شبکه اجتماعی گوگل پلاس

لو رفتن اطلاعات 500 هزار کاربر گوگل پلاس به تعطیلی کامل آن ختم شد!

شبکه اجتماعی گوگل پلاس بعد از سال‌ها بی‌توجهی کاربران سرانجام خاموش شد! گوگل تصمیم گرفت به خاطر وجود مشکلات امنیتی متعدد، سرانجام فعالیت شبکه اجتماعی گوگل پلاس را متوقف کند.

با ساخت یک اکانت گوگل، به تعداد بسیار زیادی سرویس دسترسی خواهید داشت. به عنوان نمونه می‌توان به سرویس پست الکترونیک جیمیل اشاره کرد که بیشترین تعداد کاربر را در مقایسه با دیگر سرویس‌های ایمیل دارد. سایر سرویس‌های این شرکت نظیر گوگل داکس و گوگل درایو نیز دارای محبوبیت فوق‌العاده زیادی هستند. با این حال، شبکه اجتماعی گوگل پلاس نزد اغلب کاربران جایی نداشته و کمتر کاربری از آن استفاده می‌کند.

واقعیت این است که همان تعداد کم کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس نیز اغلب به خاطر لینک‌گیری و تاثیر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بر روی رتبه وب سایت در موتور جستجوی گوگل، در آن فعالیت می‌کردند، چرا که بر اساس قانونی نانوشته، تاثیر قرار دادن لینک در گوگل پلاس بیشتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی است. پس واقعیت این است که هیچ‌کس واقعا شبکه اجتماعی گوگل پلاس را به خاطر خودش دوست ندارد!

ایراد سه ساله شبکه اجتماعی گوگل پلاس

گوگل چندی پیش، به خاطر مشکلات برخی رابط‌های کاربردی برنامه‌نویسی، اطلاعات چند صد هزار کاربر شبکه اجتماعی گوگل پلاس را لو داد. این اتفاق بهانه خوبی شد تا شرکت در قدمی به منظور جبران خسارت، به طور کامل قید این پلتفرم را زده و تصمیم به توقف فعالیت آن بگیرد.

ساندار پیچای

رابط‌های کاربردی برنامه‌نویسی (API) ذکر شده، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دادند به اطلاعات عمومی و پایه‌ای کاربرانی که با استفاده از اکانت خود به اپلیکیشن‌های آن‌ها لاگین می‌کردند، دسترسی داشته باشد. وجود باگ در این رابط‌ها سبب شد توسعه‌دهندگان، نه تنها به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی پیدا کنند، بلکه به ارتباطات آن‌ها نیز پی ببرند. بروز این مشکل گریبان نزدیک به 500 هزار کاربر را گرفته است. از رابط‌های کاربردی برنامه نویسی ایراددار شبکه اجتماعی گوگل پلاس در 438 اپلیکیشن استفاده شده است.

دیتاهای سرقت شده شامل اسم کامل، آدرس ایمیل، تاریخ تولد، جنسیت، عکس‌های پروفایل، محل زندگی، شغل و وضعیت تاهل است و خوشبختانه شامل پیا‌م‌های رد و بدل شده از طریق ایمیل آدرس، پست‌های تایم لاین، دایرکت مسیج‌ها و شماره موبایل نمی‌شود.

شبکه اجتماعی گوگل پلاس

این ایراد شبکه اجتماعی گوگل پلاس از سال 2015 وجود داشته و شرکت پشتیبان چند ماه پیش به آن پی برد. گوگل می‌توانست این خبر را رسانه‌ای کند، اما از آنجایی که این کار از نظر قانونی اجباری نبود، از عمومی کردنش صرف نظر کرد. از طرفی، پی بردن شرکت به ایراد امنیتی شبکه اجتماعی گوگل پلاس با رسوایی فیس بوک بر سر فروش اطلاعات خصوصی کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی همزمان شده بود، به همین دلیل انتشار این خبر می‌توانست تفکر کاربران را به سمت عمدی بودن لو رفتن اطلاعاتشان در شبکه اجتماعی گوگل پلاس سوق بدهد.

بهانه گوگل برای رسانه‌ای نکردن این اتفاق پیش از این، نبود هر گونه گواهی مبنی بر سو استفاده از دیتاهای لو رفته محسوب می‌شود. البته، این شرکت 438 اپلیکیشن یاد شده را بررسی نکرده و به طور دقیق به کنکاش پیرامون سو استفاده یا عدم سو استفاده توسعه‌دهندگان از این داده‌ها نپرداخته است. گوگل همچنین مدعی است کاربران کمی از این شبکه اجتماعی استفاده کرده و همان تعداد نیز اغلب بین چند ثانیه تا چند دقیقه درون آن لاگین می‌مانند! به همین دلیل اطلاعات مهمی از آ‌ن‌ها درون شبکه اجتماعی گوگل پلاس وجود ندارد. غول نرم افزاری در انتها اعلام کرد توسعه امنیت دیگر پلتفرم‌های تحت اختیارش را در دستور کار قرار داده و از این پس، کنترل بسیار بیشتری بر روی رابط‌های کاربردی برنامه‌نویسی خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. منبع مدیریت گوگل پلاس سرور جدید

  2. ما اصلا با این چیزا نزدیک نمیشیم