سیانوژن

سیانوژن رسما کار بر روی یک پلتفرم موبایلی اختصاصی را تایید کرد

اگر شما نیز یکی از کاربران و علاقه مندان به پلتفرم اندروید باشید، بدون شک تاکنون نام کاستوم رام سیانوژن مود (CyanogenMod) به گوشتان رسیده است. این کاستوم رام بر روی گوشی‌های وان پلاس به طور پیش‌فرض نصب گردید و همین موضوع نیز باعث شناخت جهانی آن شد. حالا خبر رسیده که در آینده‌ای نه چندان دور به یک پلتفرم موبایلی تبدیل خواهد شد.

یکی از نقاط برتری محسوس اندروید نسبت به iOS، قابلیت شخصی‌سازی آن است. شخصی‌سازی به تغییر اندازه ویجت‌ها یا ساختن صفحات خالی از اپلیکیشن محدود نبوده و به واسطه متن باز بودن سیستم عامل گوگل، امکان نصب کاستوم رام‌ با قابلیت‌های متنوع بر روی اسمارت‌فون وجود دارد. استفاده از سیانوژن زمانی ارزش خود را نشان می‌دهد که کمپانی سازنده گوشی شما قصد آپدیت رسمی نسخه جدید اندروید را نخواهد داشت، اما مهندسین و کارکنان XDA لذت کار با جدیدترین ورژن اندروید را به ارمغان می‌آورند.

سیانوژن مد به صورت متن باز و آزاد بر اساس نسخه‌های رسمی اندروید گوگل توسعه داده شده و امکاناتی را ارائه می‌کند که در رابط کاربری رسمی منتشر شده توسط فروشندگان این ابزارها وجود ندارد. امکان اورکلاک کردن سی پی یو، فهرستی طولانی برای APN ها، پشتیبانی از فرمت صوتی FLAC و امکاناتی فراوان برای دست‌کاری و شخصی‌سازی رابط کاربری از جمله این ویژگی‌ها است.

استیو کوندیک در سال 2013 شرکت سیانوژن را با هدف تجاری سازی این سیستم عامل تاسیس کرد و هدف آن رشد پروژه‌های اپن سورس و آزادی در انتخاب شرکا از سراسر دنیا بود. سیانوژن مد، کاستوم رامی اپن سورس و رایگان است، به این معنا که سورس کد آن به راحتی و برای هر شخصی قابل دسترسی است که آزادی شخصی سازی برای هر کاربر را با توجه به نیازهایش فراهم میاورد. این فقط در مورد تغییر تم و طراحی نیست و هر کسی می‌تواند به طور کامل آن را اصلاح و تغییر دهد. همچنین به شما امکان مشاهده سورس کد و تشخیص اشکالات و نقاط ضعف را می‌دهد.

شاید همین قابلیت‌های منحصر به فرد بوده باشد که سیانوژن سال 2016 را به نسبت قدرتمندتر و شناخته شده تر از سه سال پیش تبدیل کرده باشد. البته شرکت مذکور در این مدت افت و خیزهای مختلفی را پشت سر گذاشته است. به عنوان مثال چندی پیش مطلع شدیم که 20 درصد از کارمندان سیانوژن بازنشسته اجباری شده‌اند.

در همین حال مطلع شدیم که به تازگی Lior Tal از سوی هیئت مدیره، به عنوان مدیرعاملی سیانوژن منصوب شده است و Kirt McMaster نیز که سابقه طولانی کار در این شرکت را دارد، اکنون در پست مدیر ارشد اجرایی فعالیت خواهد کرد. البته ناگفته نماند که استیو کوندیک که او نیز سابقه تکیه زدن بر کرسی مدیرعاملی سیانوژن را در سابقه کاری خود دارد هم‌اکنون به عنوان رئیس بخش تحقیقات شرکت مذکور انتخاب شده است.

سیانوژن بخش قابل‌توجهی از کارمندان خود را اخراج کرده است

در هر حال آن‌طور که به نظر می‌رسد سیانوژن در نظر دارد پس از سال‌ها فعالیت زیر سایه پلتفرم اندروید گوگل در وجه صرفا یک کاستوم رام، به طور اختصاصی پلتفرم خود را که به طور متن باز بر پایه لینوکس توسعه یافته را عرضه نماید. ناگفته نماند که این شرکت در هدف بلند مدت خود از کمک مایکروسافت نیز بی‌بهره نبوده است.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که پلتفرم اختصاصی سیانوژن در بحث شخصی سازی یک سر و گردن بالاتر از امکانات اندروید قرار دارد، به طوری که به شرکت‌های سخت افزاری و حتی توسعه دهندگان شخص ثالث این امکان را می‌دهد که هر قسمتی از این پلتفرم را که مایل نبودند با یک برنامه جانبی جایگزین کنند. بدین ترتیب شرکت‌های سخت افزاری حتی قادر هستند بخشی از امکانات اضافی پلتفرم محصولات خود را که با سخت افزار محصولات آن‌ها سازگاری ندارد را حذف کنند.

همان‌طور که گفت، سیانوژن برای ایجاد رقیبی سرسخت در برابر اندروید از منابع مالی و فنی مایکروسافت بهره می‌برد، با این حال این یک معامله دو سر سود برای ردموندی‌ها خواهد بود، زیرا در پلتفرم اختصاصی سیانوژن از کورتانا به عنوان دستیار صوتی پیش‌فرض و از اسکایپ به عنوان پیام رسان اولیه استفاده خواهد شد. در سوی دیگر مایکروسافت نیز وظیفه توسعه ساز و کاری با نام MOD را بر عهده دارد که امکان پورت کردن مستقیم و بدون زحمت اپلیکیشن‌های اندرویدی را برای کار بر روی پلتفرم مورد بحث ایجاد می‌کند، از این رو توسعه دهندگان اندرویدی بدون هیچ وسیله‌ای خاصی می‌توانند به توسعه برنامه‌های خود برای پلتفرم اختصاصی سیانوژن بپردازند.

به نظر شما سیانوژن خواهد توانست با کمک مایکروسافت روزی پلتفرم موبایلی گوگل را به نابودی بکشاند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*