کاهش ۱۴.۳ میلیارد دلاری ارزش سهام سامسونگ به دلیل فاجعه‌ی گلکسی نوت ۷

کاهش ۱۴.۳ میلیارد دلاری ارزش سهام سامسونگ به دلیل فاجعه‌ی گلکسی نوت ۷

حدود دو هفته پیش بود که سامسونگ بر روی ابرها سیر می‌کرد و استقبال فوق العاده از گلکسی نوت ۷ باعث شده بود که خریداران فراوانی به سمت بازار بورس هجوم بیاورند و با خرید تعداد زیادی سهم، ارزش سهام سامسونگ را به بالاترین حد خود در تمام تاریخ این برند کره‌ای برسانند؛ اما این تنها دو هفته پیش بود!

ورق به یک باره برگشت، اسمارت فونی که در حال تبدیل شدن به موفق ترین اسمارت فون تاریخ سامسونگ و یکی از پرفروش‌ترین گجت‌های الکترونیکی تمام تاریخ بود، منفجر شد! مشکل گسترده در باتری‌ و انفجار گلکسی نوت ۷ که عده‌ای تقصیر آن را به گردن سامسونگ می‌اندازند و عده‌ای آن را کار دشمنان می‌دانند، باعث شد که سال رویایی سامسونگ که میرفت با فروش موفق نوت ۷ در کنار فروش فوق العاده‌ی اس ۷ و اس ۷ اج تکمیل شود، به یکباره به یک سال کابوس‌وار تبدیل شد.

ارزش سهام سامسونگ تنها در عرض دو هفته از بیشترین میزان به کمترین میزان رسید!

حالا اعتبار سامسونگ بیش از هر زمان دیگری در سراسر جهان خدشه‌دار شده است و روز به روز اخبار جدیدتری پیرامون این می‌شنویم که همراه داشتن محصولات این برند کره‌ای در هواپیما و دیگر نقاط حساس، ممنوع اعلام شده است. مطمئنا بدترین چیز برای سامسونگ این خواهد بود که قوانین اعلام شده برای حمل فبلت جدید آنها در هواپیما با یک بمب ساعتی یکسان باشد و کاربران نتوانند گوشی خود را با خود و در طول پرواز به همراه داشته باشند!

تمام این موارد دست به دست هم داده است تا خریدارانی که پیش از این به صورت دیوانه‌وار در جستجوی خرید سهام سامسونگ بودند، حالا با قیمت‌های بسیار کم آنها را به فروش برسانند. این کاهش شدید تقاضا و عرضه‌ی فراوان باعث تحمیل ضرر جبران ناپذیری به ارزش برند کره‌ای شده است و حالا ارزش مجموع سهام سامسونگ با یک کاهش چشمگیر، ۱۴ میلیاد و ۳۰۰ میلیون دلار کم‌تر شده است! ارزش هر سهم سامسونگ در بازار سهام ایالات متحده‌ی آمریکا به ۱۳۲۱.۰۲ دلار به ازای هر سهم رسیده است و این کمترین مقدار قیمت‌گذاری شده در طول دو ماه اخیر بوده است.

این روزها به هیچ وجه اخبار مناسبی از سوی تحلیلگران بازار و آنالیزورهای بورس به گوش سهامدارن نمی‌رسد و هر لحظه ناامیدی آنها بیشتر می‌شود. به طور مثال تحلیل‌گران موسسه‌ی Nomura Securities پیش بینی خود از درآمد سامسونگ برای دوره‌ی سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ (جولای تا سپتامبر) را ۸۰۶ میلیون دلار کاهش داده و به رقم ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسانده‌اند.

گفته می‌شود که سامسونگ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد از گلکسی نوت ۷ را قبل از توقف فروش آن، به خریداران تحویل داده بود و حالا جمع آوری این تعداد در کنار توقف فروش این فبلت پرفروش، باعث وارد شدن ضرر جبران‌ناپذیری به ارزش برند کره‌ای خواهد شد. این را هم اضافه کنید که آیفون‌های سری ۷ اپل از جمعه‌ی همین هفته روانه‌ی خانه‌‌های خریداران خواهند شد و مطمئنا این موضوع می‌تواند فشار بیشتری بر روی بخش مالی و درآمدهای سامسونگ وارد کند.