چیپست شرکت کوالکام

شرکت کوالکام بر سکوی اول تولید جهانی چیپست ایستاد

شرکت کوالکام باز هم بر سکوی اول تولید جهانی چیپست قرار گرفت و این در حالی بود که در سال 2015 با یک چالش جدی در این زمینه مواجه بود.

چیپست یا مجموعه‌ تراشه، در علم رایانه به مجموعه‌ای از اجزای الکترونیکی در یک مدار مجتمع گفته می‌شود که وظیفهٔ مدیریت جریان داده‌ها بین پردازنده، حافظه و قسمت‌های جانبی را بر عهده دارند. از آنجایی که چیپست وظیفهٔ کنترل ارتباط بین پردازنده و افزاره‌های بیرونی را بر عهده دارد، نقش بسیار مهمی را در تعیین عملکرد سیستم بازی می‌کند.

صنعت واحد پردازش شتاب‌یافته (APU)، در نیمه اول سال 2016 موفقیت های بزرگ را بدست آورد؛ این صنعت با یک رشد 3 درصدی موفق شد از  مرز 10 میلیارد دلار عبور کند. علت اصلی چنین رشدی را می توان در دسترسی فزاینده به LTE عنوان کرد.

LTE مخفف Long Term Evolution  است. این شبکه، یک نسل و استاندارد از شبکه‌های موبایل نیست، بلکه شاخه‌ای از ۴G  است که به دنبال دستیابی به سرعت‌های تعریف شده در این استاندارد می باشد. هر قدر دسترسی به شبکه های LTE افزایش می یابد نیاز به  تجهیزات آن نیز افزایش می باید که یکی از آنها  SoC هستند که درواقع مخفف “سیستم روی یک تراشه” می باشد.

شرکت کوالکام در صدر جدول تولید چیپست

اما سوال اینجاست که آیا شما پنج قدرت برتر در زمینه تولید چیپست را می شناسید؟ هر چند همه شاهد بودیم که کوالکام Qualcomm  به خاطر داغ شدن چیپست اسنپدارگون 810 در سال 2015 چالشهای متعددی را پشت سر گذاشت، اما این شرکت در نیمه اول سال 2016 بازگشت موفقیت آمیزی به این صنعت داشت.

بر طبق آماری که Strategy Analytics منتشر کرد، شرکت کوالکام موفق شد جایگاه نخست خود را بار دیگر بدست آورد و هم اکنون 39 درصد سهم بازار چیپست را به خود اختصاص داده است.

در رده دوم بازار جهانی چیپست “مدیا تک” قرار دارد؛ شرکتی که تولید کننده اکثر چیپست گوشی های هوشمند در بازارهای آسیایی است. بر طبق آمار شاهد هستیم که مدیا تک نیز در نیمه اول سال 2016  رشد قابل ملااحظه ای در بازار جهانی چیپست داشته است و در حال حاضر 23 درصد بازار را در تصاحب خود دارد که البته بخش عظیمی از این موفقیت به دلیل بخت نامساعد کوالکام بود که در بالا به آن اشاره شد.

اپل در رده سوم قرار دارد و سهمی 15 درصدی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه لیست دیوایس هایی که از چیپست اپل استفاده می کنند لیست بسیار کوتاهی است، لذا می توان گفت سهم یاد شده برای اپل یک موفقیت چشمگیر بوده است.

Samsung LSI و نیز Spreadtrum در رده های بعد قرار می گیرند. البته فراموش نشود که HiSilicon از شرکت هواوی نیز فاصله چندانی با امپراطورهای دنیای چیپست ندارد.

براساس برآوردهای Strategy Analytics، دو سوم تمامی SoCs  تولید شده در نیمه اول سال 2016 شامل چیپستهای 64 بیتی می شد و با توجه وابستگی Samsung LSI به فروش دیوایس های سامسونگ و نیز چالشهای نوت 7، به نظر می رسد این روند برای نیمه دوم سال 2016 دستخوش تغییرات منفی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*