بنچمارک تراشه کایرین 980

بنچمارک تراشه کایرین 980 ؛ هواوی میت 20 پرو چقدر قدرتمند است؟

بنچمارک تراشه کایرین 980 (Kirin 980)، قدرت پردازشی پرچمدار جدید هواوی را مشخص می‌کند. تصور می‌کنید هواوی میت ۲۰ پرو (Huawei Mate 20 Pro) تا چه اندازه قدرتمند از سایر پرچمداران است؟

هواوی میت 20 پرو، نه‌تنها به خاطر باتری بزرگ، طراحی عالی یا دوربین سه گانه 40 مگاپیکسلی، بلکه به عنوان اولین موبایل اندرویدی با بهره‌گیری از جدیدترین نسل از تراشه‌های موبایلی، یک گوشی هوشمند تمام‌عیار محسوب می‌شود. مقصود ما، تراشه جدید کایرین 980 است که با فناوری 7 نانومتری ساخته شده و به همراه هوش مصنوعی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در مقایسه با این تلفن هوشمند، سایر موبایل های مجهز به چیپست پرچمدار اسنپدراگون 845 از فناوری قدیمی‌تر 10 نانومتری بهره می‌برند. در سوی دیگر، این اپل بود که آیفون XS مکس را به عنوان نخستین موبایل بازار با چیپ 7 نانومتری (A12 بایونیک) روانه بازار کرد.

اما در مورد چیپ جدید Kirin 980 در هواوی میت 20 پرو چه چیزی باید بدانید؟ در طراحی این سیستم روی چیپ، از پردازنده هشت هسته‌ای (دو هسته بزرگ در کنار دو هسته میانی و چهار هسته “LITTLE”) استفاده شده است. کلاک هسته‌های بزرگتر A76 به 2.6 گیگاهرتز می‌رسد، در حالی که هسته‌های میانی A76 در کلاک 1.92 گیگاهرتز و هسته‌های A55 در 1.8 گیگاهرتز ست شده‌اند. سازندگان همچنین از پردازشگر گرافیکی جدیدتر Mali G76 نیز بهره برده‌اند تا علاوه بر کاهش مصرف برق، شاهد افزایش قدرت آن برای اجرای روان‌تر بازی‌ها باشیم.

با در نظر گرفتن همه این جزئیات، هواوی میت 20 پرو با تراشه کایرین 980 چه عملکردی در برابر رقبا خواهد داشت؟

کایرین 980

بنچمارک تراشه کایرین 980

در بنچمارک تراشه کایرین 980 ، ابتدا عملکرد پردازنده را بررسی خواهیم کرد. حالت تک هسته‌ای در GeekBench 4، نشانگر عملکرد هسته پردازشگر جدید و قدرتمند Cortex-A76 است:

بنچمارک تراشه کایرین 980

حالت چند هسته‌ای، دید بهتری از عملکرد تراشه برای وظایف سنگین را پیش روی کاربران قرار می‌دهد:

بنچمارک تراشه کایرین 980

AnTuTu، یک بنچمارک پیچیده و جامع است که تمام جنبه‌های تراشه اعم از قدرت CPU و GPU را بررسی کرده و نتیجه نهایی را در قالب اعداد نشان می‌دهد.

در این تست، هواوی میت 20 پرو بالاتر از هر موبایل اندرویدی دیگر قرار گرفته است، ولی هم‌چنان با آیفون 10 اس مکس و تراشه A12 بایونیک فاصله دارد:

بنچمارک تراشه کایرین 980

بنچمارک GFXBench مخصوص کارت گرافیک بوده و می‌تواند معیار خوبی برای سنجش قدرت پردازشگر گرافیکی (در اینجا Mali G76) باشد. مورد بسیار جذاب، غلبه گلکسی نوت 9 و وان پلاس 6 بر هواوی میت 20 پرو است. هواوی میت 20 پرو، هربار نتیجه متفاوتی را در این بنچمارک نشان می‌داد (بالاترین امتیاز لحاظ شده است):

بنچمارک تراشه کایرین 980

همان‌طور که در بنچمارک تراشه کایرین 980 نیز دیده‌ایم، این SoC جدید یک جهش بزرگ و مهم برای هواوی میت 20 پرو محسوب شده و در اغلب موارد، عملکرد بهتری از سایر گوشی های اندرویدی دارد؛ اما به اندازه A12 Bionic قوی نیست.

به هر صورت، اگر به دنبال دستگاهی اندرویدی با بیشترین توان پردازشی هستید، Mate 20 Pro بهترین انتخاب خواهد بود.