معرفي دوربين سايبرشات DSC-RX100 سوني

 

 

اين روزها رقابت در بازار دوربين‌هاي غير حرفه‌اي با کاربرد روزمره يا به اصطلاح Point and Shoot بسيار داغ است. امروز Canon دوربيني با زوم اپتيکال قوي‌تر ارائه مي‌کند، فردا Panasonnic دوربيني با امکانات بيشتر عرضه مي‌کند، Fujifilm دوربيني با مگاپيکسل بالا ارائه مي‌کند و سامسونگ دوربيني با قابليت اتصال به اينترنت و امکانات اشتراک گذاري بيرون مي‌دهد و اين داستان سر دراز دارد! رقابت بر سر همين فاکتورها است. اما سوني قصد دارد از اين قالب خارج شود و با معرفي Cyber-shot DSC-RX100 فاکتور جديد «اندازه سنسور» را وارد اين رقابت کند. در ادامه بيشتر با اين دوربين کوچک اما پرقدرت سوني آشنا مي‌شويم.

علاقه‌مندان به عکاسي و کساني که هميشه دوربين به دست به دنبال شکار لحظه‌ها هستند همه روزه درباره محاسن و مگاپيکسل‌هاي بالاتر و بزرگنمايي اپتيکال مي‌شنوند، اما دوربين جديد سايبرشات سوني يعني DSC-RX100 قصد دارد تا معيار ديگري را به اين مسابقه بي‌پايان امکانات دوربين اضافه کند: اندازه سنسور.

در قلب اين دوربين يک سنسور 20.2 مگاپيکسلي CMOS Exmor با ابعاد 13.2 در 8.8 ميليمتر قرار دارد، که سوني مدعي است چهار برابر بزرگتر از ساير دوربين‌هاي معمول به اصطلاح Point and Shoot موجود در بازار است.

سوني DSC-RX100 را پيشرفته‌ترين دوربين Point and Shoot که تا کنون عرضه کرده مي‌نامد. سنسور Exmos آن با يک لنز f/1.8 کارل زايس Vario-Sonnar T با زوم 3.6برابر، دامنه ISO از 120تا 25.600 و يک باتري که بنا به آنچه گفته شده براي گرفتن حدود 330 عکس کافي است، همراه گرديده است. اين دستگاه با ابعاد 4×2.4×1.4 اينچ تقريبا جمع و جور و فشرده است و وزني در حدود نيم پوند دارد. همچنين يک نمايشگر LCD سه اينچي با 1229هزار پيکسل دارد که با فن‌آوري WhiteMagic سوني تقويت شده است. اين فناوري از پيکسل‌هاي سفيد اضافي براي افزايش روشنايي تصوير و نمايش جزئيات بيشتر استفاده مي‌کند.

ما دوربين را در روزي که تقريبا روشن و آفتابي بود به بيرون برديم و LCD نااميدمان نکرد. نمايشي درخشان و دقيق از صحنه‌هاي که دوربين در مقابلشان قرار داشت. يک حلقه کنترل لنز را احاطه کرده و مي‌توانيد هر وقت خواستيد برخي عمليات را به شکل دلخواه‌تان در هنگام عکاسي تنظيم کنيد.

برخي از حالت‌هاي عکاسي خاصي که در دوربين‌هاي SLT-A37 و NEX-F3 سوني ديده بوديم، مثل قاب‌بندي خودکار پرتره و بزرگنمايي شفاف تصوير (که از پايگاه داده داخلي براي پر کردن پيکسل‌هاي خالي استفاده مي‌کند تا تصاوير بزرگ شده، شفاف و با وضوح بالا توليد شود) در DSC-RX100  نيز وجود دارد. DSC-RX100 قادر خواهد بود تصاوير RAW (و البته JPEG) را ثبت کرده و ويدئوهاي 1920×1080 با فرمت AVCHD و MP4 را ضبط نمايد. گفته شده که اين دوربين در ماه جولاي با قيمت 649 دلار عرضه خواهد شد.

{photo}91/03/19/Sony-DSC-RX100{/photo}


منبع : theverge