پردازنده هلیو X30

پردازنده هلیو X30 با هسته‌های Cortex توسط مدیاتک رونمایی شد

پردازنده هلیو X30 توسط کمپانی مدیاتک پرده برداری شد. تا سال گذشته، بسیاری از دستگاه‌های مقرون به صرفه‌ای که در بازار گوشی‌های هوشمند وجود داشت، از تراشه‌های ساخت مدیاتک قدرت می‌گرفتند؛ اما این روند در ماه‌های اخیر کمی فرق کرده است.

مدیا تک در این مدت پیشرفت‌‌‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و تراشه‌های خود را به مقدار زیادی بهبود بخشیده است. کمپانی MediaTek ساخت اولین تراشه‌های 10 هسته‌ای خود را با پردازنده Helio X20 آغاز کرد و به دنبال آن تراشه Helio X25 سر برآورد. اکنون تراشه 10 هسته‌ای دیگری از مدیاتک رونمایی شد. نسل بعدی پردازنده‌های این کمپانی، تراشه هلیو X30 است.

از قبل اطلاعات تقریبا کاملی درباره پردازنده 10 هسته‌ای Helio X30 منتشر شده بود که با رونمایی اخیر، درستی آن اطلاعات توسط مدیاتک تائید شد.

پردازنده هلیو X30 قادر است سنسورهای دوربین تا رزولوشن 40 مگاپیکسل را پشتیبانی کند

مشخصات تراشه هلیو X30 بدین شکل بیان شده است. نسل جدید مدیاتک، یک پردازنده 10 هسته‌ای بوده که با طراحی سه خوشه‌ای معمول درست به مانند هلیو X20 و هلیو X25 تولید شده است. این تراشه با استفاده از فرآیند 10nm FinFET تولید شده و گفته می‌شود که از 4 هسته Cortex-A73 با فرکانس عملیاتی 2.8 گیگاهرتز (این هسته‌ها وظیفه دارند تا داده‌های سنگین را تجزیه و تحلیل کنند)، 4 هسته Cortex A-53 با سرعت پردازشی 2.2 گیگاهرتز و 2 هسته Cortex A-35 با سرعت کلاک 2 گیگاهرتز بهره مند شده است.

پردازنده هلیو X30 قادر است سنسورهای دوربین تا رزولوشن 40 مگاپیکسل و ضبط ویدئویی تا 24 مگاپیکسل را پشتیبانی کند. این تراشه همچنین قادر است تا از 8 گیگابایت رم LPDDR4  با کانال‌های 1600 مگاهرتزی نیز پشتیبانی کند. کمپانی مدیاتک در نظر دارد تا این تراشه را با پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای PowerVR 7XT عرضه کند. وجود چنین پردازنده‌ای می‌تواند کارایی دستگاه را به شدت بالا برده و به طور کامل از پلتفرم‌های واقعیت مجازی پشتیبانی کند. صحبت‌هایی از قبل وجود داشت که مدیاتک در کنار تراشه جدید خود از پردازنده گرافیکی Mali استفاده خواهد کرد؛ اما گویا این کمپانی تایوانی فکرهای بزرگتری در سر دارد

تراشه Helio X30 به خوبی از شبکه ارتباطی LTE CAT 12 نیز پشتیبانی کرده و انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال 2017 در بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار خودنمایی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*