خودروهای وارداتی

ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک ؛ قیمت خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد

یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک تا هفته آینده مشخص می‌شود و با عرضه این خودروها به بازار، شاهد کاهش قیمت خودروهای خارجی خواهیم بود.

یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد روز یکشنبه 9 دی 1397 جلسه‌ای در خصوص وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک برگزار و قرار شد این طرح در جلسه آینده سران قوا مطرح و تصویب شود. از این رو در روز‌های آینده خودروهای وارداتی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شدند، ترخیص خواهند شد. همچنین در این طرح شرایطی فراهم شده تا خودروهایی که توسط تعدادی از شرکت‌ها به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده و به مشتریان پیش فروش کرده بودند نیز ترخیص و به مشتریان تحویل داده شود، اما این شرکت‌ها به دلیل ثبت سفارش غیرقانونی مراحل دادرسی را طی کرده و مجازات خواهند شد. به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک خودروهای وارداتی به بازار تزریق شده و شرکت‌ها نیز سهم زیادی از تعهدات مشتریان را انجام خواهند کرد.

خودروهای وارداتی

آمار خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک

در خردادماه سال جاری سیاست‌های ارزی بر اساس مصوبه دولت تغییر کرد و واردات 1330 نوع کالا از جمله خودرو ممنوع اعلام شد. از طرفی دولت برای واردکنندگان خودرو در سه ماهه نخست سال 97 بیش از 120 میلیون دلار ارز دولتی اختصاص داده بود، اما تعداد زیادی از خودروهای وارداتی به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، مجوز ترخیص دریافت نکردند. همچنین در سازمان توسعه تجارت ایران تعداد زیادی ثبت سفارش خودرو به صورت غیرمجاز انجام شد و حدود 6500 خودرو با ثبت سفارش غیرقانونی وارد کشور شده بودند که این خودروها نیز در گمرک توقیف شدند. از این تعداد 1900 دستگاه ترخیص شده و 1400 دستگاه دیگر همچنان در گمرک قرار دارند.

به‌طور کلی و با توجه به آمارهای منتشر شده از سوی گمرک، حدود 13 هزار خودرو وارداتی در گمرگ دپو شده است. رئیس کل گمرک برای مشخص شدن وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی مکاتباتی را با وزیر اقتصاد انجام داد، اما تاکنون تکلیف ترخیص این خودروها مشخص نشده است.

خودروهای وارداتی

براساس قانون بودجه سال 97 حدود 4200 میلیارد تومان برای حقوق ورودی خودروهای ردیف 110402 جدول شماره 3 درآمدها پیش‌بینی شده بود که با واردات 14 هزار دستگاه خودرو در 8 ماهه نخست سال 97 حدود 1200 میلیارد تومان دریافت شده است. به طور میانگین حقوق ورودی خودروها در سال 96 حدود 42 درصد و در سال 97 نیز حدود 75 درصد است. از این رو دولت با دریافت درآمد واردات خودروها و سود بازرگانی مضاعف می‌تواند سهم زیادی از درآمد برآورد شده خود را دریافت کند.

ترخیص 13 هزار خودرو وارداتی 

با حضور معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران، رئیس سازمان توسعه تجارت، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گروهی تشکیل شد تا با محوریت دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ریاست‌جمهوری برای حل مشکل ترخیص خودروهای وارداتی پیشنهادی را در جلسه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه مطرح کنند.

در صورت تصویب این طرح، مواردی چون وصول درآمد دولت، تعیین تکلیف ارز اختصاص‌یافته، جلوگیری از پدید آمدن مشکلات قضایی جدید، رفع تعهدات واردکنندگان در قبال مصرف‌کنندگان و جلوگیری از استمرار خسارت ناشی از توقف خودروها تضمین خواهد شد. از این رو انتظار می‌رود تا هفته آینده مشکل ترخیص بیش از 13 هزار خودرو دپو شده در گمرک برطرف شود و با عرضه این خودروها به بازار، قیمت خودروهای وارداتی به میزان قابل قبولی کاهش پیدا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. از دو میلیارد صد میلونمم کم شه بازم گرونه

  2. مثلا چقدر صد تومن ؟؟

  3. مرسی که انقدر بفکر ما فقیرای مفلوک ونزوئلایی هم هستین