تصویری شگفت انگیز از درختان سیاره مریخ !

مگر مریخ درخت دارد ؟ ای کاش می توانستیم پاسخی مثبت به این پرسش بدهیم اما باید گفت که خیر ، متاسفانه مریخ درخت ندارد اما تصویری که در این مطلب از مریخ مشاهده می کنید نمایی زیبا از رگه های قهوه‌ای روی سطح این سیاره را نشان می دهد که همچون درختانی سر به فلک کشیده نمایان شده اند.

این ها همچون درختانی بر روی بهرام (مریخ) به نظر می رسند ولی در حقیقت درخت نیستند؛ بلکه دسته هایی از رگه های قهوه‌ای تیره اند که از آب شدن یخِ تلماسه های صورتی رنگی که با شبنمِ رنگ روشن پوشیده شده اند پدید آمده اند.

mars-trees-1

این عکس در آوریل ۲۰۰۸ توسط مدارگرد شناسایی بهرام و از نقطه ای نزدیک به قطب شمال بهرام گرفته شده.(برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ بر روی آن کلیک کنید.)

در آن هنگام، بهار در قطب شمال سیاره فرا رسیده بود و با آب شدن یخ های روشن ترِ دی اکسید کربن زیر نور خورشید، شن تیره ی درون تپه های شنی بهرام بیشتر و بیشتر نمایان می شد.

وقتی این اتفاق نزدیک بالای تپه ها روی می دهد، شن های تیره رنگ همچون آبشاری رو به پایین تپه سرازیر می شوند و رگه‌هایی تیره بر سطح آن به جا می گذارند. رگه هایی که در نگاه نخست شاید به درختانی که روی زمینه ی روشن ایستاده اند به نظر بیایند، ولی درختانی بدون سایه.
هر ۲۵ سانتی متر روی این عکس، در واقع “۱ کیلومتر” است. اگر تصویر را بزرگنمایی کنیم بخش هایی از آن را مواج و پَرمانند می بینیم که نشان می دهد شن ها در لحظه ی گرفتن عکس هم روان بوده اند.

منبع : NASA

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*