قیمت گوشی های موبایل

پشت پرده افزایش قیمت گوشی های موبایل از زبان وزیر ارتباطات

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد علت افزایش قیمت گوشی های موبایل در ایران شفاف‌سازی کرده و برخی افراد سودجو را به عنوان عاملان اصلی گرانی موبایل معرفی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت گوشی های موبایل در ایران توضیحاتی را ارائه کرد. بسیاری از کارشناسان و مسئولان، عدم تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان را علت اصلی گرانی موبایل می‌دانند، اما آذری جهرمی در این رابطه می‌گوید شرکت‌های واردکننده در ابتدای سال جاری، دلار مورد نیاز خود را با بهای 4200 تومانی دریافت کردند و نباید قیمت گوشی های موبایل در بازار بالاتر از حد معمول برود.

وی به اجرای طرح رجیستری نیز اشاره کرد و گفت ما بحث پروژه ثبت تلفن همراه را با هدف کنترل و نظارت دقیق بر بازار اجرا کردیم و در این چارچوب، آمارهایی مشخص از میزان واردات تلفن همراه با تخصیص ارز را در اختیار داریم. وزیر ارتباطات همچنین اضافه کرد:

آنچه امروز آمار ما در رابطه با واردات گوشی های تلفن همراه با تخصیص ارز 4200 تومانی به این کسب و کارها از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد، این است که ابتدا 54 شرکت برای واردات 7 میلیون و 229 هزار و 646 دستگاه گوشی موبایل به ارزش 580 میلیون و 629 هزار و 283 یورو درخواست دادند که این موضوع در سامانه ثبتارش ثبت شده است. با بررسی‌های انجام شده، در نهایت از این تعداد برای 40 شرکت تخصیص ارز صورت گرفت و مبلغ ارز تخصیص یافته از بانک مرکزی به این شرکت‌ها نیز حدود 220 میلیون و 643 هزار و 206 یورو بوده است.

آذری جهرمی در ادامه اظهار کرد طبق آماری که تا 29 خرداد به دست آمده، پس از این ثبت سفارش‌ها بالغ بر 140 هزار و 399 گوشی به ارزش 75 میلیون و 283 هزار و 860 یورو ترخیص شده که متوسط قیمت گوشی‌های ترخیص شده از بازار بر اساس فرمول اعلام شده، 536 یورو است. به عبارت دیگر، این شرکت‌ها با ارز تخصیص یافته، گوشی‌های گران‌قیمتی را به کشور وارد کرده‌اند که با چند برابر قیمت، آن را در بازار به فروش می‌رسانند.

سودجویان: مقصر افزایش قیمت گوشی های موبایل

وزیر ارتباطات از سودجویی و سوءاستفاده کسانی که ارز را گرفته ولی گوشی را با قیمت بالا به مردم فروخته‌اند ابراز تاسف کرد و گفت در همین هفته سامانه‌ای را راه‌اندازی می‌کنیم تا بر اساس شماره سریال تلفن همراه قابلیت استعلام داشته باشد که آن گوشی با ارز 4200 تومانی ترخیص شده یا با ارزهایی خارج از این چارچوب‌ها تا به این ترتیب، مصرف‌کننده نهایی بتواند در صورت تخلف فروشنده، امکان شکایت داشته باشد. مردم در این بازار بی دفاع نیستند که عده‌ای بتوانند سودجویی کنند، چرا که دولت به این موضوع ورود خواهد کرد. ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم که کدام یک از شرکت‌های واردکننده گوشی تخلف کرده‌اند.

عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان در مورد اختصاص ارز برای واردات تلفن همراه بیان کرد عده‌ای بر این باورند که واردات موبایل باید در گروه سوم کالاهای وارداتی قرار بگیرد. هر چند ما معتقدیم که گوشی تلفن همراه دیگر لوکس نیست و حداقل تا سطحی از قیمت گوشی های موبایل را می‌توانیم در سطح یک قرار دهیم تا نیاز مردم را برطرف کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. اونوقت 40 درصد چطوری حساب کردن میشه جواب بدبد مثال یه j7 معمولی که 900 تومن بود با حساب 40 درصد گرونی به عبارتی میشه 450 تومن وقیمت کلی j7با با افزایش 40 درصدی میشه 1350 تومن ولی قیمت فعلی j7با نوسان 3 میلیومتومنه..نمک پاشیدن دو زخم مردم با همین سرپوشی وسانسور واقعیت یک عمری ملت به درد اورده.البته حقمونه وقتی ماشین 5 تومنی میشه 30 تومن وفروا 500 تومن قیمتش میاد پایین به همدیگه شیرینی پخش میکنیم که 500 تومن ارزون شد ولی اون 24 میلیون به چشممکن نمیاده که چطوری گوش دراز حسابمون میکنن..حکومت باید دونه دونه این بیشرفا رو که بخاطر سود خودشون ملت وبه خاک سیاه میشونن بگیره دارو ندارشونو مصادر کنه…بخدا مردم دیگه بریدن

  2. سلام. قیمت بالای گوشی مشکل نیست. عوضش بهشت و اسلام مال ماست. عوضش امریکایی ها منزوی شدند. عوضش امنیت داریم. اقتدار داریم. باید به اینده امیدوار باشیم. البته خودمون اینطوری خواستیم زندگی کنیم. البته همش حبابه. البته خودمون رای دادیم. البته قیمت دلار رو فراموش کنید. مرگ بر امریکا مرگ بر تمام کشورهای دنیا البته به جز یمن سوریه عراق لبنان گوام زیمباوه سودان سومالی.

  3. دیگ خسته شدیم از این بالا پایین کردنا چ وضه زندگیه

  4. شما که عرضه ندارین ببینی کالایی که وارد کشور میشه رو چطور میدن دست مردم چرا خودتونو مقصر نمیدونید اگه نمیتونی کارتو درست حسابی انجام بدی استعافتو بنویس بزار یکی بیاد که جرات اینو داشته باشه که حداقل هیچ کاری از دستش بر نمیاد راستشو به مردم بگه تا کی میخای با دروغگویی از زیر مسئولیتت در بری

  5. حق مطلب رو دوستان ادا کردن، فقط یک چیز رو اضافه کنم، اینکه طبق گفته خود وزیر باید حدود 580 میلیون یورو ارز به واردات موبایل اختصاص می یافت که حدود 220 میلیون اختصاص یافت، یعنی دو سوم اون با ارز آزاد باید وارد بشه، واقعا متأسفم که دروغگوئی عادی شده

  6. پشت پرده ای وجود نداره

    همه مطالب شده پشت پرده :
    [بررسی پشت پرده ممنوع شدن واردات خودرو و عواقب آن]
    [پشت پرده افزایش قیمت گوشی های موبایل از زبان وزیر ارتباطات]

    همه چی جلوی پرده انجام میشه :

    وقتی آقازاده ای با مدرک دیپلم، درجا میشه رئیس منطقه x شهرداری تهران، چه باید گفت؟

    وقتی آموزش و پرورش اجازه توضیع کتب کمک درسی خارج از آموزش و پرورش رو نمیده و افرادی هم که مجوز دارند، افراد خاص هستند، چه می توان گفت؟

    وقتی یک کشور، اجازه تاسیس تلویزیون خصوصی رو حتی روی اینترنت نمیده، چه باید گفت؟

    وقتی آقازاده دارای ژن خوب در 23 سالگی، MTN آفریقای جنوبی رو به ایران میاره، چه می توان گفت؟

    وقتی اعلام میشه تورم 8 و 6 دهم درصد، چه می توان گفت؟

    وقتی حقوق نماینده مجلس مشخص نیست، چه باید گفت؟

    وقتی اسم بدهکاران بزرگ بانکی اعلام نمیشه، چه باید گفت؟

    وقتی من خودسانسوری می کنم و اگر نکنم، گدجت نیوز کامنت ها رو پخش نمی کنه (مقصر هم نیست، وگرنه فیلتر شدن کمترین بلایی!!!! که سرشون میاد)، چه باید گفت؟

    وقتی استخدام در کشور دارای رابطه هست، چه می توان گفت؟

    وقتی که در بانک مسکن، سود سپرده مسکن یکم (انصراف و درخواست سود) رو دستی حساب می کنند، چه می توان گفت؟

    وقتی قیمت دلار 4251 تومان هست و صرافی ها، یورو را 10100 تومان عرضه می کنند، در کشور چه خبره!!!؟

    وقتی قیمت واقعی هر گرم طلای 18 نزدیک 400 هزار تومان هست (نسبت به دلار 8 هزار تومن) چرا طلا رو باید ارزان و به قیمت 260 الی 270 هزار تومان فروخت!!!؟

    مشکل این بود که جنس کلید حسن از طلا بود و چند وقتیه دزدیده شده!

    قبلاً هم گفته بودم از این پس سعی می کنم قطعه شعری رو فلبداهه بسرایم :

    حسن هرجا پا میزاره – بدبختی به بار میاره

    باید گریست

    با سپاس

  7. چه پشت پرده ای
    همه چیو علنا داریم میبینیم دیگ گندکاری بالاتر از این؟

  8. هیئت مدیره اصناف با چند نفر از مدیرعاملهای وارد کننده میان میگن دوبار ارز دولتی برای هر بار برای هزارتا موبایل به ما تعلق گرفته. پس این ارقام از کجا آوردن؟الان معنی پیگیری رو بیشتر فهمیدیم. پیگیری یعنی این