تماشا کنید : آزمایش سلاح لیزری آمریکا بر روی کشتی جنگی یو اس اس بونس

اوایل سال جاری میلادی بود که نیروی دریایی ایالات متحده‌ی آمریکا رسما اولین توپ لیزری را وارد ناوگان خود کرد.کشتی جنگی یو اس اس بونس اولین کشتی ایالات متحده بود که به این صلاح جدید مجهز شد و پس از گذراندن مراحل آزمایشی راهی خلیج فارس گردید.

این توپ لیزری با نام LaWS شناخته می‌شود که برگرفته از نام Navy’s Laser Weapon System یا سیستم اسلحه‌ی لیزری نیروی دریایی است.LaWS از یک لیزر مادون قرمز حالت جامد با قدرت ۳۰ کیلووات بهره می‌برد. البته باید به وجود سیستم شناسایی و تعقیب راداری Phalanx CIWS‌ و یک ترمینال مخصوص کامپیوتری نیز اشاره کرد که LaWS‌ را کنترل می‌کند. در صورتی که از جمله‌ی گیمر‌هایی هستید که با ایکس‌باکس بازی می‌کنید، پس کنترلر LaWS نظر شما را جلب خواهد کرد، چراکه کنترلر این توپ لیزری شباهت بسیار زیادی با دسته‌ی ایکس‌باکس دارد.

laser-weapon-1

از این توپخانه لیزری می توان برای هدف گیری و نابودی قایق ها و شناورهای تندرو و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد.همچنین از این اسلحه می توان در کاربردهای زیر نیز استفاده کرد:

1- گلوله های مرئی هشدار دهنده
2- ثابت کردن اشعه لیزری بر روی هدف متحرک برای کمک به هدف گیری صحیح موشک های حرارتی
3- از کارانداختن سامانه های دید در موشک ها یا هواپیماهای بدون سرنشین دشمن برای خنثی سازی کارآمدی آنها
4- نابودی هدف (شناورهای کوچک و هواپیماهای بدون سرنشین) از طریق هدف گیری با اشعه لیزر.

درباره هدف گیری شناورهای تندرو گفته می شود که اشعه های توپخانه لیزری می تواند شناور هدف را دنبال کند و شناورها نمی توانند با استفاده از تغییر موقعیت خود از گلوله های لیزری فرار کنند.

first-laser-weapon

جالب است بدانید که هر شلیک این سلاح جدید تنها یک دلار هزینه خواهد داشت و این در حالی است که برای هدف گیری و نابودی شناورها و هواپیماهای بدون سرنشین نیاز به شلیک موشک هایی با هزینه های بالاست.

این سلاح لیزری همچنین تا زمانی که به برق متصل است می تواند شلیک کند و با مسئله پایان مهمات روبه رو نیست.مقامات پنتاگون می گویند تولید نمونه اولیه این سلاح لیزری تنها 32 میلیون دلار هزینه در برداشته است.

در ادامه شما را به دیدن دو ویدیو از آزمایش این سلاح بر روی کشتی جنگی یو اس اس بونس دعوت می کنیم :


منبع : extremetech

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کل قدرت امریکا نمایشیه همین دستاورد مهمشونم از کف ناو هم با توپ لیزری میخوان اژدر یا زیر دریایی رو هدف قرار بدن.

  2. واقعا سلاح کارآمدیه و ایرادهای سلاح های دیگه از جمله پایان مهمات و منحرف شدن و کندی در عمل و … نداره و ارزون هم شلیک میکنه
    تازه اول راهه وقتی کامل بشه ……