مسابقه عکاسی حیات وحش

برندگان مسابقه عکاسی حیات وحش 2018 مشخص شدند

مسابقه عکاسی حیات وحش (Wildlife Photographer of the Year) هر ساله توسط موزه تاریخ طبیعی لندن برگزار می‌شود. در ادامه، برندگان بهترین تصاویر حیات وحش سال 2018 را معرفی خواهیم کرد.

مسابقه عکاسی حیات وحش (Wildlife Photographer of the Year) هر ساله با هدف نمایش خطرهای دنیای حیات وحش توسط موزه تاریخ طبیعی لندن برگزار می‌شود. این رقابت جزو فعالیت‌های جذاب این موزه به شمار می‌رود و سری اول آن در سال 1964 برگزار شد که دارای سه بخش مختلف بود و بیش از 6000 شرکت کننده در این مسابقه با هم رقابت کردند. این موزه در سال 2008 از سوی 3100 عکاس با 82 ملیت مختلف، بیش از 32 هزار عکس دریافت کرد.

موزه تاریخ طبیعی (Natural History Museum) در سال 1881 در شهر لندن تاسیس شد و در سال 1960 به یک موزه‌ مستقل تبدیل شد. حالا این موزه جزو موزه بریتانیا محسوب می‌شود. مسئولان موزه تاریخ طبیعی لندن با برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و نمایشگاه‌های هنری متفاوت، تاریخی و فرهنگی این موزه را برای علاقه‌مندان بیش از پیش جذاب کرده‌‌اند. در موزه تاریخ طبیعی لندن بیش از 70 میلیون نسخه با ارزش زمین‌شناسی بر اساس دوره‌های مختلف کره زمین نگهداری می‌شود.

مسئولان برگزار کننده این مسابقه ابتدا عکاس‌ها و عکس‌های برگزیده را در موزه تاریخ طبیعی لندن معرفی کرده و پس از آن در سایر نقاط جهان در معرض نمایش قرار می‌دهند. از طرفی این موزه هر ساله طبق سنت دیرینه خود که مربوط به سال 1192 می‌شود، تصاویر برگزیده مسابقه عکاسی حیات وحش را همانند یک کتاب چاپ کرده و به بازار عرضه می‌کند. شرکت‌کنندگان می‌توانند در موضوع های مختلف و در گروه‌های سنی متفاوت در این مسابقه شرکت کنند. از دو گروه بزرگسالان و نوجوانان دو برنده اصلی برگزیده خواهد شد و برای دریافت تندیس و شرکت در مراسم اهدای جوایز به شهر لندن دعوت می‌شوند و جایز 10 هزار پوندی خود را دریافت می‌کنند.

تصاویر برگزیده مسابقه عکاسی حیات وحش 2018

1.‌ زوج طلایی رنگ

عکس برگزیده بخش بزرگسالان مسابقه عکاسی حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

مارسل ون اوستن (Marsel van Oosten)، عکاس اهل کشور هلند، تصویری از 2 میمون دماغ سربالای طلایی (Golden Snub-nosed Monkey) را در رشته کوه Qinling استان شاآنشی (Shaanxi) کشور چین به ثبت رسانده است. این عکس به عنوان تصویر برگزیده مسابقه انتخاب شد. پس‌زمینه سبز تصویر و تابش نور خورشید به موهای طلایی این میمون‌ها، این تصویر را بیش از پیش جذاب کرده است. در حال حاضر نسل این جانور در حال نابودی بوده و تنها 4 هزار میمون دماغ سربالای طلایی در جهان وجود دارند.

2. پلنگی که در حال استراحت است

عکس برنده بخش زیر 18 سال مسابقه عکاسی حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

اسکای میکر (Skye Meaker)، عکاس نوجوان اهل آفریقای شمالی، تنها با 17 سال سن از نمای پلنگ ماتوجا (Mathoja) در حال استراحت عکس‌برداری کرده است. این پلنگ در منطقه حفاظت شده ماشاتو گیم ریزرو (Mashatu Game Reserve) قرار دارد. در واقع اهالی این منطقه به دلیل اینکه این حیوان در کودکی با آسیب‌دیدگی پاهایش به نوعی لنگان لنگان حرکت می‌کرد، نام ماتوجا را بر روی این پلنگ گذاشته‌اند که به معنای کسی است که لنگان لنگان راه می‌رود. پوست این جانور به دلیل زیبایی زیاد با قیمت بالایی خرید و فروش می‌شود و از این رو بسیاری از شکارچیان به دنبال شکار آن هستند. البته این حیوان اکنون سالم بوده و در منطقه حفاظت شده قرار دارد.

3. اردک رویاها

برنده بخش 11 تا 14 سال مسابقه عکاسی حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

کارلوس پررز ناوال (Carlos Perez Naval)، نوجوان اهل کشور اسپانیا، زمانی که در دریای بارنتز (Barents Sea) در حال قایقرانی بود با یک اردک دم بلند (Long-tailed Duck) مواجه می‌شود و عکس زیبایی از آن را ثبت می‌کند. دریای بارنتز در شمال کشورهای روسیه و نروژ قرار داشته و آب آن از اقیانوس منجمد شمالی تامین می‌شود و به خاطر موقعیت خوب خود پذیرای بسیاری از پرندگان دریایی است.

4. جغدهایی با خانه لوله‌ای شکل

برنده بخش کودکان 10 سال و کمتر از 10 سال مسابقه عکاسی حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

آرشدیپ سینگ (Arshdeep Singh)، کودک اهل کشور هند، زمانی که در شهر پنجاب در حال گردش بود با دو بوفچه خالدار (Spotted owlets) مواجه می‌شود که در لوله‌ برای خود لانه ساخته‌اند. تعداد زیادی از این جغد‌ها در شهر پنجاب وجود دارد و به خاطر اینکه در روز دید کمی دارند، بیشتر شب‌ها پرواز می‌کنند.

5.  تخت خواب فک‌ها

برنده بخش حیوانات در محیط زیست خود

مسابقه عکاسی حیات وحش

کریستوبال سرانو (Cristobal Serrano)، عکاس اهل کشور اسپانیا، به وسیله پهباد خود از تعدادی فک که بر روی تکه‌های یخی در حال استراحت بوده‌اند، عکس بی‌نظیری را به ثبت رسانده است. این عکس در قسمت شمالی سرزمین جنوبگان و در شبه جزیره جنوبگانی گرفته شده است. فک‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند و برای استراحت، غذا خوردن و شکار کریل (krill) روی یخ‌ها می‌آیند. بدون شک زندگی فک‌ها به یخ وابسته بوده و با ذوب شدن و نابودی یخ‌ها، این جانوران نیز نابود خواهند شد.

6. گرفتار شدن توسط سمندر آبی

برنده بخش رفتار دوزیستان و خزندگان مسابقه عکاسی حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

دیوید هرسیمشاک (David Herasimtschuk)، عکاس آمریکایی، صحنه‌ای را به تصویر می‌کشد که سمندر آبی (Hellbender Salamander) یک مار آبی شمالی (Northern Water Snake) را شکار کرده است. معمولا بین این دور جانور درگیری‌ای ایجاد نمی‌شود و سمندرهای آبی طعمه‌های کوچک‌تری را شکار می‌کنند. تعداد زیادی از این دو جانور در آمریکای شمالی قرار دارند.

7. پرنده خون آشام

برنده بخش رفتار پرندگان مسابقه عکاسی حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

توماس پ. پشاک (Thomas P. Peschak)، عکاس دورگه آلمانی-آفریقای شمالی، زمانی که در غرب کشور اکوادور و در جزایر گالاپاگوس (Galápagos Islands) در حال گردش بود با صحنه عجیبی مواجه شد؛ همانطور که از تصویر نیز مشخص است یک سهره زمینی نوک‌‌تیز (Sharp-beaked Ground Finch) به پرهای یک کودن نازکا (Nazca booby) نوک می‌زند و از بدن آن خون جاری شده است. پرنده کودن جزو پرندگان دریایی بوده و به بوبی و غاز احمق نیز معروف است. جزیره ولف (Wolf Island) در جزایر گالاپاگوس قرار داشته و با مشکلاتی زیادی نظیر کمبود غذا و آب مواجه است. سهره‌ها از انگل‌های میان پرهای کودن‌ها و بعضا با نوک زدن‌های مکرر از خون آن‌ها نیز تغذیه می‌کنند.

8. ساخت توپ‌های گلی توسط ماددابر

برنده بخش رفتار بی‌مهرگان در مسابقه عکاسی حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

جورجینا استیتلر (Georgina Steytler) از استرالیا، صحنه‌ای را به تصویر می‌کشد که زنبور‌های ماددابر (Mud-Dauber) گل‌های نرم را تبدیل به توپ‌های گلی کرده و از آن‌ها برای لانه‌سازی استفاده می‌کنند. این زنبور‌ها بدون عسل هستند.

9. عزاداری کوهیروا برای کودکش

برنده بخش رفتار پستانداران در مسابقه عکاسی حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

ریکاردو نونز مونترو (Ricardo Núñez Montero) صحنه‌ای را به تصویر می‌کشد که گوریل کوهی ماده (Mountain Gorilla) معروف به کوهیروا (Kuhirwa) در حال عزاداری برای کودک مرده‌اش است و آن را رها نمی‌کند. این عکاس سعی داشته اثبات کند که حیوانات نیز غم و اندوه را تجربه کرده و این تصویر به خوبی ادعای او را ثابت می‌کند.

10. عتیقه بیابان

برنده بخش گیاهان و قارچ‌ها

مسابقه عکاسی حیات وحش

جن گایتون (Jen Guyton)، عکاس دورگه آلمانی-آفریقای شمالی، نمایی از گیاه عجیبی در بیابان نامیب (Namib Deser) که در جنوب کشور آفریقا قرار دارد را به تصویر می‌کشد. این گیاه با نام ویلوچیا (Welwitschia) شناخته می‌شود و می‌تواند بیش از 2 هزار سال عمر کند و طول برگ‌هایش نیز به 8 متر می‌رسد. این گیاه تا حدودی شبیه به هشت پا بوده و به کمک ریشه‌های بلند خود می‌تواند آب زیادی را ذخیره کرده و از آب‌های زیرزمینی برای زندگی در بیابان استفاده کند.

11. پرواز شبانه

برنده بخش زیر آب مسابقه عکاسی حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

مایکل پاتریک اونیل (Michael Patrick O’Neill) از آمریکا در شبی که زیر آب شنا می‌کرد با ماهی پرنده‌ای (Flying Fish) مواجه می‌شود که به آرامی در حال حرکت بوده و بلافاصله تصویری از آن را ثبت می‌کند. معمولا پرنده ماهی‌ها با سرعت بالایی حرکت می‌کنند و عکس‌برداری از آن‌ها کمی مشکل است. این ماهی‌ها از بال‌هایی شبیه به بال‌ پرندگان برخوردار بوده و می‌توانند به راحتی با یک جهش ساده خود را به روی سطح آب رسانده و از دست شکارچیان فرار کنند. این ماهی‌ها معمولا در سراسر اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند.

12.  عبور از خیابان

برنده بخش حیات وحش شهری

مسابقه عکاسی حیات وحش

عکاس اهل کشور ایتالیا با نام مارکو کلمبو (Marco Colombo) از خرس قهوه‌ای مارسیکایی (Marsican brown bear) که در حال عبور از خیابان بود عکس‌برداری کرده است. این نوع خرس‌ها به دلیل استفاده از محصولات باغ‌های میوه و سبزی به محیط‌های مسکونی نزدیک می‌شوند که متاسفانه برخی از افراد با آن‌ها مقابله کرده و با استفاده از مواد‌های سمی، این موجودات را مسموم می‌کنند.

13. جاروی باد

برنده بخش محیط زیست زمین

مسابقه عکاسی حیات وحش

عکاس اهل کشور ایتالیا با نام ورلاندو فرناندز میراندا (Orlando Fernandez Miranda) از نمای بالای شن‌ها عکس زیبایی را به ثبت رسانده است. این عکاس ادعا می‌کند وقتی با این صحنه مواجه شدم سه عنصر آب و هوایی یعنی باد شمال شرقی شدید، آقتاب سوزان بعد از ظهر و مه اقیانوس را در کنار هم دیدم. این صحنه در سواحل اقیانوس اطلس کشور نامیبیا عکس‌برداری شده است.

14. خیال

برنده بخش عکاسی سیاه و سفید

مسابقه عکاسی حیات وحش

یک عکاس اهل کشور هلند به نام ژان ون در گریف (Jan van der Greef) صحنه‌ای از غذا خوردن مرغ مگس خوار را به تصویر می‌کشد. شهد این گل برای این نوع از پرندگان غذای بسیار خوشمزه‌ای محسوب می‌شود. البته این عکاس به دلیل ناتوانی جسمی بر روی ویلچز می‌نشینید که کار عکاسی را برای او کمی سخت کرده است؛ چراکه یافتن زاویه مناسب دشوار بوده و او باید زمان زیادی  صرف کند. برای مثال او دو نصفه روز را برای این تصویر اختصاص داده است.

15. استخر یخی

برنده بخش زاویه دیدهای خلاقانه

مسابقه عکاسی حیات وحش

کریستوبال سرانو (Cristobal Serrano)، عکاس اهل کشور اسپانیا درباره عکس خود عنوان می‌کند انسان‌ها بر این باورند که تنها خودشان استاد مجسمه‌سازی هستند و رقیبی ندارند، اما این تصویر نشان می‌دهد که کوه‌های یخ در این زمینه از انسان‌ها ماهرتر هستند.

این تصویر فک‌های خرچنگ خواری را نشان می‌دهد که پس از شکار کردن در حال استراحتند و این تکه‌ یخ برای آن‌ها همانند استخر عمل می‌کند. البته این تصویر با استفاده از یک پهباد ثبت شده است.

16. دلقک ناراحت

برنده بخش عکاسی روزنامه نگاری حیات وحش، تک عکس

مسابقه عکاسی حیات وحش

خوان ده لا مالا (Joan de la Malla) از کشور اسپانیا، نمای غمگینی از میمون ماکاک (Macaque) را به تصویر کشیده است. این تصویر به خوبی نشان می‌دهد که میمون ماکاک با قرار دادن دستش به روی صورت خود، قصد دارد ماسک دلقکی‌اش را بپوشاند. این میمون‌ها در کشور اندونزی به عنوان حیوانات نمایشی استفاده می‌شوند و به آن‌ها کارهایی نظیر دوچرخه‌سواری و رقص را آموزش می‌دهند. انجمن‌های حمایت از حیوانات درصدد جلوگیری از چنین فعالیت‌هایی هستند. این عکاس اسپانیایی می‌گوید صاحبان این حیوانات انسان‌های بدی نیستند و تنها برای تامین هزینه تحصیل فرزندان خود دست به چنین کارهایی می‌زنند.

17. دفاع مادرانه

برنده بخش مجموعه آثار عکاس حیات وحش

مسابقه عکاسی حیات وحش

خاویر آزنار ده روئدا (Javier Aznar González de Rueda)، عکاس اسپانیایی، صحنه زیبایی از زنجره درختی (Treehopper) را به تصویر می‌کشد. این زنجره درختی روی شاخه‌‌ای نشسته و از فرزندان خود مراقبت می‌کند و تا زمانی که آن‌ها بزرگ نشوند همچنان در کنار مادرشان خواهند بود.

18. دوئل رویایی

برنده بخش مجموعه آثار در حال ستاره شدن

مسابقه عکاسی حیات وحش

میشل دی اولترمونت (Michel d’Oultremont)، عکاس اهل کشور بلژیک، صحنه دوئل دو گوزن نر قرمز را به تصویر کشیده است. این عکاس زمانی تصویر بالا را ثبت کرده که ابرهای طوفانی جنگل را فرا گرفته و این دو گوزن برای جفت‌گیری در حال نبرد بودند تا برتری خود را نشان دهند.

19. درخت امضا شده

برنده جایزه عکاسی روزنامه نگاری حیات وحش و عکس داستانی

مسابقه عکاسی حیات وحش

آلهاندرو پریتو (Alejandro Prieto) از کشور مکزیک، این تصویر را در کوه‌های جنگلی منطقه محافظت‌شده سیرا ده والهو (Sierra de Vallejo) به ثبت رسانده است. این تصویر به خوبی نشان می‌دهد که پلنگ‌های خالدار آمریکایی (Jaguar) برای تعیین محدوده قلمرویی خود، با پنجه کشیدن بر روی درختان به سایر حیوانات هشدار می‌دهند. بعضا پلنگ‌های نر تا حدود 130 کیلومتر پیش‌ می‌روند و بر روی درختان امضای خود را ثبت می‌کنند.

20. ورود پلنگ‌ها به شهر

برنده جایزه عکاسی روزنامه نگاری حیات وحش و عکس داستانی

مسابقه عکاسی حیات وحش

عکاسی به نام آلهاندرو پریتو صحنه‌ای از جشنواره محلی را به تصویر کشیده است. این جشنوراه هرساله در ماه آگوست در کشور مکزیک برگزار می‌شود و بیش از هزران نفر از مردم شهر چیلاپا د آلوارز (Chilapa de Alvarez) در این مراسم به گونه‌ای یاد پلنگ‌های خالدار آمریکایی را گرامی می‌دارند؛ چراکه این پلنگ‌ها در فرهنگ و اسطوره های کشور مکزیک نقش مهمی را ایفا می‌کردند. در گذشته در این منطقه می‌توانستید به راحتی پلنگ‌های خالدار آمریکایی را مشاهده کنید، اما تنها افراد مسنی که در این مراسم شرکت می‌کنند، آن روز‌ها را به یاد می‌آورد؛ چراکه این پلنگ‌ها در این منطقه منقرض شده‌اند.

21. فیل‌ها در هوای گرگ و میش

برنده بخش عکاسانی که در طول عمر خود اثر مهمی در دنیای عکاسی گذاشته‌اند

مسابقه عکاسی حیات وحش

فرنس لنتینگ (Frans Lanting) از هلند، صحنه‌ای از فیل‌ها، ماه و هوای گرگ و میش را به همراه انعکاس آن‌ها در آب را به تصویر کشیده است. این تصویر در کشور بوتسوانا (Botswana) که در جنوب آفریقا قرار دارد، ثبت شده است. عکس بالا به خوبی اهمیت آب در حیات وحش آفریقای جنوبی را نشان می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. چه عکس های جالبی بودن

  2. به اولین نفر چی جایزه میدن

  3. عکس های جذابی بودن