چاله های مریخ نواحی بالقوه برای حیات

چاله های مریخ نواحی بالقوه برای حیات

اگر قصد سفر به مریخ دارید، و به‌ صورت اتفاقی با مردی افسانه‌ای ملاقات کردید که ماشین زمان دارد و می‌تواند شما را به کرهٔ مریخ ببرد؛ حتماً از او بخواهید که به عقب برگردید و به Mawrth Vallis در کرهٔ مریخ بروید. Mawrth Vallis یکی از جذاب‌ترین و اسرارآمیزترین قسمت‌های این سیارهٔ سرخ‌ رنگ است. آژانس فضایی اروپا عکسی مربوط به چاله های مریخ منتشر کرده است.

Mawrth Vallis چیست؟

Mawrth Vallis عبارتی ولزی است که از دو قسمت Mawrth به معنای مریخ و Vallis به معنای چاله و گودال تشکیل شده است. Mawrth Vallis چاله های مریخی بسیار عمیق و بزرگی هستند که در مسافتی به طول 600 کیلومتر پراکنده هستند.

چاله های مریخ ، نوید بخش حیات و زندگی

نواحی روشن‌تر چاله های مریخ بیانگر وجود خاک‌های معدنی است که با نام فیلوسیلیکات شناخته می‌شوند. وجود این مواد در چاله های مریخی نشان از وجود آب در سالیان گذشته و بسیار دور است. بنابر اعلام آژانس فضایی اروپا (ESA): «وجود فیلوسیلیکات ها در مریخ شاهدی است بر وجود آب؛ و اینکه احتمالاً تا 6/3 میلیارد سال پیش، محیطِ زیست‌پذیر وجود داشته است.»

عکس منتشرشده از چاله های مریخ 9 تکه است که به صورت موزاییک در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این عکس توسط سفینه فضایی Mars Express گرفته‌شده است. Mars Express در سال 2003 به فضا پرتاب شده و مأموریت آن عکس‌برداری از سطح و چاله های مریخ و همچنین مطالعه در مورد ترکیبات معدنی مریخ است.

Mawrth Vallis آنقدر برای اخترشناسان و فضانوردان جذاب بوده است که آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرده است این آژانس قصد دارد تا سفینه ی فضایی بعدی خود را در این نواحی فرود بیاورد. نام این فضاپیما ExoMars است که در سال 2020 میلادی به فضا پرتاب می شود. هدف پروژه بعدی ESA جستجوی زندگی در این سیاره سرخ است.