آشنايي با تکنولوژي Turbo Boost اينتل

 

 

در کنفرانس جهاني توسعه دهندگان اپل اين شرکت درباره سرعت پردازنده مک بوک هايش به عبارت جديدي اشاره کرد که تا کنون کمتر کسي در ايوي بريج ها به ان اشاره کرده بود. اما واقعا Turbo Boost مورد اشاره اپل به چه معني است؟ چرا پردازنده هاي ايوي بريج اينتل مي توانند دو سرعت مختلف داشته باشند؟ داستان کاملا ساده و سر راست است. در ادامه با توضيحات تکميلي با ما همراه باشيد…

Turbo Boost در هنگام نياز به سرعت بيشتر، کامپيوتر شما را سريعتر مي کند…

همانطور که از نام آن بر مي آيد، Turbo Boost يک توربو يا تقويت کننده است. بگذاريد اينگونه بگوييم که براي مثال سرعت پردازنده مک بوک پرو جديد شما 2.7  گيگاهرتز است. پس با همين سرعت به انجام کارها و محاسبات خواهد پرداخت، تا اينکه شما سعي کنيد چيزي را اجرا کنيد که به قدرت بيشتري نياز داشته باشد.

… که اين کار از طريق اورکلاک کردن سي پي يو انجام مي شود

حالا که شما به نيروي پردازشي بيشتري نياز داريد، پردازنده Ivy Bridge با تقويت کردن و تشديد توان خود، اين ميزان نيرو را در اختيارتان مي گذارد. چيزي شبيه يک موتور جت که با روشن کردن سيستم afterburner قدرت پرتابي خود را چند برابر مي کند؛ ايوي بريج هم مي تواند در يک لحظه با پرتاب خود به سطح بالاتر، سرعت را به 3.7 گيگاهرتز برساند.

… بدون اينکه شما حتي نياز به فکر کردن درباره چگونگي آن داشته باشيد

مهم ترين موضوع درباره پردازنده هاي جديد اينتل هم همين جمله بالا است. ديگر اورکلاک کردن در اينجا يک کار عجيب و غريب و تنها در اختيار تعداد معدودي کاربر حرفه اي نيست. پردازنده لپ تاپ شما خودش محاسبه مي کند که به چه تعداد سيکل اضافي نياز دارد و سپس خودش را از بر طبق آن تنظيم و پيکربندي مي کند. هيچ نيازي هم به ريستارت کردن سيستم و يا سعي و خطاي فراوان براي دستيابي به نتيجه نيست. زيرا همه اين کارها توسط يک الگوريتم خاص دست پخت اينتل انجام مي شوند. و شما حتي متوجه نمي شويد که چنين اتفاقي افتاده است.

… و در نهايت صرفه جويي در مصرف انرژي را در پي دارد.

با پردازنده اي که خودش را بر اساس نياز سريع تر و کندتر مي کند، شارژ باتري لپ تاپ تان مدت زمان بيشتري شما را همراهي مي کند. اورکلاک کردن دستي پردازنده معمولا يک امر ثابت و دائمي است. شما سي پي يو را براي دست يابي به سرعت بيشتر تقويت مي کنيد و در نتيجه سي پي يو در همان حالت جديد باقي مي ماند، گرمتر مي شود، و تبديل به يک غول الکتريسيته خور مي گردد که تا اتمام شارژ باتري لپ تاپ تان از پاي نمي نشيند. اما Turbo Boost به شکل بسيار هوشمندانه اي تنها تا زماني که نياز است سرعت سي پي يو را بالا برده و مصرف انرژي و توليد گرماي بيشتر خواهد داشت. و بلافاصله پس از رفع نياز به پردازش سنگين، آن را به حالت عادي بر مي گرداند.


منبع : CNET

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*