دبی

بزرگترین مزرعه عمودی دنیا برای غلبه بر مشکل کم آبی در دبی احداث می‌شود

با احداث بزرگترین مزرعه عمودی دنیا در دبی، این شهر بار دیگر از سازه‌ای میزبانی خواهد کرد که در نوع خود بی‌نظیر است. این پروژه با هدف گذر از موانعی چون کم آبی، کمبود زمین قابل کشت و گرمای شدید هوا اجرا خواهد شد.

در کشور امارات عربی متحده و به طور خاص بندر دبی، علاقه وافری به احداث بزرگترین و بلندترین سازه‌ها وجود دارد؛ اما در پروژه ساخت بزرگترین مزرعه عمودی دنیا آنچه که بیشتر به چشم می‌آید آینده‌نگری دست‌اندرکاران آن است تا علاقه‌ی آن‌ها به خودنمایی!

از آنجایی که کمبود آب در امارات مهم‌ترین مساله پیش روی ساکنین این کشور محسوب می‌شود، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و ارائه روش‌هایی برای به حداقل رساندن مصرف آب در کشاورزی، به امری ضروری بدل شده است. در همین راستا بزرگترین مزرعه عمودی جهان در محدوده‌ای به وسعت 12 هزار متر مربع و با هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیون دلار در شهر دبی ساخته می‌شود. کلنگ اجرای این عملیات در پاییز سال جاری (ماه نوامبر) به زمین خواهد خورد.

بزرگترین مزرعه عمودی دنیا

استفاده از محصولات بزرگترین مزرعه عمودی دنیا برای تهیه غذای مسافران فرودگاه دبی

این پروژه حاصل همکاری شرکت کشاورزی کراپ وان (Crop One Holdings) و کترینگ هوایی امارات (Emirates Flight Catering) است که به طور روزانه وظیفه تامین 200 هزار وعده غذایی برای مسافران هواپیمایی امارات در فرودگاه بین‌المللی دبی را بر عهده دارد.

به ادعای سران این دو کمپانی، چنین تاسیساتی در قیاس با کشاورزی مرسوم در زمین‌های روباز، مصرف آب را تا 99 درصد کاهش خواهد داد و این مزرعه پس از بهره‌برداری، ظرفیت برداشت روزانه 2720 کیلوگرم سبزیجات برگی را خواهد داشت.

امارات یکی از عمده‌ترین واردکنندگان مواد غذایی است و حدود 85 درصد از محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند، چرا که بخش اندکی از خاک این کشور قابلیت کشت و کار دارد.

اما مزارع عمودی امکان تولید محصول در 365 روز سال و بدون توجه به تغییرات فصلی را فراهم می‌کنند. گیاهان در این شیوه کشاورزی به جای قرار گرفتن در خاک، با محلولی حاوی ترکیبات مغذی پرورش داده می‌شوند. همچنین در این محیط‌های بسته، عواملی نظیر رطوبت و دما نیز برای رسیدن به حداکثر بازدهی، به خوبی قابل مدیریت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. روزی آبادان انشالله

  2. سلام
    خیلی کار جالبی ولی مشکلی که داره
    هیچی مال خودشون نیست و تا زمانی این پیشرفت رو دارن بعدش برمیگردن به دوران کهن
    بعدش شما ها یا بابای شما سوار هواپیما نبود که از ان بالا پایین نگاه کنید پاپتی ببینی
    سران کشور بودن که قدرت امکانات دستشون بود و انا هم با این عرب ها فرقی نداشتن
    نفت میدادن تکنولوژی داشتن
    بعدش که انا رفتن ما برگشتیم به قول شما به دوران خر سواری بس بعد از این که انا هم برن انا هم برمیگردن به تکنولوژی خر سواری
    البته با این فرق که بزگترین کارشناس های جهان نمیگن ما ان زمان خر سواریم میگن یکی از 10 قدرت کوره خواهیم بود در تمام زمین ها
    حالا کسی میخواد قبول کنه یا نه مهم نیست
    مهم این که حداقل 90 درصد مردم این سرزمین این قبول دارن
    10 درصد هم توشون 100 تا فکر مختلف وجود داره
    1 درصدشون کلا همه چیز نابود شده میبینن
    وخودشون از بزگترین کارشناسهای دنیا هم بالاتر میدادند
    موفق باشید

  3. یه کشور مثل دبی میان چاره سازی میکنن اقدام میکنن تا دیر نشده
    بعد یه جایی مثل ایران فقط بلدن بگن مصرف نکنید کمه
    خب شما هم یه راهی پیدا کنید تا مصرف کمتر شه
    الان چرا ما باید به همه کشورا صادرات هندونه داشته باشیم؟
    هیچ کشوری هندونه نمیکاره چون بیشترین مصرف آب رو داره

  4. یادمه حوالی چهل سال پیش وقتی ما هواپیما قطر و ژاپن و کره و عربستان با الاغ میرفتن اینور و اونور الان ما داریم با سرعت اتم برمی گردیم به دوران قرن نوزده اونا دارن با سرعت نور میرن تو قرن بیست و دو

  5. مزرعه عمودی نماد غربی است و ما باید مزرعه افقی بسازیم