و اگر دو بار پشت سر هم آن را فشار دهید، نوار ناوبری به طور خودکار ناپدید می‌شود و زمانی که آن را لازم داشتید، می‌توانید از لبه‌ی پایین صفحه به بالا سوایپ کنید. با دو بار فشار دادن همان نقطه نیز نوار ناوبری به شکل ثابت خود برمی‌گردد.

با لمس دکمه‌ی مالتی تسکینگ، بخش اپلیکیشن‌های در حال اجرا به شکل کارت‌های سه بعدی نمایش داده می‌شود که می‌توانید به راحتی بین آنها سوایپ کنید. از جمله‌ تغییراتی که در ورژن جدید این رابط کاربری ایجاد شده، این است که با لمس کردن آیکون سه نقطه‌ی گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه، می‌توانید به حالت نمایش لیستی بروید تا زمانی که پنجره‌های زیادی در حال اجراست، راحت‌تر آنها را پیدا کنید. همچنین امکان قفل کردن اپلیکیشن‌ها نیز وجود دارد تا زمانی که گزینه‌ی ClOSE ALL را می‌زنید، همه‌ی اپ‌ها به جز آنهایی که قفل کرده‌اید، بسته شوند:

پنجره‌ی اعلانات گلکسی اس 9 پلاس با سوایپ کردن از لبه‌ی بالای صفحه به سمت پایین، کاملا نرم و روان باز می‌شود و عملکردی دو مرحله‌ای دارد. در مرحله‌ی اول تنها بخشی از نوتیفیکیشن‌ها و چند میانبر باز می‌شود و در صورتی که سوایپ کردن را ادامه دهید، یک منوی دو صفحه‌ای شامل تعداد زیادی از میانبرهای دسترسی سریع و نوار تغییر روشنایی صفحه برایتان باز می‌شود. محل قرارگیری آیکون میانبرها، تعداد آنها (۳ ستون با ۳، ۴ یا ۵ ردیف) و این که چه میانبرهایی در نوتیفیکیشن سنتر وجود داشته باشد، همگی توسط کاربر قابل تغییر هستند.

امکان نمایش رابط کاربری به شکل افقی (Landscape) از دیگر قابلیت‌های اضافه شده به رابط کاربری اس 9 پلاس است. با مراجعه به بخش تنظیمات هوم اسکرین، کافی است که تیک گزینه‌ی Portrait mode only را بردارید. سپس اگر حالت چرخش خودکار فعال باشد و دیوایس را بچرخانید، محیط رابط کاربری افقی می‌شود. کار کردن در این حالت با وجود این که چندان آسان نیست، اما می‌توانید تجربه‌ی جدیدی باشد:

گزینه‌ی Device maintenance از دیگر قابلیت‌های جدید پرچمدار سامسونگ است. با ورود به این قسمت در صفحه‌ی تنظیمات، ابتدا وضعیت کلی گوشی در قالب یک عدد از صد در صد نمایش داده می‌شود. سپس می‌توانید با لمس کردن دکمه‌ی زردرنگ بهینه‌سازی، دیوایس را به شکل اتوماتیک تنظیم کنید. همچنین گزینه‌های جداگانه‌ای برای مدیریت بر روی وضعیت باتری، تنظیم سطح عملکرد سخت افزار (بر روی چهار حالت بهینه، مخصوص بازی، مخصوص تماشای فیلم و موسیقی، مخصوص انجام فعالیت‌های سنگین با بالاترین کیفیت نمایشگر)، مدیریت حافظه و حجم اشغال‌شده توسط انواع مختلف فایل، مدیریت رم و حافظه‌ی اشغال شده توسط اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های نرم افزاری و در آخر، گزینه‌ی مخصوص امنیت گوشی و اسکن فایل‌ها در این بخش قابل استفاده هستند:

هنگام نصب اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، گوشی به طور هوشمند به شما امکان می‌دهد که از طریق قابلیت Dual Messenger، دو حساب مختلف را در این اپ‌ها داشته باشید و از دو آیکون متفاوت برای ورود به آنها بهره‌مند شوید. قابلیت App Pair نیز یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس ۹.۰ است که اجازه می‌دهد دو اپلیکیشن که معمولا از آنها به شکل همزمان استفاده می‌کنید را به شکل یک آیکون در پنل اج داشته باشید تا با لمس کردن این آیکون، به شکل اتوماتیک صفحه به دو قسمت تقسیم شود و اپلیکیشن‌های مد نظر شما در بالا و پایین آن اجرا شوند.

قابلیت‌های دستیار صوتی بیکسبی را در گذشته به شکل مفصل بررسی کرده‌ایم، اما حالا در اس 9 پلاس چند قابلیت جدید به آن اضافه شده است و از طریق آیکون مخصوص بیکسبی ویژن در نرم افزار دوربین نیز می‌توانید آن را فراخوانی کنید. بیکسبی زمانی که دوربین را به سمت یک نوشته گرفته‌اید، می‌تواند آن را به شکل خودکار به زبان شما ترجمه کند و اگر آن جسم، یک کالا باشد، می‌تواند نوع و مدل آن را تشخیص دهد و اطلاعاتی را در اینترنت برای شما درباره‌ی آن محصول و فروشگاه‌های ارائه‌‌دهنده‌ی آن پیدا کند.

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

قابلیت جستجو‌ی تصاویرِ مشابه آن جسم، قابلیت اسکن کردن کدهای QR، نمایش میزان کالری غذاها و ارائه‌ی مکان‌های خدماتی و رستوران‌های نزدیک به شکل واقعیت افزوده، از دیگر قابلیت‌های جدید بیکسبی است که البته هنوز هم برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست و شما تنها از طریق تغییر لوکیشن و آی پی قادر به استفاده از آنها خواهید بود.

اپلیکیشن گیم لانچر نیز در رابط نرم افزاری Galaxy S9 Plus وجود دارد و تمام بازی‌های نصب شده به شکل خودکار در این اپلیکیشن جمع‌آوری می‌شوند (می‌توانید تعیین کنید که آیکون اپلیکیشن‌ها تنها در این قسمت دیده شوند و از منوی اصلی حذف شوند). دو حالت High Performance برای اجرای بازی در بالاترین عملکرد پردازشی و حالت Save Power برای بهینه‌سازی مصرف باتری در این اپلیکیشن قابل فعال‌سازی هستند و امکان بیصدا کردن بازی‌ها، بدون تغییر ولوم خود دیوایس، نیز در این قسمت وجود دارد:

DeX Pad، ایستگاه جدیدی است که سامسونگ برای استفاده از گوشی به عنوان یک کیس کامپیوتری در کنار مانیتور از آن رونمایی کرده است. این وسیله که همراه با پرچمداران سری اس 9 رونمایی شد، یک داک افقی و مسطح است که به محض قرار گرفتن گوشی بر روی آن، سطح نمایشگر به یک پد لمسی برای کنترل نشانگر ماوس تبدیل خواهد شد. این نسخه‌ی جدید حالا از مانیتورهای متفاوت با رزولوشن‌های مختلف نیز پشتیبانی می‌کند و با اتصال یک کیبورد بی‌سیم، می‌توانید از یک سیستم رومیزی با بهره‌گیری از پردازنده‌ی قدرتمند اس 9 پلاس لذت ببرید؛ اجرای تمام صفحه‌ی بازی‌ها از طریق این داک امکان‌پذیر است و البته همچنان تماس‌ها، پیام‌ها و تنظیمات گوشی از طریق تسک بار بر روی مانیتور قابل دسترسی خواهند بود.

بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus)

ورژن جدید رابط کاربری سامسونگ امکانات متنوعی برای کار کردن با چند اپلیکیشن به طور همزمان به شما ارائه می‌دهد که قطعا اولین آنها، حالت اسپلیت اسکرین است. در این دو حالت که از طریق لمس و نگه داشتن دکمه‌ی مالتی تسکینگ انجام می‌شود، اپلیکیشن در حال اجرا، از حالت فول اسکرین، به حالت نیم صفحه تبدیل می‌شود و می‌توانید یک اپلیکیشن دیگر را نیز در قسمت پایینی صفحه اجرا کنید. اندازه‌ی هر دو بخش بالا و پایین قابل تغییر است، می‌توانید جای پنجره‌های بالا و پایین را با هم عوض کنید، می‌توانید از آنها یک میانبر مشترک بسازید (قابلیت App Pair)، می‌توانید یک اپلیکیشن را به شکل یک پنجره‌ی کوچک بر روی یک اپ دیگر داشته باشید و یا می‌توانید قسمتی از برنامه را برش دهید تا آن قسمت به شکل دائم در بالای رابط کاربری وجود داشته باشد؛ برای دسترسی به منوی شامل این گزینه‌ها کافی است خط مرکزی دو اپلیکیشن را در حالت اسپلیت ویو لمس کنید:

شما می‌توانید در سامسونگ اکسپرینس ۹.۰، هنگامی که یک اپلیکیشن به شکل تمام صفحه اجرا شده است، از گوشه‌ی سمت راست یا چپ قسمت بالایی آن به سمت داخل صفحه سوایپ کنید تا اپلیکیشن در قالب یک پنجره‌ی کوچک، بر روی رابط کاربری اجرا شود. حالت کار کردن با یک دست نیز از طریق فعال کردن قابلیت ONE-HANDED MODE امکان‌پذیر است. با فعال کردن این قابلیت، اگر از هر گوشه‌ی نوار ناوبری به سمت داخل صفحه سوایپ کنید، رابط کاربری با یک اندازه‌ی کوچک‌تر برای کار کردن با یک دست اجرا خواهد شد. این کار از طریق سه بار فشار دادن دکمه‌ی هوم نیز امکان‌پذیر است. قابلیت دیگر، حالت Smart stay است که در صورت نگاه کردن شما به هر قسمت از نمایشگر، دیگر صفحه به طور اتوماتیک خاموش نمی‌شود.

تمام گزینه‌های بالا در بخش ADVANCED FEATURES در قسمت تنظیمات قابل دسترسی هستند و امکان اسکرین شات گرفتن با کشیدن کناره‌ی دست از راست به چپ، امکان افزایش حساسیت دیوایس به لمس هنگام استفاده از محافظ‌های صفحه‌ی ضخیم، افزایش خودکار کیفیت ویدیوها و تصاویر و بی‌صدا شدن گوشی با بردن دست بر روی صفحه یا برگرداندن گوشی، بخشی دیگر از قابلیت‌های هوشمندی هستند که در این صفحه آنها را خواهید دید:

ورژن ۱.۲.۰۲.۲۶ فولدر امن در گلکسی اس 9 پلاس به کار گرفته شده است که به کاربران اجازه می‌دهد همه چیز، از اپلیکیشن‌ها و تصاویر گرفته تا یادداشت‌ها و فیلم‌های خود را به شکلی امن از دید دیگران پنهان کنند. همچنین امکان جالب این ورژن این است که شما می‌توانید ورژن‌های جداگانه‌ای از اپ‌های خود ایجاد کنید که تنها شما به آنها دسترسی خواهید داشت. برای استفاده از این فولدر لازم است که وارد حساب سامسونگ خود شوید و در ضمن اگر سیستم تشخیص دهد که گوشی روت شده و یا یک رام سفارشی‌ بر روی آن نصب شده است، به طور دائم و به شکل خودکار، تمام محتویات این فولدر را قفل می‌کند و دیگر به آنها دسترسی نخواهید داشت؛ بنابراین حتما از اطلاعاتی که در این فولدر ذخیره می‌کنید، فایل بکاپ داشته باشید.

 

مزایا و معایب

مزایا

  • اسپیکرهای استریو با شدت و شفافیت صدای بسیار مناسب
  • پشتیبانی از استاندارد Dolby Atmos
  • نمایشگر اینفینیتی دیسپلی با حاشیه‌ی بسیار محدود
  • طراحی فوق‌العاده ارگونومیک و حمل آسان علیرغم ابعاد ۶.۲ اینچی نمایشگر
  • امکانات گسترده‌ی نرم افزاری در مقایسه با تمام رقبا
  • دوربین دوگانه با قابلیت تغییر گشودگی دیافراگم به صورت سخت افزاری
  • سیستم لرزشگیر فوق‌العاده کاربردی هنگام فیلمبرداری
  • قابلیت کار با چند پنجره به شکل کاملا کاربردی
  • قدرت سخت افزاری کاملا مناسب و عملکرد بدون افت سرعت در تمام قسمت‌ها
  • وجود هندزفری باکیفیت از برند AKG داخل جعبه
  • روش‌های متنوع برای باز کردن قفل دیوایس و افزایش امنیت

معایب

  • مکان سنسور اثر انگشت همچنان هم نامناسب است
  • طراحی و اندازه‌ی کاملا یکسان دکمه‌ی پاور با دکمه‌ی بیکسبی
  • منوهای بسیار گسترده در تنظیمات می‌تواند باعث سردرگمی شود
  • عمر باتری می‌توانست بسیار بهتر از اینها باشد
  • عملکرد نه چندان مناسب فناوری تشخیص چهره و عنبیه‌ی چشم هنگام تابش نور آفتاب
  • اموجی‌های انیمیشنی، دقت بالایی ندارند
  • مشترک بودن درگاه سیم‌کارت دوم با کارت حافظه‌ی جانبی

جمع بندی

در پایان بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (Samsung Galaxy S9 Plus) حالا نوبت به آن رسیده است که بخش‌های مختلف آن را جمع‌بندی کنیم و ارزش خرید این دیوایس را بررسی کنیم. پرچمداران جدید سامسونگ از همه نظر فوق‌العاده هستند و از همان لحظه‌ی اول که آنها در دست خود می‌گیرید، حس خرید یک کالای لوکس و باکیفیت در ذهنتان تداعی خواهد شد.

کمپانی سازنده در تولید این محصولات جدید کم نگذاشته است و حتی در آیتم‌های داخل جعبه نیز شاهد ادامه‌ی این دست و دل بازی هستیم. برای کسب عنوان بهترین نمایشگر موبایل، بهترین دوربین دوگانه، بهترین دوربین سلفی و قدرتمندترین موبایل از نظر سخت افزاری، قطعا نام این دو پرچمدار جدید سامسونگ در میان کاندیدها قرار دارد و امکانات نرم افزاری هوشمند و بسیار گسترده‌ی آنها نیز در کمتر گوشی دیگری یافت می‌شود.

البته بحث قیمت قطعا نقشی تعیین‌کننده در خرید این محصولات لوکس دارد و با توجه به این که مدل ۶۴ گیگابایتی این گوشی در حال حاضر با قیمتی در حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ تا ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در بازار کشورمان به فروش می‌رسد، خیلی از کاربران از خرید آن صرف نظر می‌کنند. بنابراین اگر توان پرداخت این هزینه‌ی سنگین را دارید و می‌خواهید یک گوشی پرچمدار با بهترین کیفیت ممکن را خریداری کنید، اطمینان می‌دهیم که سری اس 9 پلاس، بهترین گوشی موبایل ساخته شده توسط سامسونگ تا به امروز است.

در پایان مطلب از دفتر سامسونگ در ایران که گوشی گلکسی اس 9 پلاس را برای بررسی اختصاصی در اختیار گجت نیوز قرار داده است، تشکر می‌کنیم.

امتیاز گجت نیوز

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. سلام مرسی واقعا مفید بود . فقط بغل نوار ناوبری علامت دایره نیست بلکه ی علامت تقریبا مستطیل شکل هستش ک وقتی دو بار روش کلیک کنی صفحه چرخش پیدا میکنه

  2. با این قیمت معلومه باید خیلی قوی باشه

  3. فکر کنم ده سال دیگه بتونم دست دوم این گوشی رو بخرم ممنون بخاطر قیمت دلار و رفاه مردم

    • بخدا نمیتونی اون موقع هم

    • واقعا !!. خداروشکر دو سال پیش ایفون ۶اس خریدم تا چند سال مجبور نباشم با این قیمتا گوشی عوض کنم! گوشی های عالی هستن با اینکه با اندروید حال نمیکنم اما دو مدل اخریش خیلی خوشکله اما قیمتش خیلی بالاست. نامردا بد روشی برای سوار شدن بر مردم پیاده کردن (گرانی)

  4. اون عکس هایی که با افکت غذا و دلقک و… گرفتید خیلی خوب بود 😂😂😂

    دست ما که از دامن این زیبا روی تو دل برو کوتاهه! شما با ملایمت باهاش برخورد کنید