مریخ نورد اگزو مارس

مریخ نورد اگزو مارس به جستجوی حیات بر روی خط استوای مریخ می‌رود

مریخ نورد اگزو مارس به عنوان ثمره همکاری مشترک اروپا و روسیه، در صدد است تا به سیاره سرخ سفر کند. این ربات کاوشگر پیشرفته بر روی اوکسیا پلانوم فرود خواهد آمد که در واقع محلی غنی از آهن و منیزیم است. این منطقه در نزدیکی خط استوای مریخ قرار دارد.

مریخ نورد اگزو مارس در واقع بخش مهمی از مأموریت بین‌المللی اگزومارس به رهبری آژانس فضایی اروپا موسوم به ایسا است. اگر مریخ نورد اگزو مارس مطابق برنامه بر روی مریخ فرود آید، ماموریت چند ماهه خود برای جستجوی نشانه‌های احتمالی حیات در زمان گذشته و حال سیاره سرخ را آغاز خواهد کرد.

در خصوص محل فرد مریخ نورد اگزو مارس  به مدت چهار سال بحث و بررسی در میان کارشناسان آژانس های فضایی روسیه و اروپا در جریان بود تا اینکه در نهایت منطقه یاد شده برای فرود انتخاب گردید.

مخاطرات فرود مریخ نورد اگزو مارس

ایسا به خوبی با مخاطرات و چالش های فرود بر روی مریخ آشناست. در سال ۲۰۱۶ این آژانس شاهد بود که چگونه سطح‌نشین اسکیاپارلی اگزو مارس با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بر روی پوسته مریخ متلاشی شد و در نهایت این سطح نشین در انجام ماموریت خود موفق نگردید.

بر این اساس، منطقه اوکسیا می تواند یک ریسک کامل برای ایسا و آژانس فضایی روسیه باشد. با این وجود وفور خاک در منطقه یاد شده در مریخ به معنای جاری بودن آب در دوران باستانی این منطقه از مریخ است.

مریخ نورد اگزو مارس با داشتن تجهیزات پیشرفته ای بمانند مته تعبیه شده در آن، قادر است تا به کاوش در عمق دو متری خاک مریخ بپردازد. این ربات در نهایت به تجزیه و تحلیل مواد معدنی پرداخته و به نشانه های حیات دست خواهد یافت.

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود این ربات در سال ۲۰۲۰ بر روی سیاره سرخ فرود می آید. البته ایسا و راسکوسموس (آژانس فضایی روسیه) یک سال قبل مقصد نهایی مریخ نورد اگزو مارس را اعلام خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. یعنی واقعا حیات ممکنه توش پیدا کنن

  2. احتمال حیات بیشتر از همه س

  3. هر وقت حیات پیدا کرد خبرم کنید