در ماه اسفند، شکایتی علیه شرکت اپل تنظیم شد که مربوط به تخطی به حق امتیاز haptic feedback میشد. این امتیاز مربوط به استفاده از حس لامسه برای اطلاعرسانی به کاربر میشود و در دنیای گوشیهای هوشمند، عموماً به استفاده از قابلیت لرزش گوشی برای مطلع کردن کاربر از فشرده شدن یک دکمۀ لمسی اشاره دارد. شاکی این پرونده، شرکتی به نام Immersion بود که به خاطر فناوریهای لمسی خود شناخته شده است. Immersion در شکایت خود ادعا کرده بود که شرکت اپل در گوشیهای آیفون 6 (iPhone 6)، آیفون 6 پلاس (iPhone 6 Plus)، آیفون 6 اس (iPhone 6s) و آیفون 6 اس پلاس (iPhone 6s Plus) و البته ساعت اپل (Apple Watch) (Apple Watch) بدون اجازه از فناوری haptic feedback بهره بردهاند که قبلاً توسط این شرکت به ثبت رسیده بوده است.
دیروز، شرکت Immersion این شکایت خود علیه اپل را دستخوش تغییراتی کرده که طی آنها، تخطی به حق امتیاز Force Touch و استفاده از این فناوری در گوشیهای iPhone 6s و iPhone 6s plus نیز به موارد شکایت اضافه شده است. حق امتیاز مورد نظر به عنوان «مدلی از تعامل برای بازخورد اشتراکی بر روی دستگاههای موبایل» به ثبت رسیده است.
تغییر دیگری که در این شکایت اعمال شده، اضافه شدن نام اپراتور موبایل AT&T در کنار اپل است. این شرکت که دومین اپراتور بزرگ آمریکا است، بهعنوان یک متهم به این شکایت اضافه شد، زیرا مدلهایی از گوشی آیفون و همینطور ساعت هوشمندی را میفروشد که در این شکایت از آنها نام برده شده است.
Immersion ادعا کرده که اپراتور AT&T با فروش این محصولات اپل موجب تشویق و تسهیل کار سایر شرکتها برای استفادۀ بدون اجازه از یک اختراع شده است. ظاهراً لازم است که کسی به تیم حقوقی خبرۀ این شرکت گوشزد کند که انحصار شرکت AT&T بر روی گوشیهای آیفون در سال 2010 به پایان رسیده و بنابراین، با همین منطق فعلی میبایست پای اپراتورهای دیگر یعنی Verizon، T-Mobile و Sprint نیز به این دادگاه کشیده شود. اصلاً چرا باید به همین بسنده کرد؟ طبق توضیحات مندرج در این شکایت، تمام اپراتورها و فروشگاههای آمریکا که در مطرح کردن و فروش iPhone 6s و iPhone 6s Plus نقش داشتند میبایست در دادگاه مربوطه حضور داشته باشند.
شرکت Immersion و کارکنان آن طی 20 سال گذشته سختکوشانه مشغول بودهاند تا راهکارهای مناسبی را پیدا کرده و محیطی برای دستگاههای نمایش محتوا فراهم آورند که بتواند یک تجربۀ دیجیتال غنی و واقعگرایانه را به کاربران ارائه دهد. حس لامسه مهم است زیرا میتواند حامل اطلاعات برای جهان دیجیتالی باشد که همه روزه با آن سر و کار داریم و باعث افزایش جذابیت و تاکید بر بعد انسانی آن شود. مشتریانی که از ابداعات ما در زمینۀ فناوریهای لمسی بهره میبرند، اغلب کسب و کارهایی هستند که پیشتاز بازار محسوب میشوند. هر چند باعث خوشحالی است که سایر شرکتهای فعال در این صنعت به ارزش فناوری haptics پی ببرند و از آن در محصولات خود استفاده کنند، اما این نیز برای ما اهمیت دارد که از اموال فکری شرکت خود در مقابل تخطی دیگران محافظت کنیم تا بتوانیم به ارائه خدمات ادامه دهیم و شاهد بازگشت سرمایهگذاریهای خود در راستای بهبود تجربۀ haptic باشیم؛ بنابراین در صورت مشاهده هر سرقتی، با تمام قدرت از اموال فکری تولید شده توسط شرکت خود دفاع خواهیم کرد. – ویکتور کیگاس، مدیر شرکت Immersion
شرکت Immersion در شکایت خود خواستار حضور یک هیئت منصفه شده و گفته که به دنبال دریافت خسارت بابت تخطیهای مربوطه است. این شرکت همچنین از کمیسیون بازرگانی آمریکا انتظار دارد که دستوری در این زمینه صادر نموده و اپل را از فروش محصولات یاد شده در ایالات آمریکا منع کند.