بررسی هواوی میت 20 - Huawei Mate 20 Review: مشخصات فنی، قیمت، دوربین و طراحی

بررسی هواوی میت 20 (Huawei Mate 20)

بررسی هواوی میت 20 (Huawei Mate 20) را برای طرفداران این گوشی قدرتمند آماده‌ کرده‌ایم تا به طور کامل با مشخصات فنی، عملکرد سخت افزاری، طراحی، عملکرد دوربین و رابط کاربری آن آشنا شوید و ارزش خرید پرچمدار 2018 هواوی را ارزیابی کنیم.

هواوی میت 20 پیش از آن که یک دنباله‌ی مستقیم برای میت ۱۰ باشد، آغازگر یک مسیر تازه است. این برند چینی که رفته رفته در حال رسیدن به آرزوی پادشاهی دنیای گوشی های هوشمند است، با وام گرفتن از سری محبوب پی ۲۰، حالا پرچمداران میت خود را به سطحی رسانده است که به راحتی نظر هر علاقه‌مندی را به خود جذب می‌کند. درست مشابه اتفاقی که برای سری نوت و سری اس سامسونگ رخ داده است، اینجا نیز سری میت 20 بیش از همیشه، این خانواده را به غول‌های سخت افزاری سری پی ۲۰ نزدیک کرده و احتمالا خریداران انتخاب سختی برای خرید یکی از این دو مدل خواهند داشت.

پس شما عزیزان گجت نیوزی هم که احتمالا قصد تهیه‌ی یک پرچمدار اندرویدی را دارید، در ادامه با بررسی هواوی میت 20 با ما همراه باشید تا به طور کامل، نقاط قوت و امکانات جدید پرچمدار حال حاضر هواوی را بررسی کنیم و در انتها ببینیم ارزش خرید آن در مقایسه با رقبا چگونه است:

فهرست مطالب بررسی هواوی میت 20

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی هواوی میت ۲۰ دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی میت 20 هواوی

میت ۲۰ هواوی نیز درست مشابه دیگر پرچمداران این برند چینی، دارای مشخصات سخت افزاری اغوا‌کننده‌ای است و در قسمت‌های مختلف، از بهترین استانداردهای حال حاضر دنیای موبایل برای آن استفاده شده است:

  • طول بدنه: ۱۵۸.۲ میلی‌متر (۶.۲۳ اینچ)
    ضخامت: ۸.۳ میلی‌متر (۰.۳۳ اینچ)
    عرض: ۷۷.۲ میلی‌متر (۳.۰۴ اینچ)
  • وزن: ۱۸۸ گرم
  • پوشش محافظتی: گوریلا گلس
  • مقاومت در برابر آب و گرد و غبار: استاندارد IP53
  • رنگ‌ها: آبی، مشکی، بنفش گرگ و میشی (Twilight)
  • جنس بدنه: پنل‌های شیشه‌ای و فریم آلومینیومی
  • پورت‌های ورودی: یو اس بی تایپ سی و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: کایرین ۹۸۰ (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی Mali-G76 MP10)
  • فرکانس پردازنده: ۲.۶ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۶/۴ گیگابایت
  • ظرفیت داخلی: ۱۲۸ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا سقف ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت حافظه جانبی نانو
  • امکانات صدا: اسپیکرهای استریو، پخش صدا با مشخصات ۳۲ بیت/ ۳۸۴ کیلوهرتز، تکنولوژی حذف نویز اکتیو با میکروفون اختصاصی
  • ابعاد نمایشگر: ۶.۵۳ اینچ IPS LCD با پشتیبانی از HDR10
  • تراکم پیکسلی: ۳۸۱ پیکسل بر هر اینچ (۱۶.۷ میلیون رنگ)
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۰۸۰ در ۲۲۴۴ پیکسل (نسبت تصویر ۱۸.۷ به ۹)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۸۸ درصد
  • دوربین سلفی: ۲۴ مگاپیکسل با f2.0
    لنزهای لایکا، حالت پرتره با افکت بوکه
    فیلمبرداری با رزولوشون ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
  • دوربین اصلی: سه‌گانه ۱۲ + ۱۶ + ۸ مگاپیکسل
    (لنزهای ۲۷، ۱۷ و ۵۲ میلی‌متری با f/1.8 و f/2.2 و f/2.4 )
    فلش ال ای دی دوگانه، لنزهای لایکا، حالت مخصوص تصویربرداری در شب
    زوم اپتیکال دو مرحله‌ای، حالت عکاسی حرفه‌ای با تنظیمات دستی
    فناوری تشخیص نوع سوژه مبتنی بر هوش مصنوعی (Master AI)
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره و لبخند، پانوراما و HDR خودکار
    تثبیت الکترونیکی تصویر (EIS)، فیلمبرداری 4K
    تثبیت تصویر با بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی انحصاری هواوی (AIS)
    فیلمبرداری فوق آهسته با رزولوشن ۷۲۰ پیکسل و نرخ ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-پلیمری با قابلیت شارژ سریع
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۹.۰ پای + ورژن ۹.۵ رابط کاربری اختصاصی EMUI 9
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان، 4G LTE، وای فای 802.11 a/b/g/n/ac، ان اف سی، بلوتوث ۵.۰، رادیو اف ام، وای فای دایرکت، DLNA و aptX HD
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت، تشخیص چهره دو بعدی، ژیروسکوپ، سنسور تشخیص مجاورت، قطب‌نما، فرستنده‌ی مادون قرمز، سنسور فشارسنج، تشخیص نور محیط

طراحی

حاشیه‌های نمایشگر میت ۲۰ هواوی در کمترین میزان ممکن قرار دارند و تنها یک بریدگی قطره‌مانند در بالای صفحه، میزبان دوربین سلفی است و باقی سطح صفحه به پیکسل‌های تاچ اسکرین اختصاص یافته است. علاوه بر لنز دوربین، چند سنسور دیگر نیز در این قسمت قرار گرفته و بلندگوی تماس، تا بیشترین حد ممکن به لبه‌ی بالایی گوشی نزدیک شده است. این اسپیکر که حتی ممکن است در نگاه اول متوجه حضور آن نشوید، هنگام پخش موسیقی به عنوان بلندگوی دوم نیز عمل می‌کند تا سیستم پخش استریوی میت بیست ممکن شود. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون برخلاف میت ۲۰ پرو که فاقد آن است، بر روی لبه‌ی بالایی به همراه فرستنده‌ی مادون قرمز دیده می‌شود و حفره‌های اسپیکر و پورت یو اس بی تایپ سی نیز در لبه‌ی پایینی جای خوش کرده‌اند؛ البته این طراحی سبب شده است که باز هم بر خلاف مدل پرو، شاهد مقاومت کمتری در برابر نفوذ آب باشیم و استاندارد IP53، تنها در برابر پاشش قطرات آب از میت ۲۰ پرو محافظت می‌کند.

بدنه‌ی گوشی مشابه تمام پرچمداران این سال‌‌ها، از یک ساختار ساندویچی با دو پنل شیشه‌ای در جلو و عقب و یک فریم آلومینیومی در میان آنها تشکیل شده‌ است. پنل جلویی برخلاف پرچمداران سامسونگ، کاملا تخت است و انحنای نرمی بر روی پنل پشتی دیده‌ می‌شود. هواوی برای اینکه اصطکاک بیشتری بر روی پنل عقبی ایجاد کند و نگه داشتن گوشی در دست آسان‌تر شود، یک بافت مورب و بسیار سطحی را بر روی آن طراحی کرده است که Hyperoptical pattern نامیده می‌شود. اگر دستتان را بر روی پنل پشتی بکشید، متوجه این سطح خواهید شد، اما وجود آن در حدی نیست که کاملا جلوی لیز خوردن پنل شیشه‌ای در دست را بگیرد. این بافت که از طریق برش لیزری بر روی پشت گوشی حکاکی شده، به شکل جالبی جلوی جذب اثر انگشت و چربی را می‌گیرد و اگر به تمیزی بدنه‌ی گوشی اهمیت می‌دهید، دیدن این ویژگی برایتان جذاب خواهد بود.

با وجود برخورداری از سه لنز دوربین، طراحی پنل پشتی میت 20 همچنان هم زیبا و مینی‌مالیستی است و یک کادر مربعی که در حدود یک میلی‌متر از سطح بدنه بیرون زده است، تمام امکانات تصویربرداری را داخل خود جای داده است. این موضوع علاوه بر اینکه تنظیم قاب دوربین هنگام عکاسی را آسان‌تر می‌کند، جلوه‌ی ظاهری بسیار جذاب‌تری هم در مقایسه با طراحی‌های اخیری که در گوشی‌های چهار-دوربینه دیده‌ایم (بله منظورمان دقیقا تویی سامسونگ عزیز!)، دارد.

برخلاف میت ۱۰ که دارای سنسور اثر انگشت بر روی دکمه‌ی هوم بود، حالا اینجا با حذف تمام حاشیه‌های نمایشگر، سنسور اثر انگشت نیز به یک کادر دایره‌ای بر روی پشت گوشی منتقل شده است که البته چیز جدیدی در طراحی‌های هواوی محسوب نمی‌شود و دسترسی به آن نیز همچنان آسان است. سرعت عمل این سنسور بسیار بالاست و حتی هنگامی که دستتان چرب و یا کمی خیس باشد نیز با دقت بالایی قفل دیوایس را باز می‌کند. در ضمن برای استفاده از آن لازم نیست که دکمه‌ی پاور را فشار دهید و با قرار دادن انگشتتان بر روی سنسور، مستقیما قفل باز می‌شود و صفحه روشن خواهد شد.

برخلاف مدل پرو، میت 20 از یک اسکنر سه بعدی برای تشخیص چهره برخوردار نیست اما همچنان دوربین سلفی این گوشی، برای تشخیص چهره می‌تواند به کار رود. با فعال کردن قابلیت فیس آنلاک از قسمت تنظیمات، کافی است دکمه‌ی پاور را فشار دهید تا عملیات اسکن چهره به شکل دو بعدی انجام شده و قفل دیوایس باز شود. همچنین می‌توانید گزینه Direct Unlock را نیز فعال کنید تا عملیات باز کردن قفل، به طور مستقیم انجام شود و به جای مشاهده‌ی لاک اسکرین، به شکل مستقیم وارد رابط کاربری شوید. در تست‌های گجت نیوز برای بررسی هواوی میت 20 ، علیرغم اینکه سنسور اختصاصی برای تشخیص چهره در این گوشی وجود ندارد، اما تشخیص چهره با دقت جالبی انجام می‌گیرد و به طور کامل می‌توانید روی سرعت آن مثلا در مواقعی که دستتان کثیف است، حساب کنید.

در ضمن اگر از طرفداران سبک طراحی ناچ نیستید، با مراجعه به تنظیمات ناچ در زیرمجموعه‌ی تنظیمات نمایشگر، می‌توانید حالت مخفی کردن ناچ را انتخاب کنید تا به جای این ناچ قطره‌ای، یک کادر مستطیلی کامل در بالای نمایشگر به نمایش دربیاید.

فریم آلومینیومی دور گوشی، کاملا هارمونی مناسبی با رنگ خود بدنه دارد و سطح آن کمی براق‌تر از پنل پشتی است. سمت چپ این فریم تنها خشاب سیم‌کارت مشاهده می‌شود که با پین مخصوص بیرون می‌آید و میزبان یک سیم‌کارت نانو به همراه یک کارت حافظه‌ی نانو خواهد بود. البته از آنجا که هواوی خود مبدع این استاندارد طراحی در کارت‌های حافظه‌ی جانبی است، در حال حاضر کارت‌های حافظه‌ی نانو در بازار یافت نمی‌شوند و تا زمان‌ عرضه‌ی آنها به بازارهای جهانی، تنها می‌توانید از دو سیم‌کارت نانو برای پر کردن این خشاب‌ها استفاده کنید.

در طراحی دکمه‌ها، خوشبختانه بافت کاملا متفاوت و زبری برای دکمه‌ی پاور در نظر گرفته شده و یک لایه‌ی قرمز رنگ نیز به دور آن کشیده شده که تشخیص آن از دکمه‌های ولوم را کاملا آسان کرده است. علی‌رغم برخورداری از یک نمایشگر غول‌پیکر، میت 20 هواوی همچنان فبلت خوش‌دستی است و برای من که دست‌هایی با ابعاد تقریبا متوسط دارم، دسترسی به تمام دکمه‌ها و البته سنسور اثر انگشت در حالی که گوشی را با یک دست گرفته‌ام، به آسانی امکان‌پذیر است.

 

نمایشگر

میت 20 هواوی از یک پنل ۶.۵۳ اینچی از نوع IPS ال سی دی بهره‌مند شده است که وجود یک ناچ قطره‌ای در بالای آن، نسبت تصویر ۱۸.۷ به ۹ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. رزولوشن فول اچ دی پلاس (۱۰۸۰ در ۲۲۴۰)، تراکم پیکسلی این نمایشگر را به ۳۸۱ پیکسل بر هر اینچ می‌رساند که از میت ۱۰ پرو و مدل پروی‌ میت ۲۰ کمتر است، اما همچنان هم وضوح قابل توجهی برای یک نمایشگر ال سی دی محسوب‌ می‌شود. همانطور که گفتیم، لبه‌های این نمایشگر کاملا تخت هستند و یک لایه از شیشه‌ مقاوم گوریلا گلس که البته ورژن دقیق آن اعلام نشده، برای محافظت آن در برابر آسیب‌های فیزیکی بر روی آن کشیده شده است.

نحوه‌ی آرایش پیکسل‌های RGBW (قرمز، سبز، آبی، سفید) در نمایشگر میت 20 دقیقا مشابه میت ۱۰ است و با پشتیبانی از استاندارد HDR10 و پوشش کامل گستره‌ی رنگی DCI-P3، می‌توانید محتواهای با کیفیت روز را با جزئیات کامل بر روی آن تماشا کنید. حداکثر روشنایی در حدود ۴۹۱ نیت برای این پنل اندازه‌گیری شده است که اجازه می‌دهد در صورت تابش نور مستقیم آفتاب به صفحه نیز بتوانید محتوا را ببینید. البته در این حالت، رنگ‌ها حالتی محو به خود می‌گیرند و تشخیص رنگ‌های نزدیک به هم، سخت‌تر می‌شود.

علاوه بر قابلیت‌ Eye Comfort برای کار کردن در محیط‌های تاریک، می‌توانید حالت Natural Tone را نیز از قسمت تنظیمات فعال کنید تا دمای رنگی صفحه بر مبنای نور محیط به طور خودکار تنظیم شود و بتوانید برای مدتی طولانی و بدون این‌که به چشمانتان آسیب وارد شود، محتوای رو صفحه را بخوانید و تماشا کنید. دو حالت نرمال و Vivid برای تنظیم نمایشگر در نظر گرفته شده‌اند که حالت دوم، اشباع رنگی بالاتر و رنگ‌ها و سایه‌های زنده‌تر و اغراق‌آمیزتری را به نمایش می‌گذارد. deltaE که واحدی برا اندازه‌گیری دقت رنگ‌های نمایشگر در موقعیت‌های مختلف است، برای حالت نرمال در حدود ۳ و برای حالت Vivid در بازه‌ی ۳.۴ تا ۸.۵ اندازه‌گیری شده است که رقمی قابل قبول در آزمایشگاه محسوب می‌شود.

علاوه بر قابلیت تعیین رزولوشن به شکل هوشمند، خود کاربر نیز می‌تواند رزولوشن نمایشگر Mate 20 را به ۱۴۹۶ در ۷۲۰ پیکسل کاهش دهد تا مصرف باتری نیز کمتر شود. به گفته‌ی هواوی، هوش مصنوعی به طور پیوسته بر روی عملکرد باتری و نحوه‌ی مصرف کاربر نظارت دارد تا حداکثر بهینه‌سازی به طور خودکار بر روی نحوه‌ی شارژرسانی اعمال شود. در ضمن خوب است بدانید که این باتری و سیستم شارژ میت ۲۰ موفق به دریافت استاندارد موسسه‌ی TÜV نیز شده است تا خیالتان از حوادثی نظیر آتش‌سوزی و انفجار باتری راحت شود.

 

دوربین

سری میت 20 هواوی از نظر تعداد و طراحی دوربین‌ها، کاملا مشابه هم هستند اما از نظر قابلیت‌های فنی و مشخصاتی نظیر رزولوشن، این میت 20 پرو است که کاملا نسبت به مدل استاندارد برتری دارد. میت 20 از سه دوربین مختلف تشکیل شده که اولی، یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۲۷ میلی‌متری، گشودگی دیافراگم f/1.8 و ابعاد پیکسل 1/2.3 اینچ دارد. عکاسی و فیلمبرداری در حالت اصلی، با استفاده از این دوربین انجام می‌گیرد و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با لنز ۵۴ میلی‌متری و f/2.4 نیز برای زوم کردن در حالت تله فوتو به کار می‌رود. در نهایت نیز دوربین سوم با یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و لنز واید ۱۷ میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/2.2 دیده می‌شود که برای عکاسی از مناظر و سوژه‌هایی که به کادری عریض احتیاج دارند، وارد عمل می‌شوند.

تمام این دوربین‌ها تحت برند لایکا تولید شده‌اند و بسته به حالتی که کاربر برای عکاسی انتخاب می‌کند، یکی از آنها و یا همگی وارد عمل می‌شوند و واحد پردازش تصاویر با استفاده از اطلاعات دریافتی از هر سه سنسور، تصویر نهایی را در گالری ذخیره می‌کند. اولین تغییر در این سیستم سه‌گانه، حذف سنسور مخصوص عکاسی سیاه و سفید است که ما در بررسی گوشی‌ های قدیمی‌تر هواوی مانند میت ۱۰ به‌شدت از عملکرد آن رضایت داشتیم و البته حالا با توجه به پیشرفته‌تر شدن بخش نرم افزاری، دیگر نیازی به آن سنسور احساس نمی‌شود و سنسور عکاسی واید جایگزینش شده است. هیچکدام از این لنزها دارای قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر نیستند که ضعف بزرگی محسوب می‌شود و البته سیستم انحصاری تثبیت تصویر با استفاده از هوش مصنوعی که هواوی آن را AIS می‌نامد، تا حدودی فقدان آن را جبران می‌کند.

رابط کاربری دوربین تقریبا همانی است که در گوشی های اخیر هواوی و آنر دیده بودیم و با سوایپ کردن بر روی نوار پایین صفحه، می‌توانید بین حالت‌های فیلمبرداری، عکاسی با تنظیمات دستی، پرتره و … جابه‌جا شوید. جابه‌جا شدن بین دوربین سلفی و دوربین اصلی نیز از همان پایین انجام می‌شود و خبری از جسچر لمسی بر روی صفحه نیست.

برای دیدن حالت‌های بیشتر عکاسی حتما لازم است که نوار پایین صفحه را تا رسیدن به گزینه‌ی More بکشید تا به مودهایی نظیر افکت‌های واقعیت افزوده، سیاه و سفید، اچ دی آر، پانورامای سه بعدی، اسلوموشن و تایم لپس دسترسی پیدا کنید. هنگامی که در حالت Photo قرار دارید، هوش مصنوعی هواوی که حالا ورژن جدید آن با نام Master AI 2.0 معرفی شده، سوژه‌ی مورد نظر را رصد می‌‌کند و بهترین تنظیمات مخصوص آن سوژه را از نظر جزئیات رنگ، روشنایی و کنتراست، فعال می‌‌کند. عملکرد این نسخه از هوش مصنوعی نسبت به مدل‌های سال گذشته، بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر است و حتی به طور مثال زمانی که جلوی یک فواره در پارک قرار می‌گیرید که آبنمای آن خاموش است، این سیستم به راحتی می‌تواند نوع سوژه را تشخیص دهد. Master AI 2.0 می‌تواند ۱۲۰۰ صحنه‌ در ۲۵ دسته‌بندی مختلف را شناسایی کند و تغییراتی که به وجود می‌آورد، در اکثر موارد راضی‌‌کننده است و برخلاف تغییرات اغراق‌آمیز نسخه‌های قبلی، ما واقعا از عملکرد این قابلیت در بهبود عکس‌ها راضی بودیم؛ هرچند که شما می‌توانید از قسمت تنظیمات، آن را به طور کامل غیر فعال کنید.

هنگامی که گوشی را به شکل افقی گرفته‌اید، یک عدد یک در پایین صفحه دیده می‌شود که با لمس کردن آن، می‌توانید بین حالت زوم دو برابر اپتیکال و البته زوم ۰.۶ (حالت واید) جابه‌جا شوید. برای زوم بیشتر یا کمتر به شکل الکترونیکی نیز می‌توانید دستتان را بر روی این نوار نگه دارید و به سمت چپ و راست بکشید. البته از آنجایی که در حالت زوم دو برابری، از سنسور ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌شود، تغییراتی در رزولوشن و جزئیات رنگ‌ها به وجود می‌آید که در نمونه تصاویر زیر می‌توانید آنها را مشاهده کنید.

سمت چپ: زوم یک برابر – سمت راست: زوم اپتیکال دو برابر

برای عکاسان حرفه‌ای، مود تنظیمات دستی نیز در رابط کاربری دوربین قرار داده شده که مثل همیشه کامل است و میزان ایزو (از ۵۰ تا ۳۲۰۰)، سرعت شاتر (از ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه)، اکسپوژر، نوع فوکوس، وایت بلنس و دیگر تنظیمات را خودتان به طور دستی تنظیم کنید. یک مود مخصوص عکاسی پرتره نیز به این دوربین اضافه شده است که با فعال کردن آن، چهره‌ی سوژه به طور خودکار تشخیص داده می‌شود و افکت بوکه بر روی پس‌زمینه اعمال خواهد شد. شما می‌توانید شکل بوکه‌های پس‌زمینه را از حالت دایره‌ای معمولی به شکل‌هایی نظیر قلب، بیضی و لوزی تغییر دهید و البته گزینه‌ی زیباسازی خودکار نیز برای برطرف کردن ایرادات چهره در ده سطح مختلف قابل فعال‌سازی است؛ بخش نوردهی پس‌زمینه نیز در مود پرتره قابل دسترسی است که حالت‌هایی نظیر نور استیج را شبیه‌سازی می‌کند و البته عملکرد آن به حدی قوی نبود که در موقعیت‌های زیادی از آن استفاده کنیم.

عملکرد کلی دوربین در صورت وجود نور کافی، بسیار ایده‌آل است و تصاویری که به خصوص در طول روز ثبت می‌کنید، جزئیات رنگی بسیار غنی، کنتراست مناسب و وضوح بالایی حتی در گوشه‌ها و لبه‌های کادر دارند. به‌خصوص با توجه به اصلاحاتی که بر روی Master AI 2.0 انجام شده، حالا این مغز متفکر نیز کاملا در خدمت کاربر قرار می‌گیرد و با انجام اصلاحات جزئی، تصاویری خلق می‌شوند که گستره‌ی دینامیکی بالایی دارند و از پرتوهای خورشید در میان ابرها گرفته تا دیوارهای قرار گرفته در سایه، همگی دارای جزئیات و وضوح ایده‌آلی هستند. البته این تمام ماجرا نیست و هنگام عکاسی در شب نیز یک قابلیت بسیار ویژه، عکاسی در آن ساعات را لذت‌بخش می‌کند. اگر پیگیر دنیای عکاسی باشید، می‌دانید که با استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژر و پایین آوردن سرعت شاتر، می‌توانید تصاویری روشن حتی در محیط‌های کاملا تاریک بگیرید. اما استفاده از این تکنیک نیاز به این دارد که دوربین بر روی سه‌پایه ثابت شود و به مدت چند ثانیه به هیچ وجه تکان نخورد. اما حالا مهندسان هواوی به راهکار جالبی دست پیدا کرده‌اند که اجازه می‌دهد بدون نیاز به سه‌پایه و ثابت ماندن گوشی، تصاویری بسیار روشن از محیط‌های کاملا تاریک بگیرید. این قابلیت در مود Night قابل دسترسی است و همانطور که در تصاویر زیر می‌بینید، تفاوتی قابل توجه هنگام عکاسی در شب، با کمترین نویز ممکن، ایجاد می‌کند و ما نیز عملکرد آن را بسیار دوست داشتیم.

سمت چپ: حالت عادی – سمت راست: حالت نایت مود (بدون استفاده از فلش)

دوربین سلفی میت 20 یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 دارد که علیرغم این رزولوشن فوق‌العاده، متاسفانه از فوکوس خودکار بهره‌مند نیست و در برخی موارد، تنظیم کردن فاصله‌تان با دوربین برای به دست آوردن حداکثر وضوح دشوار می‌شود. حالت‌های پرتره و فیلمبرداری برای دوربین سلفی نیز قابل استفاده هستند و جزئیات ثبت شده توسط این دوربین نیز راضی‌کننده است. تشخیص چهره حتی در حالتی که بیش از یک چهره داخل کادر تصویر وجود دارد نیز به خوبی انجام می‌شود و اگر جداسازی پس‌زمینه از سوژه کمی قوی‌تر عمل می‌کرد، می‌توانستیم به آن نمره‌ی بالاتری از نظر کیفیت عکاسی پرتره بدهیم.

علاوه بر فیلمبرداری 4K و فول اچ دی که با وضوح و غنای رنگی مناسبی انجام می‌گیرند، فیلمبرداری صحنه آهسته یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب میت 20 است که ما نیز آن را در موقعیت‌های مختلف امتحان کردیم و نتیجه را در پایین می‌توانید مشاهده کنید. در این حالت، فیلمبرداری با نرخ خیره‌کننده‌ی ۹۶۰ فریم بر ثانیه و با رزولوشن ۷۲۰ پیکسلی انجام می‌شود و به محض تشخیص حرکت در کادر دوربین، فیلمبرداری انجام می‌شود. این کلیپ‌ها هرکدام ده ثانیه هستند که ۶ ثانیه مختص به حالت اسلوموشن است و دو ثانیه در ابتدا و انتها، با سرعت معمولی پخش می‌شوند. نکته‌ی قوت این حالت که در گوشی های قبلی ندیده بودیم، عملکرد عالی آن در نور شب و محیط‌های کم نور است که آن را در زیر مشاهده خواهید کرد:

به گفته‌ی کمپانی سازنده‌، دوربین میت 20 هواوی قادر است حتی از فاصله‌ی ۲.۵ سانتی بر روی سوژه فوکوس کند تا بتوانید عکس‌های کلوزآپ جالبی با آن ثبت کنید. طبق تجربه‌ای که ما داشتیم، این قابلیت هنوز هم نیاز به بهبود دارد اما در محیط‌های پرنور و زیر نور آفتاب، استفاده از آن کاملا عملی است و فوکوس در چنین فاصله‌ی بسیار کمی، تجربه‌ی جدیدی در دنیای عکاسی موبایل محسوب می‌شود. جالب است بدانید که عکاسی ماکرو در این حالت نیز با استفاده از همان لنز ۱۷ میلی‌متری که برای عکاسی واید استفاده می‌شود، انجام می‌گیرد.

در انتها برای این که عملکرد این سیستم سه‌گانه در محیط‌های مختلف و هنگام عکاسی از سوژه‌های متنوع در شرایط متفاوت نوری را ببینید، گالری تصاویر اختصاصی گجت نیوز که با استفاده از دوربین میت 20 هواوی ثبت شده است را برایتان آماده کرده‌ایم:

 

باتری

از حیث باتری و قابلیت‌های شارژ، مدل پرو کاملا برتر میت 20 است و امکان شارژ وایرلس، شارژ دیگر دیوایس‌‌ها به صورت مغناطیسی و سوپرشارژ ۴۰ واتی، تنها در مدل گران‌قیمت این سری دیده می‌شود. اما در سوی مقابل، میت 20 نیز قابلیت‌های جذابی دارد که به خوبی نیاز کاربران به انرژی را پوشش خواهند داد. درست مشابه مدل سال گذشته‌ی سری میت، یک باتری غول‌‌پیکر لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴ هزار میلی‌آمپر ساعت درون این گوشی قرار دارد که ساعت‌های طولانی می‌تواند آن را روشن نگه دارد. این باتری از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند و با شدت جریان ۴.۵ آمپر و ۵ ولت، تنها کافی است نیم ساعت آن را به شارژ متصل کنید تا ۵۵ درصد از ظرفیت آن پر شود؛ شارژ ظرفیت کامل آن نیز تنها یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد.

با یک بار شارژ کامل، می‌توانید در حدود ۱۴ و نیم ساعت ویدیو ببینید، بیش از ۱۹ ساعت به مرور اینترنت بپردازید و با استفاده‌ی متوسط، بیش از یک و نیم روز بدون نیاز به شارژ مجدد، از قابلیت‌های آن لذت ببرید.

خوشبختانه قابلیت‌های نرم افزاری جالبی نیز برای مدیریت مصرف انرژی در میت 20 تعبیه شده است که در قسمت تنظیمات می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. در بالای صفحه، یک نمودار به شما میزان باقی مانده از ظرفیت باتری و اینکه گوشی چند ساعت دیگر روشن می‌ماند را به طور تقریبی نشان می‌دهد. البته با رفتن به قسمت Battery Usage، می‌توانید به طور جزئی ببینید که هر اپلیکیشن و سرویس سخت افزاری و نرم افزاری، چند درصد از ظرفیت باتری را مشغول خود کرده است. یک گزینه برای بهینه‌سازی مصرف انرژی به طور خودکار در اختیارتان قرار داده شده و البته خودتان هم می‌توانید از میان سه حالت مختلف، بسته به اینکه می‌خواهید چه مقدار دیگر از گوشی خود استفاده کنید، یکی را فعال کنید.

این حالت‌ها عبارتند از: حالت Performance که بیشترین قدرت سخت افزاری را به قیمت افزایش دما و مصرف باتری به ارمغان می‌آورد. حالت دوم، Power Saving یا همان حالت ذخیره‌ی انرژی است که با غیر فعال کردن قابلیت‌هایی مانند سینک خودکار ایمیل‌ها و افکت‌های تصویری، ظرفیت باتری را برای چند ساعت بیشتر نگه می‌دارد. حالت سوم نیز Ultra Power Saving Mode نام دارد که همانطور که از نامش مشخص است، تنها یک رابط کاربری ساده را به همراه چند اپلیکیشن در اختیارتان می‌گذارد و در عوض، گوشی شما بیش از دو برابر حالت عادی، روشن می‌ماند؛ این حالت برای آن مواقع ضروری که در مکان‌های فاقد پریز برق قرار گرفته‌اید و منتظر یک تماس حیاتی هستید، به شدت ارزشمند خواهد بود.

 

بنچمارک و عملکرد فنی

در زمینه‌ی پردازنده و قدرت سخت افزاری، میت 20 هواوی مجموعه‌ای از اولین‌هاست. گوشی‌ های خانواده‌ی میت بیست، اولین سری از اسمارت فون های اندرویدی هستند که به یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای با لیتوگرافی ۷ نانومتری مجهز شده‌اند. در واقع پردازنده‌ی کایرین ۹۸۰ اولین چیپست موبایل با چنین معماری هیجان‌انگیزی است و از سه خوشه‌ی مجزا تشکیل شده است. دو هسته‌ی Cortex-A76 در فرکانس ۲.۶ گیگاهرتزی فعالیت می‌کنند تا قدرت این غول بخار را بالا نگه دارند. دو هسته‌ی Cortex-A76 در محدوده‌ی فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز و یک خوشه‌ی چهار هسته‌ای از Cortex-A55 با هسته‌های کم‌مصرف در فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز نیز مسئولیت تامین توان سخت افزاری برای انجام تسک‌های روزمره را بر عهده دارند.

طراحی کلی این پردازنده نیز علاوه بر مصرف انرژی پایین‌تر و قدرت بالاتر به دلیل لیتوگرافی ۷ نانومتری آن، بر مبنای معماری DynamIQ از ARM انجام گرفته که نسخه‌ی به‌روزشده‌ای از big.LITTLE است و اجازه می‌دهد که بر مبنای نوع فعالیت، هرکدام از خوشه‌ها به طور مجزا و یا همه‌ی آنها به طور همزمان با یکدیگر وارد عمل شوند تا تمام دستورهای کاربر در موقعیت‌های سنگین، معمولی و یا سبک، پردازش شده و نتیجه به سرعت اعلام شود. واحد پردازشی Mali-G76 MP10 نیز با ده هسته‌ی مجزا و ۱۷۸ درصد مصرف انرژی کمتر، مسئولیت پردازش‌های گرافیکی کایرین ۹۸۰ را بر عهده دارد تا در کنار ۴ و ۶ گیگابایت رم (بسته به مدل خریداری شده)، شاهد یک جهش سخت افزاری فوق‌العاده در این نسل نسبت به مدل‌های سال گذشته و البته سراسر بازار اندروید باشیم.

kirin 980 اولین چیپستی است که از حافظه‌های ۲۱۳۳ مگاهرتزی LPDDR4X پشتیبانی می‌کند. در ضمن یک واحد مجزا برای هوش مصنوعی تحت عنوان dual NPU در کایرین ۹۸۰ قرار داده شده که قادر به پردازش ۴۵۰۰ تصویر در دقیقه بوده و به گفته‌ی سازنده، ۱۲۰ درصد سریع‌تر از واحد NPU در پردازنده‌های کایرین ۹۷۰ است. این همان مغز متفکری است که هواوی در تبلیغات خود از آن به عنوان هوش مصنوعی برتر یاد می‌‌کند و همواره با رصد کردن فعالیت واحد CPU، بهترین شرایط ممکن برای پردازش تسک‌های دریافتی را تنظیم می‌کند. به طور کلی کایرین ۹۸۰ در مقایسه با چیپست‌های ۱۰ نانومتری، ۲۰ درصد عملکرد بهتر، ۵۸ درصد مصرف انرژی پایین‌تر و ۴۰ درصد قدرت پردازشی بهینه‌تری دارد.

اما صرف نظر از این آمار و ارقام، عملکرد و سرعت میت 20 در بررسی‌هایی که ما در گجت نیوز داشتیم، بودن اغراق آن را  به یکی از برترین‌ گوشی‌ های اندرویدی تبدیل می‌‌کند که ما تا به حال آزمایش کرده‌ایم. تقریبا هیچ‌گونه لگ و افت سرعتی حتی هنگام باز بودن چندین برنامه در پس زمینه دیده نمی‌شود و جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌های مختلف و باز و بسته کردن آنها به طور متوالی، به شکلی فوق‌العاده روان و سریع انجام می‌گیرد. بسیاری از صفحه‌های Loading که پیش از این باعث آزار کاربر می‌شد، حالا به سرعت رد می‌شوند و در چند ثانیه، قادر هستید تمام اپلیکیشن‌های پیشفرض گوشی را به طور کامل باز و بسته کنید.

البته اگر این قدرت هم برایتان کافی نیست، مهندسان هواوی یک حالت مخصوص فعالیت سنگین را درون رابط کاربری قرار داده‌اند که از قسمت تنظیمات باتری می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. حالت Performance Mode، در واقع مخصوص خوره‌های قدرت سخت افزاری تعبیه شده است که با فعال کردن آن، به نوعی یک اورکلاک سریع اتفاق می‌افتد و عملکرد پردازنده بسیار سریع‌تر می‌شود. البته این موضوع یک تاوان دارد و آن هم افزایش بسیار زیاد مصرف باتری و دمای کلی گوشی است. بنابراین اگر می‌خواهید به طور مثال در یک بازی آنلاین بسیار سنگین و گرافیکی برای مدتی کوتاه، قدرتی فراتر از حالت عادی را تجربه کنید، می‌توانید آن را فعال نمایید.

حالا برای این که عملکرد سخت افزاری هواوی Mate 20 را در مقایسه با رقبا بسنجید، برایتان تست‌های بنچمارک آن را در زیر آماده کرده‌ایم. در این تست‌ها پرچمدار جدید هواوی به همراه برترین گوشی های حال حاضر بازار اندروید، تحت شرایط خاصی قرار می‌گیرند تا عملکرد روزمره‌ی کاربر بر روی آنها شبیه‌سازی شود و نمره‌ای از نظر پردازش گرافیکی و پردازش فنی به آنها اعطا می‌شود. ما برای این که نتایج این تست‌ها بهتر قابل بررسی باشند، نمراتی که میت ۲۰ در حالت فعال بودن Performance Mode به دست آورده است را در یک خط جداگانه قرار داده‌ایم تا عملکرد این گوشی در دو حالت عادی و پرفورمنس را بهتر بتوانید مقایسه کنید:

 

علاوه بر اینها، کایرین ۹۸۰ اولین پردازنده‌ای است که به مودم نسل جدید LTE Cat.21 مجهز می‌شود. دست‌یابی به سرعت دانلود ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه و البته ارتباط پایدار با شبکه در موقعیت‌هایی نظیر مترو و قطارهای تندرو، نتیجه‌ی به‌کارگیری این قطعه است. از نظر امکانات جی پی اس نیز میت 20 به سیستم موقعیت‌یابی فوق دقیق و دو بانده‌ی L1 + L5 مجهز شده که در لوکیشن‌های پیچیده و هنگام ناوبری در محیط‌هایی با بافت‌های دشوارتر نیز عملیات نقشه‌یابی را با دقت و سرعت بسیار بالاتری انجام می‌دهد.

واحد پردازش سیگنال تصاویر نیز در کایرین ۹۸۰ به‌روزرسانی شده و این واحد جدید علاوه بر اینکه پشتیبانی بهتری از سیستم‌های چند-دوربینه دارد، ارسال اطلاعات را نیز ۴۶ درصد سریع‌تر انجام می‌دهد. دنبال کردن حرکات سوژه با سرعت و دقت بالاتر، حذف نویز به صورت چند مسیره و بدون آسیب زدن به بافت تصویر، تولید رنگ‌های دقیق‌تر هنگام عکاسی HDR و تشخیص نوع سوژه به شکل کاملا هوشمند و با سرعت و دقت بالاتر، از ویژگی‌های این به‌روزرسانی جذاب هستند.

 

صدا و موسیقی

درست مشابه چند پرچمدار دیگر هواوی و البته سری پی ۲۰، میت بیست هواوی نیز از سیستم پخش استریو برخوردار است که البته این موضوع به لطف همکاری اسپیکر اصلی با بلندگوی تماس در بالا و پایین گوشی محقق می‌شود. در مدل پرو، حفره‌های اسپیکر محو شده و به داخل پورت یو اس بی تایپ سی منتقل شده‌اند تا ضد آب بودن دیوایس امکان‌پذیر شود. اما در میت 20، این حفره‌ها در همان لبه‌ی پایین دیده می‌شوند و بلندی صدای مناسبی هم دارند. در تست‌های آزمایشگاهی، شدت صدایی در حدود ۷۴ و ۸۳ دسیبل برای پخش موسیقی و زنگ تماس به دست آمده است که پرچمدار جدید هواوی را بالاتر از رقبای قدرتمندی همچون نوت ۹ سامسونگ و آیفون ایکس اس اپل قرار می‌دهد.

در تست‌های ما نیز بلندی صدا و شفافیت اسپیکر هنگام پخش موسیقی با حداکثر صدا، در وضعیت قابل قبولی قرار داشت و اگر عملکرد بلندگوی تماس به عنوان اسپیکر دوم کمی بهتر بود، این سیستم استریو می‌توانست لذت بیشتری را برای کاربر به ارمغان بیاورد. در واقع به دلیل اینکه شدت صدا و وضوح این اسپیکر در حد اسپیکر اصلی گوشی نیست، کمی تفاوت اوج فرکانس در میان آنها وجود دارد که به خصوص اگر گوشی را در وضعیت عمودی گرفته باشید (که لبه‌ی پایینی از گوش‌ها کمی دورتر از حالت عادی باشد)، این عدم هارمونی بین دو اسپیکر کاملا به چشم می‌آید.

دقت صدا و حذف اعوجاج و نویزهای مختلف، میت 20 را به یکی از دستگاه‌های ایده‌آل برای گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم تبدیل کرده است و البته پشتیبانی از فناوری Dolby Atmos نیز قابلیت جذاب جدیدی است که اجازه می‌دهد مشخصات صدا را تغییر دهید. با انتخاب حالت smart در تنظیمات این قابلیت، صدا به طور هوشمند و بر مبنای محتوای در حال پخش، بهینه‌سازی می‌شود تا بالاترین کیفیت به گوش کاربران برسد. حالت مخصوص Movie نیز به خوره‌های دنیای فیلم و سریال کمک می‌کند تا گفتگوهای بازیگران را شفاف‌تر بشنوند و صداهای محیطی در سکانس‌های فضای باز، جلوه‌ی جذاب‌تری داشته باشند. حالت مخصوص Music نیز همانطور که از نام آن مشخص است، اجازه می‌دهد تک‌تک نوت‌ها و پستی و بلندی‌های صدا با جزئیات کامل بازتولید شوند تا کاربر موسیقی‌های مورد علاقه‌ی خود را در حالتی جدید تجربه کند؛ سه ایکولایزر با ویژگی‌های مخصوص سبک‌های مختلف موسیقی نیز در این حالت قابل فعال‌سازی خواهند بود.

متاسفانه هواوی هندزفری‌های میت 20 را برای بررسی در اختیار گجت نیوز قرار نداده بود و به همین دلیل نمی‌توانیم اظهار نظری درباره‌ی عملکرد هدفون‌های داخل جعبه‌ی گوشی داشته باشیم.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

هواوی میت 20 یکی از اولین گوشی های اندرویدی است که به طور پیش‌فرض از اندروید ۹ پای برخوردار است. کمپانی سازنده برای تکمیل این سیستم عامل به‌روز، جدیدترین ورژن از رابط کاربری انحصاری خود با نام EMUI 9.0 را نیز بر روی آن قرار داده است. این نسخه از تمام ورژن‌های قبلی که در گوشی هایی نظیر میت ۱۰ دیده بودیم، خلوت‌تر است و همه‌چیز تا حداکثر جای ممکن، ساده‌سازی شده تا به تجربه‌ی اندروید خام نزدیک‌تر باشیم. طراحی آیکون‌ها، محیط نوتیفیکیشن‌ها، خطوط و فواصل همگی تغییراتی جزئی اما موثر داشته‌اند که ظاهر رابط کاربری را به طور کلی، زیباتر کرده و قطعا طرفداران سبک مینی‌مال، از آن بیشتر لذت خواهند برد.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که در این نسخه به رابط کاربری اضافه شده، امکان ناوبری در محیط کاربری بدون استفاده از دکمه‌های لمسی است. امکان استفاده از دکمه‌های بازگشت و هوم و مالتی تسکینگ همانند گذشته فراهم است، اما شما با مراجعه به قسمت System Navigation و فعال کردن گزینه‌ی Gestures، می‌توانید مشابه آیفون ایکس، تنها با انجام سوایپ، به قسمت‌های مختلف بروید. برای بازگشت به عقب و جلو در این حالت، کافی است که از لبه‌های چپ و راست به سمت مرکز صفحه سوایپ کنید.

برای رفتن به صفحه‌ی هوم، کافی است دستتان را از لبه‌ی پایینی صفحه به سمت بالا بکشید و البته برای رفتن به قسمت مالتی تسکینگ نیز کافی است که از پایین صفحه به سمت بالا سوایپ کنید و دستتان را دو ثانیه بر روی صفحه نگه دارید تا اپلیکیشن‌های باز در پس زمینه نمایش داده شوند؛ در ضمن دسترسی به دستیار گوگل نیز از طریق سوایپ کردن از گوشه‌های پایین صفحه به سمت بالا امکان‌پذیر است که می‌توانید آن را از قسمت تنظیمات، فعال یا غیر فعال کنید.

Huawei Share و Wireless Projection، دو گزینه‌ی دیگری هستند که در قسمت تنظیمات شبکه قابل استفاده هستند. اولی به شما اجازه می‌دهد که گوشی را به صورت وایرلس به وسایلی مانند پرینتر و کامپیوتر متصل کنید و اطلاعات را داخل شبکه با سرعت بالا انتقال دهید. قابلیت دوم نیز همانطور که از نام آن مشخص است، اجازه می‌دهد بدون نیاز به هیچگونه اتصال سیمی، گوشی را به یک نمایشگر داخل شبکه وای فای متصل کنید و اطلاعات را بر روی آن نمایش دهید. در این حالت شما قادر به یادداشت کردن بر روی صفحه خواهید بود و تماس‌ها و پیام‌های دریافتی نیز همچنان به شما نمایش داده خواهد شد تا در موقعیت‌های مختلف مانند جلسات کاری بتوانید به‌خوبی از آن بهره ببرید.

گزینه‌ی Storage Cleaner برای پاک‌سازی ظرفیت داخلی و باز کردن فضای خالی جدید در تنظیمات قرار داده شده و یک قابلیت جدید با نام Digital Balance نیز با نظارت بر روی استفاده‌ی کاربر، مدت زمانی که از بخش‌های مختلف و به طور کلی از گوشی استفاده کرده‌اید را به شما نمایش می‌دهد. از داخل این قسمت، می‌توانید یک یوزر جدید تعریف کنید و به طور مثال اگر گوشی متعلق به فرزند نوجوانتان است، تعیین کنید که او به طور روزانه چند ساعت یا دقیقه می‌تواند از گوشی استفاده کند. همچنین امکان این وجود دارد که استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی را نیز محدود به زمانی معین کنید تا مشکل اعتیاد به فضای مجازی از بین برود. گزینه‌ای نیز وجود دارد که می‌توانید نحوه‌ی استفاده از اپلیکیشن‌ها در ساعات پایانی شب را مدیریت کرده و برای فرزندان یا خودتان، محدودیت‌هایی از نظر زمانی تعیین کنید؛ امکان تاریک‌تر شدن صفحه برای کاهش فشار به چشم‌ها نیز در این حالت وجود دارد.

Private Space نیز یک قابلیت جدید دیگر است که اجازه می‌دهد یک محیط کاملا مجزا و شخصی را برای خود ایجاد کنید تا تنها خودتان بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. حتی می‌توانید یک اثر انگشت مخصوص برای این محیط تعریف کنید و یا برای آن رمز عبور بگذارید. گزینه‌ی FileSafe برای رمزگذاری بر روی تصاویر، ویدیو‌ها و فایل‌های شخصی و گزینه‌ی Password Vault برای پر کردن کادرهای نام کاربری و رمز عبور به طور خودکار، دو قابلیت دیگری هستند که در بخش تنظیمات امنیتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

با توجه به این که میت 20 هواوی به فرستنده‌ی مادون قرمز نیز مجهز شده، می‌توانید از آن برای کنترل وسایل مختلف از راه دور استفاده کنید. یک اپلیکیشن مخصوص ریموت کنترل نیز درون سیستم عامل تعبیه شده که استفاده از آن کاملا آسان است و مجموعه‌ی بزرگی از برندهای تولیدکننده‌ی لوازم خانگی و دیجیتال از دوربین‌های دی اس ال آر و دی‌وی‌دی پلیر گرفته تا تلویزیون و ست‌تاپ‌باکس را پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید میت بیست، قابلیتی به نام GPU Turbo 2.0 است که مخصوص خوره‌های گیمینگ طراحی شده و با اختصاص منابع سخت افزاری به طور هوشمند، بهره‌وری بازی‌ها و تاخیر در پاسخگویی به لمس کاربر را حدود ۳۶ درصد بهبود می‌دهد. در ضمن با فعال بودن این فناوری، دمای نقاطی از بدنه که هنگام بازی کردن داغ می‌شوند، حدود ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند تا تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری از بازی‌های سنگین و گرافیکی داشته باشید؛ البته در حال حاضر تنها چند بازی منتخب مانند پابجی موبایل از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند و انتظار می‌رود در آینده شاهد پشتیبانی بازی‌‌های بیشتری از آن باشیم.

در ضمن فعالیت هوش مصنوعی نیز در این نسخه از رابط کاربری کاملا بهبود یافته است و طی تجربه‌ای که ما در بررسی هواوی میت 20 داشتیم، پیشنهادهای این مغز متفکر به شما، کاملا منطقی‌تر و هوشمندانه‌تر شده و در موقعیت‌هایی دقیق به شما ارائه می‌شود. تقریبا در تمام موارد، این هوش مصنوعی فعالیت شما را زیر نظر دارد و اگر به طور مثال فعال کردن گزینه‌ای در تنظیمات بتواند به شما کمک کند کارتان را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهید، آن را از طریق یک نوتیفیکیشن به شما اطلاع می‌دهد. همچین با بهره‌گیری از قدرت سخت افزاری این غول اندرویدی، حالا سرعت پاسخ‌گویی سیستم ۲۵.۸ درصد افزایش یافته، تاخیر باز شدن اپلیکیشن‌ها ۱۰۲ میلی‌ثانیه کاهش یافته و روان بودن کلی سیستم نیز ۱۲.۹ درصد افزایش یافته است.

 

مزایا و معایب

مزایا

  • عملکرد بسیار قدرتمند دوربین به خصوص در محیط‌های تاریک
  • پردازنده‌ی فوق سریع با بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی
  • طراحی زیبا و توجه به جزئیات (نظیر بافت متفاوت دکمه‌ی پاور)
  • برخورداری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در مقایسه با مدل پرو
  • نگه داشتن و جابه‌جایی آسان گوشی با یک دست علیرغم ابعاد بزرگ نمایشگر
  • طراحی زیبای نمایشگر بدون حاشیه‌ و بریدگی قطره‌مانند
  • مجهز شدن به جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید گوگل به طور پیشفرض
  • شارژ سریع با عملکرد قابل قبول در اکثر شرایط
  • امکان ناوبری در رابط کاربری به روش‌های متنوع

معایب

  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه‌ی میکرو اس دی
  • عدم ضد آب بودن
  • فوکوس دستی در دوربین سلفی
  • عدم پشتیبانی از شارژ وایرلس

جمع بندی

حالا نوبت به جمع‌بندی بررسی هواوی میت 20 می‌رسد و می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که پرچمدار ۲۰۱۸ هواوی چه‌قدر ارزش خرید دارد. برای پاسخ، باید دو حالت مختلف را در نظر بگیریم، اگر نسبت به نسل قبل مقایسه کنید، میت 20 یک به‌روزرسانی فوق‌العاده با انبوهی از قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری جدید محسوب می‌شود. میت ۱۰ به سختی می‌تواند با چنین غول قدرتمندی که به پردازنده‌های ۷ نانومتری جدید هواوی مجهز شده، رقابت کند. اما حالت دوم، مقایسه‌ی این گوشی با مدل پرو است. همانطور که در بررسی گجت نیوز خواندید، شارژ وایرلس، مقاومت کامل در برابر آب، قابلیت‌های هیجان‌انگیز دوربین با رزولوشن بسیار بالاتر و امکانات مدرن‌تری مانند سنسور اختصاصی تشخیص چهره به شکل سه بعدی، تنها بر روی مدل پرو یافت می‌شوند و میت 20 فاقد آنهاست.

اما این محصول، همچنان هم یک پرچمدار قدرتمند در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود و به‌خصوص اگر قیمت پایین‌تر و نکاتی مانند برخورداری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون برایتان حیاتی هستند، میت 20 هواوی اسمارت فونی است که قطعا پیشنهاد تهیه‌ی آن را به شما می‌دهیم و خوب است که نام آن را در لیست کاندیداهای خرید خود یادداشت کنید.

 

امتیاز گجت نیوز

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. سلام…کیفیت ال سی دی ای این گوشی در مقایسه با ایفون ۸ بلاس چگونه است

  2. سلام بررسی mate 20 x را هم بزارید ممنون

  3. اشتباه نمیکنید؟؟؟
    شما عدد ۴۹۱ نیت رو به عنوان میزان تولید روشنایی نمایشگر اعلام کردید اما کمپانی هوآوی در رویداد رونمایی میزان روشنایی میت ۲۰ رو عدد 820 اعلام کرد.
    اشتباه نمیکنم چون دارم رویداد رو دوباره تماشا میکنم.
    به نظرم باید یه شفاف سازی در این مورد صورت بگیره، ممنون میشم پیگیری کنید.

    • رقمی که داخل پست درج کردیم، مربوط به وقتی میشه که خودتون روشنایی نمایشگر رو به صورت دستی تا حداکثر جای ممکن بالا ببرید و اون رو اندازه‌گیری کنید.
      رقمی که هواوی اعلام کرده، برای موقعیه که روشنایی نمایشگر روی حالت Auto باشه؛ بله در اون صورت وقتی تو محیط پرنور قرار بگیرید، تا نزدیکای هشت‌صد نیت میره بالا.
      دلیل این تفاوت هم اینه که حداکثر روشنایی که خود یوزر میتونه تعریف کنه، به دلیل بهینه‌سازی مصرف انرژی، یه سقف محدودی داره.

      • سلام
        .
        .
        خیلی ممنون از پیگیری و جواب دقیقی که ارائه دادید.

        من اینو نمی دونستم که حداکثر نور نمایشگر در حالت دستی اندازه گیری میشه.این مسئله خیلی چیز ها رو توضیح میده.
        مقاله تون خوب بود، متشکرم.

  4. واقعا حرفه ای عمل کرده ایول داره

  5. هرچه زودتر یه مقایسه ویدیویی لطفا