غار خرگوشی

غار کاینتون انگلیس یا غار خرگوشی؛ سفر به دنیای آلیس در سرزمین عجایب

غار کاینتون انگلستان که به غار خرگوشی معروف شده است، داستان آلیس در سرزمین عجایب را برایتان تداعی می‌کند. این غار اسرارآمیز که تا چندین قرن ناشناخته باقی مانده بود، همچنان رازآلود بوده و معمای ساخت آن حل نشده است. آیا غار کاینتون می‌تواند جادویی باشد؟

در سراسر سیاره زمین غارهای متعددی وجود دارند که بسیاری از آنها تاکنون کشف شده‌اند و برخی دیگر نیز هر ساله با جستجوی‌های فراوان یا به صورت اتفاقی کشف می‌شوند. غار کاینتون انگلستان جزو آن دسته از غارهایی محسوب می‌شود که کاملا به صورت اتفاقی کشف شده است. در واقع کاشفان پس از اینکه ادامه لانه یک خرگوش را دنبال کردند، به یک غار بزرگ رسیدند که برای آنها به نوعی داستان دنیای آلیس در سرزمین عجایب تکرار شده است. محققان پس از بررسی‌های متعدد به این موضوع پی بردند که این غار حدود 700 سال قبل شکل گرفته است و طی این سال‌ها کاملا ناشناخته بوده و انسان‌ها دخل و تصرفی در آن نداشتند. با توجه به اینکه لانه خرگوش‌ها به این غار ختم شده است، آیا خرگوش‌ها همانند داستان‌های اسرارآمیز در این غار زندگی لوکسی داشتند؟ در ادامه با جزئیات غار خرگوشی یا غار کاینتون انگلستان آشنا می‌شویم.

آشنایی با غار کاینتون انگلستان

غار خرگوشی

غار کاینتون انگلستان برای بسیاری از گردشگران در ابتدا به آسانی قابل مشاهده نیست، چراکه اگر بخواهید اطراف را با دقت رصد کنید، جز تعدادی حفره‌هایی که توسط جانوران ایجاد شده است، با چیز دیگری مواجه نخواهید شد. اما باید بدانید یکی از همین حفره‌های ساده جانوران باعث شد تا کاشفان بتوانند غار 700 ساله را کشف کنند. غار کاینتون در شهرستان شروپشر (Shropshire) کشور انگلستان واقع شده است که البته بسیاری آن را به نام ربیت کیو یا غار خرگوشی می‌شناسند.

در برخی از روایت‌ها آمده است این غار توسط شوالیه‌ها در حدود 700 سال قبل ایجاد شده است و در زمان جنگ‌های صلیبی از بیت‌المقدس محافظت می‌کرد. در برخی از روایت‌ها سال ساخت این غار را قرن‌های مختلفی چون قرن 17 و 18 و 19 می‌دانند که متاسفانه تاریخ دقیق آن مشخص نیست، اما نکته حائز اهمیت عجیب و خاص بودن این غار است. بازدیدکنندگان هنگام ورود به این غار اسرارآمیز با حس عجیبی مواجه می‌شوند. البته با توجه به اینکه غار کاینتون در منطقه‌ خصوصی قرار دارد، شرایط بازدید از آن کمی دشوار است.

غار خرگوشی

منطقه‌ای که غار خرگوشی در آن قرار دارد به خاندان لگه (Legge) تعلق داشته و آنها اخیرا اعلام کردند به هیچ یک از گردشگران اجازه بازدید از این غار را نخواهد داد؛. مالک این زمین عنوان می‌کند افزایش رفت و آمد گردشگران بسیار خسته کننده است و آنها به زمین‌های کشاورزی آسیب می‌رسانند. با توجه به عدم رضایت مالک این زمین، مایکل اسکات (Michael Scott) که یک عکاس معروف است توانست به درون غار خرگوشی برود و از تمام جزئیات آن تصاویری را به ثبت برساند. وی می‌گوید می‌توان با پافشاری به مالک این منطقه اجازه ورود به غار را دریافت کرد.

جزئیات داخل غار خرگوشی

غار خرگوشی

با توجه به اینکه مایکل اسکات (Michael Scott) شانس بازدید از غار خرگوشی را به دست آورد، از زبان وی جزئیات این غار عجیب و ویژه را بررسی می‌کنیم. وی از تجربه خود در بازدید از غار کاینتون عنوان کرد اگر ندانید که چنین غاری وجود دارد، در ابتدا با بی‌تفاوتی از کنار آن عبور خواهید کرد، اما اگر از وجود آن مطلع باشید می‌بایست به اطراف به خوبی بنگرید تا ورودی آن را بیابید. برای ورود می‌بایست به صورت خمیده حرکت کرده و در داخل غار نیز بعضا به خمیده راه رفتن نیاز است. هنگام ورود به غار با حس عجیبی مواجه خواهید شد که انگار وارد یک معبد زیرزمینی شده‌اید. در تمامی بخش‌های غار شاهد تار عنکبوت هستیم و از آنجایی که آب باران به راحتی وارد غار می‌شود، در قسمت‌هایی که کمی شیب داشته باشد، لجن و آب باقی‌مانده از بارندگی‌ها را مشاهده خواهید کرد، اما بسیاری از قسمت‌های غار خشک هستند.

غار خرگوشی

این غار بسیار بکر و دست نخورده است و به آسانی متوجه این موضوع خواهید شد. به بیانی دیگر حس می‌کنید این غار از 100 سال قبل با تغییری همراه نبوده و تصور خواهید کرد برای این غار زمان متوقف شده است. در سال 2014 یک ماجراجو به نام جیسون کرخام (Jason Kirkham) توانست از غار خرگوشی بازدید کند. وی در خصوص تجربه خود عنوان کرد:

با توجه به اینکه بازدیدکنندگان اجازه بازدید از این غار را ندارند، اما می‌توان از مالک آن اجازه گرفت و از این غار زیبا بازدید کرد. البته در خصوص زمان ساخت این غار اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، اما هنگام بازدید متوجه می‌شوید که در سال 1980 میلادی از آن به عنوان محلی برای انجام مراسم مذهبی و آداب و رسوم‌های مخفی استفاده می‌شد.

غار خرگوشی

مشخصات غار

غار خرگوشی

در حال حاضر برای ورود به این غار مشکلاتی وجود دارد و بازدیدکنندگان اندکی خواهان بازدید از این غار شگفت‌انگیز هستند، اما عاشقان مکان‌های مرموز فرصت دیدن این غار را از دست نخواهند داد. غار خرگوشی دارای طراحی شبکه‌ای بوده و از دالان‌های متعدد و نامنظم برخوردار است که البته همین سبک طراحی آن را خاص می‌کند. طراحان برای ساخت آن از ماسه، سنگ و خاک استفاده کرده‌اند. باستان‌شناسان با بررسی سنگ‌های این غار عنوان می‌کنند غار خرگوشی به اوایل قرن 19 تعلق دارد، اما برخی نیز بر این باورند که این غار در قرن 17 ایجاد شده است.

غار خرگوشی

این غار 1 متر در زیر سطح زمین بوده و ورودی آن پرشیب است و به همین علت سال‌ها ناشناخته باقی مانده است. بر روی دیوارهای این غار علائم و نمادهایی به زبان لاتین و پر رمز و راز دیده می‌شود و در خصوص این علائم اطلاعات کافی وجود ندارد. البته برخی از این علائم نیز برای راهنمایی افرادی که در غار حضور پیدا می‌کنند، ایجاد شده تا در دالان‌ها مسیر خود را فراموش نکنند. غار کاینتون دارای مساحت حدود 250 متر است و سازندگان آن سنگ‌های مورد نیاز را از معادن اطراف این منطقه تهیه کردند. همچنین در این غار شاهد طاقچه یا سکوهایی به شکل پنجره هستیم که با هدف قرار دادن وسایل مختلف بر روی آنها طراحی شده است.

آیا غار کاینتون برای شوالیه‌های قرون وسطی است؟

غار خرگوشی

در برخی از روایت‌ها گفته می‌شود این غار به شوالیه‌های قرون وسطی تعلق داشته است، اما در خصوص چنین ادعاهایی مدارک قابل استنادی وجود ندارد؛ چراکه شوالیه‌ها در سال 1095 توسط پاپ اوربان دوم به دلیل حضور در جنگ‌های صلیبی بخشیده شده بودند و از این رو برای از دست دادن جان خود ترسی نداشتند که بخواهند در چنین غاری پنهان شوند.

از این رو در خصوص تاریخ دقیق ایجاد این غار اختلاف‌نظرهای متعددی وجود دارد، اما می‌توان گفت دقیق‌ترین تاریخ ساخت این غار به 700 سال قبل برمی‌گردد. در برخی دیگر از روایت‌ها نیز ذکر شده است که این غار واقعا برای خرگوش‌ها بوده و داستان آلیس در سرزمین عجایب واقعیت دارد، اما این ادعا نیز شایعه است. می‌توان گفت این غار برای پناهگاه انسان‌ها مورد استفاده بوده است، اما این مکان نمی‌تواند فقط برای خرگوش‌ها باشد و آنها به صورت اتفاقی این غار را برای زندگی خود برگزیده‌اند.

غار خرگوشی

برخی نیز ادعا می‌کنند این غار محل زندگی جادوگران بوده، اما در خصوص این فرضیه نیز اسنادی وجود ندارد. با توجه به روایت‌های مختلف تاکنون علت دقیق ساخت چنین غاری مشخص نشده است و به همین دلیل روایت‌های زیادی در خصوص آن وجود دارد. یکی از دلایلی که میزان بازدید از این مکان کاهش یافته است، طرح مسائل این چنینی و مربوط دانستن این غار با جادوهای ناشناخته است. اما به طور کلی این غار برای علاقه‌مندان به مکان‌های اسرارآمیز مکانی بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. چرا اصلا اسمش غار خرگوش ؟؟؟

  2. این کجا عجیب و غریب بود

  3. غار علی صدر خودمون از این بهتره

  4. 😑😑😑چ جالبی داره مثلا؟

  5. واو تاحالا غار به این قشنگی ندیدم