مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس

مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس ؛ کدام ابزار طراحی سایت بهتری است؟

در دنیای طراحی سایت، نام‌‌ها و ابزارهای بزرگی همچون وردپرس (WordPress) و اسکوار اسپیس (Squarespace) وجود دارند که تقریبا همگی با آن‌ها آشناییت دارند. در این مطلب قصد داریم با مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس بیشتر به تفاوت این دو و مخصوصا کاربردشان پی ببریم.

حین مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس باید یک نکته بسیار مهم را مد نظر داشته باشیم. این دو تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند، به طوری که از اسکوار اسپیس به عنوان راهکاری به منظور هاستینگ وب سایت‌ها بر روی سرورهای خودشان یاد می‌کنند.

از طرفی دیگر با وردپرس رو به رو هستیم که یک سیستم مدیریت محتوا بوده و می‌توان از آن بر روی سرورهای خود وردپرس و یا سایر وب هاستینگ‌ها استفاده کرد. بر اساس این تعریف، دو ابزار یاد شده کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و شاید مقایسه‌شان صحیح نباشد، اما با پیش رفتن در این مطلب بیشتر به اهمیت مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس پی خواهید برد.

مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس

قابلیت سفارشی‌سازی

برای راه‌اندازی یک وب سایت در حالت کلی، شاید هر دو ابزار مناسبی به نظر برسند، اما وقتی تصمیم دارید بعد از طراحی، وب سایت را به دلخواه خود سفارشی‌سازی کرده و علاوه بر تغییر ظاهر، قابلیت‌های متنوعی نیز به آن اضافه کنید، وردپرس انتخاب بسیار مناسب‌تری خواهد بود.

به عنوان نمونه با مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس متوجه خواهید شد برای وردپرس، چند هزار پوسته به صورت رایگان و پولی وجود دارد. این پوسته در واقع قالب آماده خطاب شده و هر کدام یک وب سایت دارای ظاهر متفاوت را در اختیار شما قرار می‌دهند. خوشبختانه بعد از نصب خواهید توانست در صورت آشنایی با HTML و CCS به کدهای وب سایت دست برده و ظاهر پوسته را به دلخواه سفارشی‌سازی کنید.

تم وردپرس

برای وردپرس چند ده هزار افزونه مختلف وجود دارد. با نصب هر یک همچون یک نرم افزار عادی، ویژگی و قابلیتی جدید به وب سایتتان افزوده خواهد شد. این موضوع نشان‌دهنده قابلیت سفارشی‌سازی بسیار بالای وردپرس است، به این معنی که ظاهر آن به راحتی قابل تغییر بوده و در هر زمان می‌توان به سادگی چند کلیک امکاناتی تازه‌ای به آن اضافه کرد.

پیشنهاد می‌کنیم درباره تهیه یک وب هاستینگ خصاصت به خرج نداده و از یک سرویس‌دهنده معتبر، فضایی به منظور قرار دادن فایل‌های وب سایت خود به صورت پولی تهیه کنید. در صورت استفاده از هاستینگ رایگان وردپرس، با محدودیت‌های زیادی مواجه خواهید شد که کار را برای مدیریت و بهینه‌سازی وب سایت سخت می‌کند.

با مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس به ظرفیت سفارشی‌سازی پایین آن در مقایسه با محبوب‌ترین CMS دنیا پی می‌بریم. به عنوان نمونه تنها می‌توان از بین گزینه‌های ارائه شده، یک پوسته انتخاب کرد و در اینجا آزادی انتخاب چندان زیادی وجود ندارد. سپس می‌توان تغییراتی همچون عوض کردن رنگ و فونت و دیگر موارد سطحی همچون این دو مورد را اعمال کرد.

اسکوار اسپیس

برخلاف وردپرس، در اسکوار اسپیس نمی‌توان به طور کامل به کدهای HTML وب سایت دست برد و به وسیله دست‌کاری CSS تا سر حد مرگ، ظاهر آن را به طور کامل زیر و رو کرد! همچنین نمی‌توان از طریق افزودن کدهای جاوااسکریپت ویژگی‌هایی جدید به وب سایت اضافه کرد.

امکان افزودن پلاگین به منظور افزایش سرعت و کارایی وب سایت و همچنین بهبود سئو آن وجود ندارد. البته یک نسخه مخصوص توسعه‌دهنده برای اسکوار اسپیس وجود دارد، اما کار کردن با آن دشوارتر از چیزی است که تصور می‌کنید. پس اگر به عنوان یک مدیر وب سایت ترجیح می‌دهید قادر به کنترل کامل بخش‌های مختلف شعبه مجازی خود باشید، وردپرس انتخاب شما خواهد بود.

آسودگی در استفاده

البته سفارشی‌سازی وب سایت هزینه‌های خاص خود را دارد، به همین دلیل اگر از وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا برای مدیریت وب سایتی دارای ظاهر عادی و قابلیت‌های محدود استفاده نکنید، کار با آن سخت خواهد شد. در مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس این مورد را باید اصلی‌ترین مشکل وردپرس خطاب کرد.

هدف از توسعه اسکوار اسپیس، آسودگی در استفاده از آن بوده است، شاید به همین دلیل نیز چندان نمی‌توان درونش دست برد و تغییراتی را اعمال کرد. حین استفاده از اسکوار اسپیس در کمتر از چند دقیقه خواهید توانست یک وب سایت شکیل دارای قابلیت‌های مناسب در اختیار داشته باشید.

اسکوار اسپیس

شاید با توجه به ازدیاد پوسته‌های وردپرسی و راحتی در دانلود و نصب آن‌ها، این سیستم مدیریت محتوا مناسب‌تر به نظر برسد، اما نباید فراموش کرد رفع مشکلات تم‌های خریداری شده و یا دریافت شده به صورت رایگان، جز پرجستجوترین عبارت‌ها در گوگل هستند، به این معنی که اغلب افراد حین تعویض قالب با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوند. از طرفی هیچ تضمینی وجود ندارد که یک پوسته با وب سایت شما همخوانی داشته باشد. هر وب سایت دارای بخش‌های متفاوتی در مقایسه با دیگری است، به همین دلیل بعید نیست تم دریافت شده هیچ سنخیتی با وب سایت شما و چهارچوب آن نداشته باشد.

از طرفی دیگر قالب‌های رایگان در اغلب مواقع دارای باگ و ارور هستند که رفع آن‌ها زمان‌بر است. با مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس به آسودگی در استفاده از آن پی خواهیم برد. اگرچه تعداد محدودی قالب توسط توسعه‌دهنده به شما پیشنهاد خواهد شد، اما از همان تعداد می‌توان به سادگی یک کلیک و بدون نیاز به دست‌کاری‌های بعدی استفاده کرد. ویرایش در سطح ساده با استفاده از ابزارهای موجود امکان‌پذیر است.

اسکوار اسپیس

وردپرس قدرتمندترین سیستم مدیریت محتوای متن باز به منظور طراحی سایت است، اما همین موضوع سبب می‌شود کار کردن با آن دشوار باشد. برای افرادی که به فنون طراحی سایت آشناییت نداشته و تنها در پی طراحی وب سایت بدون صرف هزینه زیاد و با تکیه بر دانش محدود خود هستند، استفاده از اسکوار اسپیس پیشنهاد می‌شود.

هزینه

گزینه‌های مختلفی به این منظور برای استفاده از اسکوار اسپیس وجود دارد:

  • ماهیانه 12 دلار برای یک وب سایت شخصی
  • ماهیانه 18 دلار برای یک وب سایت شرکتی
  • ماهیانه 26 دلار برای یک وب سایت فروشگاهی ساده
  • ماهیانه 40 دلار برای یک وب سایت فروشگاهی پیشرفته

هر کدام از این وب سایت‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. با توجه به ماهیت اسکوار اسپیس اغلب کاربران ترجیح می‌دهند از آن به منظور طراحی وب سایت‌های ساده استفاده کنند. اما هزینه‌های وب هاستینگ در WordPress.com کمتر است:

  • استفاده رایگان در صورت داشتن یک وب سایت زیر دامین WordPress.com
  • ماهیانه 4 دلار برای یک وب سایت شخصی
  • ماهیانه 8 دلار برای یک وب سایت دارای قابلیت‌های کافی
  • ماهیانه 25 دلار برای یک وب سایت شرکتی

با مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس به هزینه‌های هاستینگ این دو نیز پی می‌بریم. البته در صورت استفاده از وردپرس می‌توان بر روی هر سرویس دیگری نیز وب سایت خود را سوار کرد. فراموش نکنید در صورت تمایل به نصب پوسته و پلاگین بر روی وب سایت حین استفاده از هاستینگ WordPress.com، حتما باید اشتراک وب سایت شرکتی را تهیه کرده باشید.

مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس

در مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس یک نکته بسیار مهم دیگر از نظر هزینه وجود دارد. وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است، به این معنی که برای استفاده از هسته آن نیاز به پرداخت هیچ مبلغی نیست. در صورت آشنایی با مفاهیم پایه طراحی سایت و همچنین آشنایی با HTML و CSS به منظور ویرایش ظاهر آن، تنها هزینه‌هایی که برای ساخت یک وب سایت خواهید داشت، ثبت یک دامین و خرید یک سرویس وب هاستینگ است، در غیر این صورت می‌بایست با پرداخت هزینه، از یک فرد مجرب درخواست کنید این اعمال را برای شما انجام بدهد.

استفاده‌های تجاری

وردپرس می‌تواند بستری بسیار مناسب برای راه‌اندازی یک وب سایت فروشگاهی باشد. برای این که وب سایت وردپرسی خود را تبدیل به یک فروشگاه آنلاین کنید، راهکارهای زیادی وجود دارد. اما نکته همینجاست؛ برای داشتن یک شعبه اینترنتی به منظور فروش محصولات، می‌بایست وردپرس را با چیز دیگری ترکیب کنید.

اسکوار اسپیس

با مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس به این مزیت آن پی خواهیم برد، چرا که به صورت پیش‌فرض قابلیت‌های یک فروشگاه اینترنتی را دارد. حین استفاده از هر دو ابزار خواهید توانست تعداد زیادی محصول را به مشتریان نمایش داده و به صورت آنلاین به فروش برسانید، اما در صورت نیاز به افزودن قابلیت‌های بیشتر و سفارشی‌سازی فروشگاه آنلاین خود، با توجه به تعدد افزونه‌های وردپرس، این سیستم مدیریت محتوا گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

ساختار وب سایت

به خاطر انعطاف‌پذیری بالای وردپرس، می‌توان از آن به منظور طراحی وب سایت‌هایی استفاده کرد دارای ساختاری پیچیده بود و صفحه‌های متعددی درونشان وجود دارد. به عنوان نمونه وب سایتی را در نظر بگیرید که نقش شعبه مجازی چندین سازمان را دارد. بخش مربوط به هر سازمان دارای قسمت‌های متفاوتی بوده و صفحه‌ها و دسته‌بند‌ی‌های متفاوتی در مقایسه با بقیه دارد.

وب سایت makeuseof.com

با مقایسه وردپرس و اسکوار اسپیس به مناسب بودن آن برای ایجاد وب سایت‌های ساده پی می‌بریم که دارای ساختار پیچیده‌ای نیستند.

اگرچه وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است، اما بیش از 20 درصد کل وب بر روی آن بنا شده و وب سایت‌های بسیار قدرتمندی با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا تا امروز ایجاد شده است. در آن سو، با اسکوار اسپیس مواجه هستیم که بر روی سادگی در راه‌اندازی و استفاده تاکید دارد. به همین دلیل اغلب وب سایت‌های ایجاد شده با آن برای افراد عادی، رستوران‌ها و دیگر کسب و کارهای بی‌نیاز است از یک شعبه اینترنتی پیچیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. یکی از دوستانم یک سیستمی رو طراحی کرده، اگر بیرون بیاد، تمام این CMS ها رو قورت میده

    هنوز تو پیچ و خم ثبت نرم افزار و تاییده فنی هستش (5 ماهه دارن می دو ووننش!)

    یکی دو ماه دیگه میاد بیرون و افتخاری میشه واسه ایران و ایرانی

    بیاد بیرون، جهان به زلزله در میاد

    مثل تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتووووووووووووووووووپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپ صدا می کنه

    با دات نت نوشتش و می خواد Open Source بیرون بدش

    ماژول نوشتن واسش، 3 ثانیه طول می کشه!!!!

    با سپاس

  2. هزینه ش خیلی زیاده