اولین مزرعه انرژی کشندی

اولین مزرعه انرژی کشندی و برق رسانی به 175 هزار خانه

با راه اندازی اولین مزرعه انرژی کشندی ، برق رسانی به 175 هزار خانه صورت می‌گیرد. انرژی کشندی (Tidal energy) یا انرژی جزر و مد، شکلی از انرژی آبی است که از تبدیل انرژی جزر و مد به اشکال مفید انرژی و عمدتا نیروی برق بدست می‌آید. گرچه هنوز استفاده فراگیر نیافته، اما انرژی کشندی می‌تواند تولید برق آینده باشد.“پنت لند فیرث” ناحیه‌ای در شمال اسکاتلند است که در آنجا اولین مزرعه انرژی کشندی یا مزرعه انرژی آبی یا جزر و مدی در حال ساخت است. در حالی‌که توربین‌های بادی با استفاده از نیروی باد و چرخش تیغه‌های بزرگ، نیروی برق تولید می‌کنند، در این مزارع نیروی برق از طریق حرکت جزر و مد دریا تولید می‌شود.

پروژه یاد شده “می جن” نام دارد و ظرفیت تولید برق به میزان 398 مگاوات را دارا می باشد. بر اساس گزارش آتلانتیس ریسورسز که اجرا‌کننده‌ی این پروژه است، این مقدار از انرژی می‌تواند برای برق رسانی به 175 هزار خانه کافی باشد.

نخستین توربین‌های این پروژه تا پایان سال 2016 نصب می‌شوند و در اوایل سال 2017 برق رسانی را آغاز خواهند کرد. در صورتی که پروژه موفق باشد انتظار می‌رود که تعداد توربین‌های آن به تعداد 269 عدد برسد.

مزایای استفاده از اولین مزرعه انرژی کشندی

توربین‌های به کار رفته در این پروژه کوچک‌تر از توربین‌های بادی هستند و علت کوچکی توربین‌های کشندی به آن دلیل است که آب دریا به میزان 800 برابر دارای چگالی بیشتری از هواست و این بدان معناست که دارای قدرت و انرژی بالاتری در قیاس با باد می باشد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه جزر و مد با ماه در ارتباط است، لذا می‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان انرژی تولیدی توسط توربین‌های کشندی در قیاس با توربین‌های بادی داشت. اسکاتلند 25 درصد کل ظرفیت انرژی کشندی اروپا را دارا بوده و بر این اساس این منطقه برای تولید چنین انرژی بسیار ارزشمند است.

هر چند مخفی بودن توربین‌های کشندی از مزایای این پروژه است، اما از سوی دیگر هزینه ساخت آنها بالاتر است و می‌توانند برای اکوسیستم اقیانوس مضر باشند. به همین دلیل بود که تحقیقات در خصوص تاثیرات زیست محیطی این پروژه به مدت چهار سال طول کشید. انتظار می رود کل پروژه تا اوایل سال 2020 به اتمام برسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*